direct naar inhoud van 4.1 Wonen
Plan: Heino
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20080018-0003

4.1 Wonen

Het overgrote deel van de bebouwing in het plangebied bestaat uit woningen. Er is een variatie aan woningtypen aanwezig zoals vrijstaande, halfvrijstaande en rijenwoningen.

In de Structuurvisie Heino 2006 - 2020 wordt het volgende omtrent het thema wonen en bevolking aangegeven:

In Heino zijn veel woningen voorzien van tuinen, dit betreffen in grote meerderheid koopwoningen. Het woningbehoeftenonderzoek 2005 leidt tot de volgende conclusies:

  • Er komen onvoldoende woningen voor starters vrij.
  • Er zijn te weinig woningen beschikbaar voor gezinnen met kinderen die willen doorstromen naar een kwalitatief betere woning ("kwaliteitszoekers").
  • De leeftijdsopbouw van de Heinose bevolking is vergelijkbaar met het Nederlandse gemiddelde, zij het dat de bevolking iets meer vergrijsd is. Er is een vrij grote behoefte aan woningen voor senioren (deels met zorg).
  • Door de sterk gestegen prijzen in de koopsector is het voor veel huurders of starters niet mogelijk een woning te kopen. Deze huishoudens behoren lang niet altijd tot de laagste inkomensgroepen. Als voor hen geen goedkope koopwoningen gerealiseerd kunnen worden, zullen huurwoningen moeten worden toegevoegd. Dit kunnen trouwens multifunctionele woningen zijn, die tevens geschikt zijn voor senioren.

Er wordt voor het dorp Heino uitgegaan van een kwantitatieve woningbehoefte van 200 woningen in de periode 2006-2010. Voor de langere termijn (2006-2020) wordt hierin uitgegaan van 400 woningen. Aan inbreiding wordt de voorkeur gegeven boven woningbouw aan de rand of buiten het dorp. De gemeente wil dat Heino een aantrekkelijke en veilig dorp blijft om in te wonen en men wil het groene karakter en de diversiteit van het landschap behouden.

Alle bestaande woningen krijgen in het bestemmingsplan een woonbestemming. Deze bestemming biedt veelal ruimte voor uitbreiding en aanpassing van de woning. Uiteraard is hierbij rekening gehouden met de eventuele gevolgen van deze wijzigingen voor de omgeving. In ruimtelijke zin is het van belang dat het voor eenieder duidelijk is wat en in welke omvang op bepaalde delen van het perceel gebouwd mag worden. Om deze duidelijkheid te verschaffen, is in dit bestemmingsplan een onderscheid gemaakt in verschillende bouwzones. In hoofdstuk 6 (de juridische vormgeving van het plan) wordt nader ingegaan op de essentie van de regeling.

In de Structuurvisie is een aantal mogelijke woningbouwlocaties aangegeven (zie paragraaf 2.4). Één van deze locaties is in dit bestemmingsplan reeds positief bestemd; op de locatie 'Kamphof' aan de Dorpsstraat worden vijf appartementen met bijbehorende garages en parkeerplaatsen gerealiseerd.

Tenslotte is in het centrumgebied het wonen boven winkels mogelijk gemaakt op locaties met de bestemming 'Centrum' en 'Gemengd'. Op deze manier wordt tegemoet gekomen aan de hierboven beschreven behoefte, met name voor starters.

Wijzigingsbevoegdheid

Een vijftal locaties is in onderhavig bestemmingsplan voorzien van de bestemming 'Bedrijf', met daarbij een wijzigingsbevoegdheid waarmee het onder bepaalde voorwaarden mogelijk wordt gemaakt de bestemming te wijzigen in de bestemming 'Wonen'. Het betreft de volgende locaties:

  • Dorpsstraat 44/46;
  • Dorpsstraat 69;
  • Schoolstraat perceel nr. 3125;
  • Brinkweg 2;
  • Paalweg 5.

Daarnaast is één locatie voorzien van de bestemming 'Agrarisch', met daarbij een wijzigingsbevoegdheid waarmee het onder bepaalde voorwaarden mogelijk wordt gemaakt de bestemming te wijzigen in de bestemming 'Wonen'. Dit betreft de locatie Zwolseweg 40.

Één van de voorwaarden voor het toepassen van de wijzigingsbevoegdheid is dat door middel van specifiek onderzoek wordt aangetoond, dat voldaan wordt aan de relevante (milieuhygiënische) wet- en regelgeving op het gebied van bodemkwaliteit, luchtkwaliteit, geluidhinder, geurhinder, hinder van bedrijfsactiviteiten, flora en fauna, externe veiligheid, water en archeologie. Dit zal worden aangetoond bij de procedure voor de wijziging van de bestemming.