direct naar inhoud van 4.10 Externe veiligheid
Plan: Mariënheem
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20120011-0002

4.10 Externe veiligheid

In hoofdstuk 3 is reeds stilgestaan bij het door de gemeente opgestelde beleidsdocument over externe veiligheid. Externe veiligheid gaat over het beheersen van de risico's voor de omgeving bij gebruik, opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen over weg, water en spoor en door buisleidingen.

Van de ramptypes die verband houden met externe veiligheid zijn met name ongevallen met brandbare/explosieve of giftige stoffen van belang. Deze ongevallen kunnen nader worden onderscheiden in ongevallen met betrekking tot:

  • inrichtingen;
  • vervoer gevaarlijke stoffen door buisleidingen;
  • vervoer gevaarlijke stoffen over weg, water of spoor.


De risico's waaraan burgers in hun leefomgeving worden blootgesteld door activiteiten met gevaarlijke stoffen in inrichtingen dienen tot een aanvaardbaar minimum te worden beperkt. Daartoe zijn in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) regels gesteld. Bij het toekennen van bepaalde bestemmingen dient onderzocht te worden:

  • of voldoende afstand in acht wordt genomen tussen (beperkt) kwetsbare objecten enerzijds en risicovolle inrichtingen anderzijds in verband met het plaatsgebonden risico;
  • of (beperkt) kwetsbare objecten liggen binnen in het invloedsgebied van risicovolle inrichtingen en zo ja, wat de bijdrage is aan het groepsrisico.


Het plaatsgebonden risico is de kans per jaar dat een persoon die onafgebroken en onbeschermd op een plaats langs een transportroute verblijft, komt te overlijden als gevolg van een incident met het vervoer van gevaarlijke stoffen. Wat betreft het plaatsgebonden risico geldt ten opzichte van kwetsbare objecten een grenswaarde van 10-6 per jaar.

Het groepsrisico is de kans per jaar per kilometer transportroute dat een groep van 10 of meer personen in de omgeving van de transportroute in één keer het (dodelijk) slachtoffer wordt van een ongeval op die transportroute. Het groepsrisico geeft de aandachtspunten op een transportroute aan waar zich mogelijk een ramp met veel slachtoffers kan voordoen en houdt daarmee rekening met de aard en dichtheid van de bebouwing in de nabijheid van de transportroute.

Wat betreft het groepsrisico is de oriëntatiewaarde bij het vervoer van gevaarlijke stoffen per transportsegment gemeten per kilometer per jaar:

  • 10-5 voor een ongeval met ten minste 10 dodelijke slachtoffers;
  • 10-7 voor een ongeval met ten minste 100 dodelijke slachtoffers;
  • 10-9 voor een ongeval met ten minste 1000 dodelijke slachtoffers;
  • et cetera.

Inrichtingen
Het plangebied is gelegen ver buiten de invloedsgebied van de dichtstbijzijnde Bevi-inrichtingen die relevant is in het kader van externe veiligheid.

Buisleidingen
Kabels en leidingen zijn elementen waarmee bij ruimtelijke ontwikkelingen nadrukkelijk rekening moet worden gehouden. Aangrenzend aan en gedeeltelijk in het plangebied liggen twee regionale aardgastransportleidingen (42 respectievelijk 48 inch en 66,2 bar) van de Gasunie. De PR 10-6 contour van de leidingen ligt op 0 meter van de leidingen. Daarmee legt het plaatsgebonden risico geen beperkingen op aan het plangebied. Het plangebied ligt wel binnen het invloedsgebied van de leidingen.

In het kader van de ontwikkeling van 12 woningen in Mariënheem binnen het invloedsgebied van de leidingen is in februari 2012 een groepsrisicoberekening uitgevoerd. In deze berekening is ook de plancapaciteit van de vigerende bestemmingsplannen (en daarmee dus ook van onderhavig bestemmingsplan) meegenomen. Deze groepsrisicoberekening met bijbehorende verantwoording is dan ook bruikbaar voor onderhavig bestemmingsplan. De rapportage van de groepsrisicoberekening is als bijlage bij onderhavig bestemmingsplan gevoegd (zie Bijlage 4 Groepsrisicoberekening gasleidingen). Hieronder volgt de conclusie uit de rapportage.

De hoogte van het groepsrisico is met een overschrijdingsfactor van 8,876 x 10-3 ruim gelegen onder de oriëntatiewaarde.

Op basis van de onderzoeksresultaten kan volstaan worden met een beperkte verantwoording van het groepsrisico:

  • vermelding van de personendichtheid in het invloedsgebied van de hogedrukgasleidingen: zie bijlage 2 van de onderzoeksrapportage;
  • verantwoording van de hoogte van het groepsrisico en bijdrage van de ontwikkeling (toegelaten beperkt kwetsbare en kwetsbare objecten) aan de hoogte van het groepsrisico: zie paragraaf 4.4.2 van het onderzoeksrapport voor de hoogte van het groepsrisico. Onderhavig bestemmingsplan "Mariënheem" is een conserverend bestemmingsplan waardoor er geen sprake is van een bijdrage van de ontwikkeling van het groepsrisico.
  • de mogelijkheden tot bestrijding en beperking van rampen: onderhavig bestemmingsplan "Mariënheem" is een conserverend bestemmingsplan. Het meest nabijgelegen (beperkt) kwetsbaar object bevindt zich op 100 meter van de leidingen. Gemeente Raalte heeft beleid op het gebied van prioriteitswegen; de 'Beleidsregels bereikbaarheid en bluswatervoorziening'. Dit beleid is onder andere van belang voor een goede bereikbaarheid van de hulpdiensten.
  • de mogelijkheden tot zelfredzaamheid van personen in het plangebied: onderhavig bestemmingsplan "Mariënheem" is een conserverend bestemmingsplan. Het meest nabijgelegen (beperkt) kwetsbaar object bevindt zich op 100 meter van de leidingen.

Op de verbeelding zijn de leidingen opgenomen met een belemmeringenstrook van 5 meter gerekend uit het hart van de leiding.

Uit oogpunt van veiligheid en bedrijfsvoering is het oprichten van enig bouwwerk en/of het aanbrengen van diepwortelende beplanting binnen de aangegeven belemmeringenstrook niet toegestaan. Tevens is binnen deze strook het uitvoeren van werkzaamheden, die een veilig en bedrijfszeker gastransport in gevaar kunnen brengen of gevaar voor personen en/of goederen kunnen opleveren niet toegestaan, behoudens schriftelijke toestemming van de leidingbeheerder.

Vervoer gevaarlijke stoffen over weg
De gemeente Raalte heeft aangegeven welke wegen binnen de gemeente een route voor gevaarlijke stoffen betreft. Deze route is als volgt: N348 Deventer-Raalte tot aan de N35; vervolgens de N35 richting Zwolle en de N35 richting Nijverdal tot de afslag Ommen-Hoogeveen en de N348 richting Hoogeveen. Uitsluitend over deze aangewezen wegen mogen routeplichtige gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Op overige wegen is dat alleen bij ontheffing toegestaan. Het invloedsgebied bedraagt 300 meter. Het plangebied is gelegen ver buiten het invloedsgebied van deze route van transport van gevaarlijke stoffen.

Vervoer gevaarlijke stoffen over water
Het plangebied is gelegen ver buiten het invloedsgebied van de dichtstbijzijnde vaarweg die relevant is in het kader van externe veiligheid.

Vervoer gevaarlijke stoffen over spoor
Voor de spoorbaan Zwolle-Almelo geldt geen 10-6 plaatsgebonden risicocontour. Ook in de toekomst worden geen knelpunten voor het plaatsgebonden risico verwacht. Een nadere beschouwing is niet nodig. Ook voor het groepsrisico wordt Mariënheem niet vermeld als knelpunt en de verwachting is dat ook in de toekomst hiervan geen sprake zal zijn. Overigens is deze spoorbaan slechts een omleidingsroute en geen vaste transportroute voor wat betreft het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Brandweer
Het bestemmingsplan is als voorontwerp ter beoordeling aan de brandweer en de Veiligheidsregio IJsselland voorgelegd. De reactie van deze partijen is in onderhavig bestemminsplan verwerkt.