Plan: | Raalte Kern |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0177.BP20080002-0003 |
Omdat er in de directe omgeving van Raalte geen kernen van vergelijkbare omvang zijn gesitueerd, heeft het dorp zich in de afgelopen decennia als verzorgingskern voor de omgeving ontwikkeld. Dit heeft met name in functioneel opzicht het kleinschalige karakter van het centrum veranderd. Raalte verzorgt als subregionaal centrum een belangrijke functie in de regionale verzorgingsstructuur. Voor de detailhandel, het onderwijs en sociaal-medische voorzieningen is de verzorgende functie van Raalte van groot belang. Het beleid is er op gericht om deze functie te handhaven.
Raalte neemt als regionaal koopcentrum een prominente positie in. Vergeleken met kernen van gelijke omvang is sprake van een groot en gedifferentieerd winkelaanbod. De koopkrachtbinding is hoog, evenals het aandeel van de bestedingen in Raalte door bewoners van buiten Raalte. Detailhandel is evenals de horecafuncties sterk geconcentreerd in het hoofdwinkelcentrum. In het noorden van Raalte is in Het Raan een kleinschalig wijkwinkelcentrum. Daarnaast komen in de omgeving van het centrum verspreid nog enkele winkels voor.
Raalte heeft vanouds een sterke positie op het gebied van de sociaal-medische voorzieningen, een positie die het in de toekomst zeker zal behouden. De vergrijzing, gecombineerd met maatschappelijke opvattingen over de positie van de ouderen leiden steeds tot nieuwe vormen van zorg. Ook heeft Raalte een belangrijke functie voor voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs (in het bijzonder landbouwonderwijs). Voor een groot deel vallen de scholen van Raalte echter buiten het plangebied. Verspreid over de verschillende woonwijken en het centrum komen scholen, kerken, zorgfuncties en andere maatschappelijke functies voor. Op het gebied van sport kan vermeld worden dat Raalte beschikt over de twee sportparken Tijenraan en Ramele. Beide vallen buiten het plangebied. In het plangebied zijn aan de Jan van Arkelstraat twee sportvelden aanwezig.
In de voorgaande paragraaf is reeds ingegaan op de verkeersstructuur en de groenstructuur. Naast een ruimtelijke structuur kan hier uiteraard ook gesproken worden over een functionele structuur, namelijk het verschil in gebruik van de wegen en het verschil in gebruik van het groen. Op de gebiedsontsluitingswegen wordt het verkeer vanuit de woongebieden verzameld of vanaf deze wegen bereikt men de bestemming in een verblijfsgebied. Raalte is voor een groot deel ingericht als 30-km/uur-gebied.
De hoeveelheid aanwezig groen en de verschijningsvorm verschilt per wijk. Op diverse plekken komen groenstroken en groene (speel)veldjes voor in de woongebieden. In het kernwinkelgebied is nauwelijks groen aanwezig. Het gebied ten noordwesten ervan, in de omgeving van het gemeentehuis heeft wel een groen karakter.