direct naar inhoud van 5.7 Luchtkwaliteit
Plan: Beaphar te Raalte
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20100012-0003

5.7 Luchtkwaliteit

In juni 2008 heeft Tauw een luchtkwaliteitsonderzoek uitgevoerd, waarbij is aangetoond of de voorgenomen ontwikkeling inpasbaar is vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit. Daarbij is gekeken naar de gevolgen van de totale aangevraagde situatie.

De voorgenomen ontwikkeling heeft mogelijk een effect op de luchtkwaliteit door indirecte emissies ten gevolge van de verkeersaantrekkende werking en van directe emissie ten gevolge van installaties (puntbronnen). In dit luchtkwaliteitsonderzoek zijn de uitgangspunten voor de berekeningen opgenomen.

De activiteiten van Beaphar hebben een effect op de luchtkwaliteit door de verkeersaantrekkende werking en door de stofemissie van de stofafzuiging bij procesunits 3 en 6. Het effect van deze emissies is berekend met behulp van verspreidingsmodellen (CAR II versie 7.0.1. en het Nieuw Nationaal Model). Uit de berekeningen blijkt het volgende:

  • De achtergrondconcentratie fijn stof en NO2 in het plangebied neemt over de jaren heen af en ligt in 2008 al ruim onder de grenswaarden:
      • a. 17,0 µg/m3 voor de jaargemiddelde concentratie NO2
      • b. 24,5 µg/m3 voor de jaargemiddelde concentratie PM10 (fijn stof, zonder zeezoutcorrectie)
  • Het verkeer van Beaphar leidt tot een bijdrage aan de jaargemiddelde concentratie van maximaal 1,1 µg/m3 voor NO2 en van maximaal 0,1 µg/m3 voor fijn stof, in 2008
  • De directe stofemissies van Beaphar leiden tot een maximale bijdrage aan de jaargemiddelde concentratie fijn stof van 2,9 µg/m3 op het terrein van de inrichting; nabij de ontsluitingsweg ligt de bijdrage reeds onder de 2 µg/m3

Dit betekent dat de som van de achtergrondconcentratie en de maximale bijdrage van Beaphar ruim onder de grenswaarden uit de wet luchtkwaliteit blijft. Ook de grenswaarden voor het maximum toegestane aantal overschrijdingen van de uurgemiddelde (NO2) en daggemiddelde (PM10) concentratie worden niet overschreden.

In 2010 zijn de gegevens betreffende de verkeersbewegingen van en naar de inrichting aangepast bij de uitwerking van de verkeersaantrekkende werking van de toekomstige situatie. Bij de uitwerking zijn uiteindelijk lagere aantallen verkeersbewegingen gehanteerd, zodat het eerdere luchtkwalteitsonderzoek een overschatting van de toekomstige situatie geeft. Echter de berekende concentraties liggen ruim onder de grenswaarden van de Wet Luchtkwaliteit.

Omdat de berekende concentraties (achtergrondconcentratie en bijdrage Beaphar) zo ver onder de grenswaarden liggen, wordt geconcludeerd dat de grenswaarden uit de wet luchtkwaliteit in het plangebied zeker niet zullen worden overschreden en het plan inpasbaar is vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit.