direct naar inhoud van 4.6 Geluid
Plan: Raalte Kern
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20080002-0003

4.6 Geluid

Algemeen

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid".

In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluids)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies. In deze paragraaf wordt ingegaan op de geluidsaspecten met betrekking tot wegverkeerslawaai.

Wegverkeerslawaai

Wat betreft geluid veroorzaakt door het wegverkeer is in de Wet geluidhinder de verplichting opgenomen tot het verrichten van onderzoek naar de geluidsbelasting op gevels van woningen en daarmee gelijk te stellen geluidgevoelige objecten. Voor een weg bestaande uit één of twee rijstroken in een stedelijk gebied bedraagt de breedte van de onderzoekszone aan weerszijden van de weg 200 meter. Dit onderzoek kan achterwege blijven indien een weg reeds aanwezig of in aanleg is en de woningen of andere geluidgevoelige objecten ook reeds aanwezig of in aanbouw zijn. Bovendien kan het onderzoek binnen het gebied waar een maximale snelheid van 30 km/uur geldt zonder meer achterwege blijven. Geconcludeerd kan worden dat onderzoek in verband met wegverkeerslawaai in beginsel niet nodig is. Een uitzondering is gemaakt voor het milieuaspect geluid bij de in het plan opgenomen ontwikkellocaties. Het gaat hierbij om ontwikkelingsregelingen uit de vigerende plannen die in dit plan zijn overgenomen. De gemeente heeft het aspect geluid voor al deze ontwikkellocaties onderzocht. De resultaten daarvan zijn opgenomen in Bijlage 8 Ontwikkelingen locatielijst Raalte Kern. Hieruit is gebleken dat het milieuaspect geluid op voorhand geen belemmering vormt voor de ontwikkeling. Ten tijde van de bouwvergunning moet een definitieve beoordeling plaatsvinden.

Spoorweglawaai

De breedte van de zone langs een spoorweg is vastgelegd in de regeling zonekaart spoorwegen. De breedte van de zone behorend bij het traject Zwolle-Almelo is 100 meter ter weerszijden van de spoorlijn gemeten vanuit buitenste spoorstaaf. Binnen de zone kan de geluidsbelasting hoger zijn dan de grenswaarde van 55 dB. Binnen de zone bevinden zich geluidgevoelige functies. Dit zijn bestaande situaties. Als binnen de zone nieuwe woningen worden geprojecteerd in een bestemmingsplan dan moet daarbij een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd dat aangeeft welke geluidsbelasting ter plaatse van de woning heerst. Zo'n onderzoek wordt gebruikt voor de vaststelling van een eventuele hogere waarde van de geluidsbelasting dan de grenswaarde van 55 dB uit de Wet, en het bepalen van de minimaal noodzakelijke gevelisolatie.

Industrielawaai

Op basis van de Wet geluidhinder geldt een verplichte zonering voor industrieterreinen, waarop inrichtingen zijn gevestigd of kunnen worden gevestigd, die in belangrijke mate geluidhinder veroorzaken. Een deel van het plangebied is gelegen binnen de vastgestelde geluidszone rond het industrieterrein "De Zegge".