direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Mariënheem
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20120011-0002

3.4 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie Raalte 2025+
In de op 27 september 2012 vastgestelde Structuurvisie Raalte 2025+ legt de gemeente Raalte het ruimtelijke beleid voor de periode tot 2025 vast. Waar nodig wordt verder gekeken dan 2025, vandaar de titel Structuurvisie Raalte 2025+.

De opgaven waar Raalte voor staat zijn zowel ruimtelijk als programmatisch van aard. De ruimtelijke opgaven concentreren zich met name in de kern Raalte. De programmatische opgaven zijn - geheel in de geest van deze tijd - gericht op het afwegen van de (vele) mogelijkheden voor (nieuw)bouw tegen een teruglopend programma. De reeds bekende uitbreidingslocaties voor woningbouw (voor Mariënheem is dit De Wörmink fase 1 en 2 met 31 woningen) en bedrijventerreinen (daarvoor is geen locatie aangewezen in Mariënheem) zullen in de meeste gevallen afdoende zijn. Tegelijkertijd wordt het op het gebied van woningbouw steeds belangrijker de bouwstroom te koppelen aan de wensen van een verouderende bevolking. Kwaliteit is daarom in alle gevallen het uitgangspunt. Dat geldt ook voor de lastige opgave waar Raalte voor staat, namelijk het zo goed mogelijk instandhouden van de voorzieningen in de kleine kernen.

Mariënheem
Op basis van autonome groei is in Mariënheem sprake van een tekort aan mogelijkheden voor woningbouw (-25 woningen). Na afronding van de Wörmink zal dan ook een nieuwe locatie voor woningbouw aangewezen moeten worden. Dat hoeft niet per se een uitleglocatie te zijn. Als de N35 binnen afzienbare tijd verlegd wordt naar een tracé ten zuiden van de spoorlijn moeten in elk geval de mogelijkheden voor (her)ontwikkeling langs het huidige wegtracé worden onderzocht. Hiermee kunnen het noordelijke en zuidelijke deel van de kern beter op elkaar worden aangesloten en worden de voorzieningen aan de zuidzijde (school, kerk) beter bereikbaar. Ten slotte kan ook het laankarakter en de eenheid van de Hellendoornseweg - De Jongstraat met een dergelijke ingreep worden versterkt. Een nadere uitwerking voor Mariënheem is op korte termijn noodzakelijk, om de consequenties van de hiervoor geschetste mogelijkheden te onderzoeken en eventuele alternatieven in beeld te brengen voor het geval omlegging van de N35 nog lange tijd op zich laat wachten.


Ook op het gebied van bedrijvigheid is Mariënheem iets te krap bemeten. Net als in de andere kernen worden daarom mogelijkheden geboden voor de menging van wonen en werken, met als doel kleinschalige bedrijvigheid te stimuleren. Daarnaast is sprake van een toekomstige uitbreiding van het bestaande bedrijventerrein aan de oostzijde. De omvang van de aanwezige bedrijven vormt daarbij wel een punt van aandacht. Bij uitgifte moet steeds de afweging worden gemaakt of een bedrijf nog wel past bij de schaal van een kleine kern, zowel qua omvang als qua bijbehorende verkeersbewegingen.

In lijn met de voornoemde doelstellingen voor de kern Mariënheem is de kwaliteitsopgave voor de kern het herstellen van het hart van het dorp door het op termijn herontwikkelen van het huidige N35-tracé.


Bovenstaande grote(re) ontwikkelingen met een vergaande ruimtelijke impact zijn niet rechtstreeks in onderhavig conserverend bestemmingsplan meegenomen. Te zijner tijd zullen hiervoor indien nodig aparte procedures doorlopen worden, waarbij rekening zal worden gehouden met de Structuurvisie Raalte 2025+. Binnen de marges van een conserverend bestemmingsplan zijn wel kleine verruimingen meegenomen om het plangebied ondanks haar conserverende karakter niet voor de komende 10 jaar op slot te zetten en enige flexibiliteit te bieden om toekomstige vragen te kunnen beantwoorden. Dit betreft onder andere de ruime(re) uitbreidingsmogelijkheden binnen de woonbestemming, de mogelijkheden voor beroep of bedrijf aan huis, het behouden van de mogelijkheden voor detailhandel en dienstverlening in de voormalige winkelpanden, de brede maatschappelijke bestemming en het toestaan van kinderopvang binnen de bestemming "Sport".

Economische beleidsvisie 2005-2020
In de economische beleidsvisie is een lange termijnvisie gedefinieerd: "Waar willen de gemeente Raalte en haar partners de komende 15 jaar naar toe…? Waar moeten we staan met elkaar…?".

Er zijn drie hoofddoelen gedefinieerd:

  • de regionaal verzorgende en schragende functie van Raalte vereist een aanpak die voornamelijk is gericht op bestendigen en beheerst uitbouwen van de traditionele bedrijvigheid;
  • de gemeente wil haar kansen op het gebied van recreatie en toerisme gaan benutten;
  • het winkelaanbod van Raalte zal toewerken naar een onderscheidend vermogen ten opzichte van vergelijkbare winkelharten.


De reikwijdte van deze visie is opgedeeld in ontwikkelprogramma's. Om lijn te brengen in de activiteiten van de gemeente Raalte en haar partners wordt gewerkt langs een aantal programmalijnen:

  • het netwerk: de wijze waarop samen met ondernemers en andere partners aan de economie wordt gewerkt;
  • de wijze waarop ruimte wordt gecreëerd voor de vestiging van bedrijven;
  • een aantal thema's: werkgelegenheid en arbeidsmarkt, centrumfunctie, reconstructie platteland en toerisme en recreatie.


De economische beleidsvisie geeft primair inhoud aan de economische visie voor de komende jaren. Daarbij is zoveel mogelijk aangegeven met welke projecten het thema verder uitgewerkt zou kunnen worden in samenwerking met betrokkenen. Er wordt gestreefd naar een onderscheidend vermogen dat kan worden bewerkstelligd met een kwalitatieve toevoeging van horeca. Dit beleid bevat geen punten die relevant zijn voor dit conserverend bestemmingsplan.

Bedrijventerreinenvisie
Actieve uitbreiding van bedrijventerreinen voor de lokale behoefte vindt binnen de gemeente vooral plaats in de kern Raalte. Voor de overige kernen geldt maatwerk. Voor deze kernen geldt dat zij in eerste instantie zijn bedoeld voor de opvang van de eigen groei van de lokaal gewortelde bedrijvigheid. Dit zijn bedrijven die hun oorsprong en verzorgingsgebied hebben of vinden in de gemeente of kern waar zij zijn gevestigd. Bovendien bieden ze een toegevoegde waarde aan de lokale sociaal-economische structuur. Bij het faciliteren van deze bedrijvigheid probeert de gemeente zo veel mogelijk in te breiden op de bestaande lokale bedrijventerreinen en staat kleinschaligheid voorop. Bedrijven kunnen daarbij wel vanuit de overige kernen naar de kern Raalte verhuizen, maar bedrijven uit de kern Raalte mogen niet naar de overige kernen verhuizen.

Het belang van bedrijvigheid in de kleine kernen moet niet worden onderschat. Het houdt de dorpen levendig; naast het bieden van werkgelegenheid vervult het lokale bedrijfsleven ook een belangrijke sociale functie. Zo ondersteunen en sponsoren zij lokale evenementen, het verenigingsleven en sportclubs. Kortom, lokale bedrijvigheid zorgt voor vitaliteit in de kleine kernen. Verdere ontplooiing van het lokale bedrijfsleven is daarom van belang voor de lokale economie. De gemeente Raalte wil deze bedrijven optimaal faciliteren op de huidige locaties en heel zorgvuldig omgaan met het aanleggen van nieuwe locaties. Maatwerk staat daarbij voorop, met oog voor een zorgvuldige landschappelijke inpassing.

Hieronder volgen de criteria die gelden bij de aanleg van bedrijventerreinen voor de lokale bedrijvigheid in de overige kernen, waaronder Mariënheem:

  • aantoonbare behoefte (% voorverkoop of huur, gegarandeerde afzet);
  • gefaseerde aanleg afhankelijk van de behoefte;
  • duidelijk vestigingsbeleid (aantoonbare lokale ‘wortels’);
  • afspraken over milieucategorie;
  • landschappelijke inpassing;
  • ruimtelijke kwaliteit;
  • stedenbouwkundige voorwaarden.


De ambitie van de gemeente Raalte is om alle lokale bedrijvigheid zo goed mogelijk te accommoderen. Bedrijven die zich van buiten aandienen moeten passen binnen de aard en schaal van de bestaande Raalter bedrijvigheid. De gemeente streeft er naar om een gevarieerd en compleet aanbod aan bedrijventerreinen aan te bieden. Vergaande thematisering van bedrijventerreinen wil de gemeente voorkomen, omdat dit niet goed aansluit bij de wensen van bedrijven.

Op bedrijventerreinen is de grens tussen pure industrie en de meer aan detailhandel gelieerde bestemmingen steeds meer vervaagd. Hierdoor verschijnen steeds meer detailhandelvormen (PDV) op bedrijventerreinen. Hierdoor voldoen de gebruiksvoorschriften van de bestemmingsplannen van de bestaande terreinen niet altijd aan de wensen en eisen van de gebruikers. Vandaar de behoefte aan een duidelijk toetsingskader. Voor de kern Raalte zijn twee specifieke locaties aangewezen waar een menging van functies mogelijk is. Dit zijn een gedeelte van de Zegge I en een gedeelte van de Spoorzone Oost. Voorwaarde voor vestiging op deze locaties is dat ook hier de detailhandel past binnen de aard en schaal en de karakteristiek van de terreinen. Voor de overige kernen blijft het leveren van maatwerk uitgangspunt. De reden hiervoor is de kleinschaligheid en de stedenbouwkundige structuur van deze terreinen. Maatwerk is ook nodig om te voorkomen dat scheve aanbodsverhoudingen ontstaan tussen de voorzieningen in het dorp en het bedrijventerrein.

In de visie is aangegeven dat het bedrijventerrein in Mariënheem van het type ´Gemengd licht, Kleinschalig´ is en dat de doelgroepen van dit terrein lichte industrie, productie en (groot)handel zijn. Dit betreft bedrijven met een focus op de lokale afzetmarkt, een enkele met een regionale tot bovenregionale afzet.

Bovenstaande grote(re) ontwikkelingen met een vergaande ruimtelijke impact, zoals bijvoorbeeld de uitbreiding van het bedrijventerrein, zijn niet in onderhavig bestemmingsplan meegenomen. Te zijner tijd zullen indien nodig aparte procedures doorlopen worden, waarbij rekening zal worden gehouden met de Bedrijventerreinenvisie. Binnen de marges van een conserverend bestemmingsplan zijn wel kleine verruimingen meegenomen om het plangebied ondanks haar conserverende karakter niet voor de komende 10 jaar op slot te zetten en enige flexibiliteit te bieden om toekomstige vragen te kunnen beantwoorden. Dit betreft onder andere het toestaan van productiegebonden detailhandel en de afwijkingsmogelijkheden voor grotere bouwpercelen.

Groenbeleidsplan 2004, kernen in het groen - Nota Groenhoofdstructuur 2010
Doel van het groenbeleidsplan is het versterken en handhaven van het groene karakter van de gemeente Raalte. Bij ruimtelijke ontwikkelingen wordt getoetst aan bepaalde criteria, zoals cultuurhistorisch inpasbaarheid en ecologisch waardevol. Daarnaast is in het groenbeleidsplan een groenhoofdstructuur aangegeven. Het beleid is gericht op het handhaven, het versterken, het beter ontsluiten en onderling verbinden van de onderdelen van de groenhoofdstructuur. Van belang is dat de groenhoofdstructuur een netwerk of structuur blijft vormen en niet wordt versnipperd. De groenhoofdstructuur is weergegeven op een kaart. Op de kaart wordt onderscheid gemaakt tussen de bomenstructuur en de schaalbepalende groenelementen.

De bomenstructuur bestaat uit een bomenhoofdstructuur, een bomensubstructuur en puntelementen. De puntelementen betreft de in de groenstructuurvisie opgenomen monumentale bomen. Monumentale bomen zijn speciaal door hun hoge leeftijd, schoonheid of zeldzaamheid. Sinds 1990 bestaat het landelijk register van monumentale bomen. Hierin zijn de belangrijkste bomen en boomgroepen van ons land opgenomen. Er is echter geen landelijke wetgeving en zelfs geen nationaal beleid voor de bescherming van bomen.

De schaalbepalende groenelementen bestaan uit multifunctioneel groen (inclusief bomen), multifunctioneel groen dat in eigendom is van derden en groene verbindingszones.

Met betrekking tot zogenaamde 'open plekken' kan vermeld worden dat het uitgangspunt van de gemeente is om verdere verstening van de bebouwde kom te voorkomen. Het zeldzame groen in de kernen moet worden behouden. In het Groenbeleidsplan wordt dit beleid onderschreven. Per situatie zal een nauwkeurige stedenbouwkundige afweging plaatsvinden, waarbij de leefbaarheid en kwaliteit worden betrokken. Ter voorkoming van precedentwerking wordt in principe geen medewerking verleend aan verzoeken om op grote kavels een extra woning te realiseren. Het groene karakter van de kern Mariënheem wordt gevormd door de ruime aanwezigheid van privé- en openbaar groen. Voor behoud van dit groene karakter is het noodzakelijk de open ruimten die vanaf de weg zichtbaar zijn te vrijwaren van bebouwing.

Twee puntelementen (monumentale bomen) van de bij het Groenbeleidsplan behorende kaart zijn binnen het plangebied gesitueerd. Deze puntelementen zijn niet overgenomen op de verbeelding. Via de gemeentelijke kapverordening wordt voldoende bescherming geboden tot instandhouding van deze puntelementen. Het is daarom niet noodzakelijk om in onderhavig bestemmingsplan nog een extra specifieke regeling op te nemen. De gebieden die op de bij het Groenbeleidsplan behorende kaart zijn aangeduid als 'multifunctioneel groen' en van voldoende formaat zijn, zijn bestemd tot 'Groen' dan wel ´Bos´ en worden zo beschermd.

Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan
In het gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is het beleid op het gebied van verkeer en vervoer in de gemeente Raalte aangegeven met als planhorizon 2010. De hoofddoelstelling van het gemeentelijk verkeersbeleid luidt:

"Het bevorderen van een veilige en vlotte afwikkeling van het verkeer dat noodzakelijk is voor het verrichten van de wenselijke maatschappelijke activiteiten, waarbij alle vormen van verkeershinder zo veel mogelijk beperkt worden."

Deze hoofddoelstelling is uitgewerkt in de volgende subdoelstellingen:

  • bevordering van de verkeersveiligheid;
  • terugdringen hinder door verkeerslawaai; trillingen door het gemotoriseerde verkeer en barrièrewerking;
  • terugdringen hinder door doorgaand verkeer;
  • verbetering van het verkeersklimaat voor de voetganger;
  • verdere stimulering van het gebruik van de fiets;
  • terugdringen van het vermijdbaar autogebruik;
  • garanderen van de (vracht)autobereikbaarheid voor (economisch) belangrijke bestemmingen;
  • het op elkaar afstemmen van functie (conform categorisering), vorm en gebruik van de wegen;
  • het gebruik van het openbaar vervoer dan wel het collectief personenvervoer verbeteren;
  • bevorderen van een evenwichtige verhouding tussen vraag en aanbod van parkeerplaatsen en zorgdragen voor een goed parkeersysteem in de centra;
  • zorgdragen voor een goede bereikbaarheid voor hulpverleningsdiensten;
  • herinrichtingsplannen, reconstructies, onderhoudswerkzaamheden en dergelijke dienen te worden getoetst aan het categoriseringsplan;
  • controle op naleving van de verkeersregels dient een speerpunt te blijven;
  • samenwerken met en ondersteunen van instanties die zich inzetten ten aanzien van educatie en voorlichting;
  • monitoring van doelstellingen en effecten van het GVVP.


Er worden in het plan concrete maatregelen aangegeven die moeten leiden tot het behalen van genoemde doelstellingen en de gewenste verkeersstructuur. Met betrekking tot het voorliggende bestemmingsplan moet vermeld worden dat de categorisering van wegen een vertaling heeft gekregen in het bestemmingsplan voor zover de feitelijke situatie op dit moment hiermee overeenkomt. Tevens biedt het bestemmingsplan binnen de bestemmingen 'Verkeer' en 'Verkeer - Verblijfsgebied' voldoende ruimte voor herprofilering en herstructurering van wegen en worden in onder andere de groenbestemming ook voet- en fietspaden toegelaten, zodat het bestemmingsplan ook voldoende ruimte biedt voor het verbeteren van het netwerk voor langzaam verkeer.

Woonvisie Raalte 2006-2015 - Actualisatienotitie woonvisie
De gemeente Raalte heeft in juni 2006 de Woonvisie Raalte 2006-2015 vastgesteld. Vanaf 2006 hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan, noch op de woningmarkt, noch op de verschillende beleidsterreinen. In 2010 is, op basis van het destijds uitgevoerde woningmarktonderzoek, het rapport ´De woningmarkt in Raalte 2009-2025´ verschenen. Dit rapport geeft een beeld van de woningbehoefte in de toekomst. Met de provincie zijn in 2010 prestatieafspraken wonen voor de periode 2010-2015 gemaakt. Op basis van het woningmarktonderzoek, de prestatieafspraken 2010-2015 en actuele ontwikkelingen, is de actualisatienotitie van de Woonvisie Raalte 2011-2015 opgesteld. Deze notitie moet in samenhang worden gezien met de Woonvisie Raalte 2006-2015.

Op hoofdlijnen zijn de ambities uit de vigerende woonvisie nog steeds actueel en kan de ingezette koers worden voortgezet. Echter de huidige economische ontwikkelingen en de invloed daarvan op de woningmarkt vragen om acccentverschuivingen voor de korte termijn (tot en met 2015).

Belangrijkste beleidsuitgangspunten voor de komende periode zijn:

  • Aandacht blijven houden voor de kansen voor starters;
  • Betaalbaarheid prominent op de agenda voor de korte termijn;
  • Inspelen op de vergrijzing en extramuralisatie van zorg;
  • Inspelen op de vraag naar kwaliteit.


De komende jaren staan nog diverse nieuwbouwprojecten op de planning. Gezien de demografische ontwikkelingen zal op de middellange termijn een verschuiving plaatsvinden van uitbreiding door middel van nieuwbouw naar het duurzaam beheren van de bestaande voorraad. Bij nieuwbouw blijft fasering en zorgvuldige afweging van de exacte invulling belangrijk. Er moeten toekomstbestendige woningen worden gebouwd en niet meer woningen worden gerealiseerd dan de markt op dat moment aankan. Een constante monitoring van de markt is daarom essentieel.

De nieuwbouwprojecten zijn niet in het plan meegenomen, de bestaande situatie is vastgelegd in onderhavig bestemmingsplan. Te zijner tijd zullen voor de nieuwbouwprojecten aparte procedures doorlopen worden, waarbij rekening zal worden gehouden met het dan vigerende woonbeleid. Binnen de bestaande bebouwing wordt wel ruimte geboden om bij te dragen aan enkele belangrijke beleidsuitgangspunten. Zo bieden de uitbreidingsmogelijkheden de mogelijkheid om woonwensen te realiseren binnen de huidige woningvoorraad. Daarnaast is er ook een regeling opgenomen voor inwoning om zo in te spelen op de vraag naar mantelzorg.

Welstandsnota
In januari 2011 is de Welstandsnota gemeente Raalte door de gemeenteraad vastgesteld. In de welstandsnota van Raalte staat beschreven aan welke eisen het uiterlijk van een bouwwerk moet voldoen. Bij de behandeling van omgevingsvergunningaanvragen voor de activiteit bouwen speelt deze nota dus een belangrijke rol. De welstandsnota is een duidelijk en objectief toetsingskader voor de welstandscommissie. Voor de inwoners van de gemeente Raalte biedt de nota meer inzicht in deze toetsing door de commissie en - minstens zo belangrijk - meer zekerheid vooraf over de haalbaarheid van bouwplannen.

De gebiedsgerichte criteria in de welstandsnota zijn opgesteld vanuit een visie op de toekomst van het gebied en vanuit een beeld van aanwezige waarden. Er worden criteria benoemd die ertoe moeten bijdragen dat de toekomstige bebouwing past in de omgeving. Afhankelijk van de waarde van het gebied kan het kader meer of minder streng zijn. Naast de gebiedsgerichte criteria zijn in de welstandsnota voorwaarden opgenomen voor veel voorkomende, kleine bouwplannen.

De inhoud van de welstandsnota en het onderhavige bestemmingsplan zijn op elkaar afgestemd. Voor de omschrijving en nadere detaillering van de toetsingscriteria wordt verwezen naar genoemde nota.

Detailhandelsstructuurvisie
In de Detailhandelsstructuurvisie komt de haalbare en gewenste detailhandelsstructuur voor de gemeente Raalte in de komende jaren aan bod.

De nadrukkelijke wens van de gemeente is om het dagelijkse voorzieningenaanbod in kleine dorpen (passend bij de aard en omvang van het dorp) zoveel mogelijk te behouden. Dit is van belang voor de leefbaarheid in de dorpen. In de dorpen Heino, Heeten en Luttenberg is sprake van winkelaanbod gericht op dagelijkse boodschappen. In de overige dorpen zijn niet of nauwelijks dagelijkse voorzieningen gevestigd. De algemene trend van schaalvergroting van de winkelstructuur leidt ertoe dat kleinschalige winkelconcentraties het naar verwachting in de toekomst steeds moeilijker krijgen. Dit staat haaks op de wens van winkelvoorzieningen in de dorpen.

In de visie voor de gemeente Raalte wordt uitgegaan van een winkelstructuur bestaande uit één sterk en compact hoofdwinkelcentrum (centrum Raalte), behoud en waar mogelijk versterking van de lokaal verzorgende centra (´t Raan, Heino centrum, Heeten centrum en Luttenberg centrum) en enkele solitair gelegen winkelvestigingen in volumineuze detailhandel op bedrijventerreinen Zegge I en Spoorzone Oost. Voor detailhandel buiten deze structuur wordt geadviseerd geen substantiële uitbreiding van bestaande winkels of ontwikkeling van nieuwe winkelruimte toe te staan. Detailhandel dient zo veel mogelijk geconcentreerd te worden in de bestaande centrumstructuur om ook in de toekomst de regionaalverzorgende functie te behouden. Voor de dorpscentra is behoud van dagelijkse winkels gewenst.

In onderhavig bestemmingsplan wordt de bestaande situatie, en daarmee ook de detailhandel die in de huidige siuatie aanwezig is, positief bestemd. Om voldoende flexibiliteit te behouden zijn de locaties bestemd als Gemengd. Daardoor zijn zowel detailhandel als dienstverlening op de begane grond toegestaan en is wonen in het gehele pand toegestaan. Er wordt dus geen ruimte geboden voor substantiële uitbreiding. Wel wordt door deze wijze van bestemmen de mogelijkheid geboden om een winkel naar een woning te veranderen. Dit om leegstand en verloedering te voorkomen. Een en ander is daarmee in lijn met de detailhandelsstructuurvisie.

Evenementennota 2008
In 2008 is de Evenementennota vastgesteld. De doelstelling van de nota valt uiteen in vier doelen:

  • 1. openstaan voor initiatieven vanuit de bevolking;
  • 2. de gemeente leefbaar houden door (overmatige) overlast te beperken;
  • 3. duidelijke en eenduidige kaders stellen waarbinnen een evenement kan plaatsvinden zodat aan alle evenementen dezelfde voorschriften worden gesteld;
  • 4. vereenvoudigen van procedures tot vergunningverlening (deregulering).


In de nota wordt ook aangegeven dat binnen de bebouwde kom de meeste evenemententerreinen zijn meegenomen in de bestemmingsplannen. In het plangebied Mariënheem gaat het onder meer om de volgende evenementen: Mariënheem timmert aan de weg en Midzomerfeesten. Mariënheem timmert aan de weg vindt plaats op het bedrijventerrein en Midzomerfeesten vindt plaats buiten het plangebied van onderhavig bestemmingsplan, aan de Ten Haveweg.

In de APV staat aangegeven wat onder een evenement wordt verstaan en dat het verboden is zonder vergunning een evenement te organiseren. Daarnaast is ook in de planregels een omschrijving van het begrip evenement opgenomen en zijn evenementen binnen diverse openbare bestemmingen toegestaan. Eén en ander laat echter onverlet dat wel een vergunning op basis van de APV is vereist.

Externe Veiligheid
De gemeente wil haar burgers een veilige leefomgeving bieden. Om de verantwoordelijkheid in te vullen heeft de gemeente Raalte het externe veiligheidsbeleid geformuleerd in het rapport "Externe Veiligheid, Hoe veilig wil de gemeente Raalte zijn?" (2007).

Bij externe veiligheid gaat het om de risico's op de omgeving die samenhangen met het produceren, verwerken, opslaan en vervoeren van gevaarlijke stoffen. Doel van het externe veiligheidsbeleid is om een toetsingskader te hebben dat duidelijk maakt welke externe veiligheidsrisico's in de gemeente aanwezig zijn en hoe er met deze en toekomstige risico's dient te worden omgegaan. De gemeente neemt bij besluiten in het kader van vergunningverlening en ruimtelijke ordening het externe veiligheidsbeleid in acht, zoals dat in de rapportage is beschreven.

Binnen het plangebied van onderhavig bestemmingsplan zijn twee buisleidingen gesitueerd. Daarnaast vindt er vervoer van gevaarlijke stoffen plaats over de spoorlijn Zwolle - Almelo. In paragraaf 4.10 Externe veiligheid zal nader worden ingegaan op de consequenties van deze buisleidingen en het vervoer van gevaarlijke stoffen voor het bestemmingsplan.

Kadernota Duurzaam Raalte 2012
Tijdens de raadsvergadering van 18 juni 2009 zijn het huidige klimaatbeleid en het uitvoeringsprogramma 2009-2013 vastgesteld. De toen geformuleerde doelstelling kwam overeen met de in het Klimaatakkoord geformuleerde doelstelling:

De gemeente Raalte als samenleving stoot per jaar in 2013 niet meer dan 150 Kton en in 2020 per jaar niet meer dan 96 Kton CO2 uit. Dit bereiken we door grondige energiebesparing en een aandeel van 20% duurzame energie in 2020 te realiseren.

In het bestuursakkoord 2010-2014 “kiezen in de kern” staat in het onderdeel “Raalte werkt duurzaam en onderneemt maatschappelijk verantwoord” het streven opgenomen om samen met inwoners en het bedrijfsleven in 2025 te komen tot een klimaatneutrale gemeente. De doelstelling uit dit bestuursakkoord is ambitieuzer dan de oorspronkelijke doelstelling.

Hoewel het bestemmingsplan alleen de huidige situatie regelt en conserverend van aard is, biedt het voldoende mogelijkheden bij te dragen aan een duurzamere toekomst.

Sportvisie binnensportaccommodaties en zwembaden gemeente Raalte
Raalte streeft naar een optimaal sportief- en bewegingsaanbod, dat bijdraagt aan een gezonde en vitale samenleving (Programmabegroting 2012-2015). De gemeente hanteert daarbij drie subdoelstellingen:

  • 1. het stimuleren van sport- en bewegingsdeelname door 50-plussers en mensen met een beperking;
  • 2. het stimuleren van sport- en bewegingsdeelname door basisscholieren en jongeren tussen 12 en 18 jaar;
  • 3. sportverenigingen ondersteunen en het (verder) versterken van hun maatschappelijke functie.


De gemeente besteedt in 2012 afgerond € 4 miljoen aan sport (programmabegroting 2012). Het grootste deel van deze middelen besteedt de gemeente aan het aanbieden van sportaccommodaties (zwembaden, binnen- en buitensportaccommodaties).

Nederland vergrijst en dat geldt ook voor Mariënheem. De vergrijzing betekent dat de behoefte aan zorg toeneemt. De druk op de kostenstijging in de gezondheidszorg is enorm. Nederland betaalt steeds meer voor zorg (€ 80 miljard/jaar). Voldoende bewegen heeft een gunstig effect op de gezondheid en de beheersing van de kosten van de zorg. Sportaccommodaties kunnen in de toekomst een grotere rol spelen voor doelgroepen en beweegprogramma's die inspelen op beweegarmoede en overgewicht. Sportaccommodaties moeten in de toekomst geschikt zijn voor de vraag vanuit de zorg en contacten (netwerken) met zorginstellingen moeten meer onderhouden worden.
De gemeente zal, rekening houdend met ontgroening en vergrijzing, de binnensportcapaciteit in toekomst verminderen, waarbij het uitgangspunt is om te voorzien in de behoefte (maar niet in leegstand). Uitgangspunt voor sporthallen en spelzalen is dubbelgebruik: overdag onderwijsgebruik en in de namiddag, avond en weekeinde gebruik door verenigingen en andere groepen/gebruikers.
Sporthalinitiatieven in kleine kernen hebben een plus voor de leefbaarheid in een kleine kern. Belangrijk daarbij is de continuïteit van de exploitatie op lange termijn, inclusief groot onderhoud. In de huidige private exploitaties is (het ontbreken van reserves voor) groot onderhoud een aandachtspunt. De gemeente wil regie houden op de binnensportcapaciteit om er voor te zorgen dat het bestaande aanbod zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt en in de toekomst de afstemming tussen vraag en aanbod ook wordt veiliggesteld. Dat sluit steun aan initiatieven niet op voorhand uit, maar de gemeente stelt daar wel duidelijke voorwaarden aan.

Voorliggend bestemmingsplan staat de ontwikkelingen zoals de sportvisvie die voorstaat niet tegen. Meervoudig gebruik van sportvoorzieningen door bijvoorbeeld buitenschoolse opvang (BSO) of kinderdagverblijven (KDV) wordt in dit bestemmingsplan zelfs bij recht mogelijk gemaakt. Voor grotere ontwikkelingen zullen indien nodig te zijner tijd aparte procedures doorlopen worden, waarbij rekening zal worden gehouden met de Sportvisie binnensportaccommodaties en zwembaden gemeente Raalte.