direct naar inhoud van 4.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Beaphar te Raalte
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20100012-0003

4.4 Gemeentelijk beleid

4.4.1 Structuurvisie Raalte 2003

In de structuurvisie wordt het wensbeeld van de ruimtelijke structuur in een onbepaald verre toekomst gegeven. Het levert de ruimtelijke context waarbinnen aangediende ontwikkelingen een plaats kunnen krijgen. De gemeente Raalte streeft naar handhaving van haar subregionale functie voor zowel de voorzieningen als voor de werkgelegenheid.

In gebied Spoorzone waar Beaphar is gelegen is in de structuurvisie Raalte (2003) (figuur 4.2) voorzien in ruimte voor bedrijvigheid in verband met het feit dat daar vanwege het geluid van zowel het spoor als de rijksweg N35 geen woningbouw kan komen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0177.BP20100012-0003_0005.png"

Figuur 4.2 Ligging Beaphar in Structuurvisie Raalte

De wijziging van de huidige bestemming van het perceel van Beaphar vormt geen concurrentie voor het bedrijventerrein De Zegge. Dit omdat Beaphar de percelen in bezit heeft en de gemeente niet voornemens is nieuwe gronden binnen het plangebied Linderteseweg uit te geven aan ander bedrijven. Daarnaast heeft de ontwikkeling van de onderhavige locatie geen invloed op de capaciteit of ontwikkelingssnelheid van het bedrijventerrein De Zegge. Concentratie van alle activiteiten van Beaphar op haar perceel heeft tot gevolg dat locaties (binnen de gemeente Raalte) waar eveneens activiteiten plaatsvinden vrijkomen en beschikbaar worden voor overige ontwikkelingen. Concentratie van het bedrijf is dan ook zowel vanuit bedrijfstechnische redenen als ook uit milieutechnische redenen wenselijk.

Strategische visie gemeente Raalte: Samen vooruit Raalte 2020

In 2008 heeft de raad van de gemeente Raalte de Strategische visie 'Samen vooruit Raalte 2020' vastgesteld. In deze strategische visie schetst de gemeente de ambities voor Raalte in 2020. De visie geeft de komende jaren richting aan het beleid van de gemeente Raalte. Voor 'Raalte werkt!' betekent dit onder andere:

  • Ruimte geven aan bedrijven, niet alleen planologisch, maar ook rond vermindering van lastendruk en regelgeving;
  • Ruimte en mogelijkheden scheppen voor startende en doorgroeiende bedrijven;
  • Ruimte bieden aan innovatieve bedrijven.

Voor economie staat onder andere ruimte geven aan ondernemerschap centraal.

4.4.2 Economische beleidsvisie 2005-2020

In de economische beleidsvisie “Raalte in bedrijf” is de lange termijnvisie van de gemeente Raalte in relatie tot haar partners gedefinieerd. Ten aanzien van bedrijvigheid wordt gesteld dat de regionaal verzorgende en schragende functie van Raalte een aanpak vereist die voornamelijk is gericht op bestendigen en beheerst uitbouwen van de traditionele bedrijvigheid. Om lijn te brengen in de activiteiten van de gemeente Raalte en haar partners wordt gewerkt langs een aantal programmalijnen:

  • het netwerk: de wijze waarop samen met ondernemers en andere partners aan de economie wordt gewerkt;
  • de wijze waarop ruimte wordt gecreëerd voor de vestiging van bedrijven;
  • een aantal thema's: werkgelegenheid en arbeidsmarkt, centrumfunctie, reconstructie platteland en toerisme en recreatie.

Uitgangspunt voor dit beleidsplan is het bieden van een visie, gebaseerd op een analyse van cijfers en trends, die als kapstok kan dienen voor verder te ontwikkelen beleid. Het ruimtelijk economisch beleid van de gemeente Raalte is gericht op het versterken van de economische structuur en het bevorderen van de werkgelegenheid. De gemeente werkt samen met het bedrijfsleven aan optimale randvoorwaarden om het bedrijfsleven te versterken. De inzet is sectorbreed, zowel typische bedrijventerreinenfuncties en detailhandel als toerisme en recreatie.

4.4.3 Bedrijventerreinenvisie gemeente Raalte

Op 17 februari 2011 heeft de gemeente Raalte de 'Bedrijventerreinenvisie gemeente Raalte' vastgesteld. In deze visie wordt het relevante beleid ten aanzien van bedrijventerreinen, het economische profiel van de gemeente Raalte, de kwantitatieve en kwalitatieve aspecten van bedrijventerreinen in Raalte, de grondprijzen en het uitgifteprotocol beschreven. Het terrein van Beaphar, inclusief uitbreiding, maakt in deze visie onderdeel uit van het bedrijventerrein Spoorzone Oost. Voor dit bedrijventerrein is in 2008 een kwaliteitsscan uitgevoerd. Het bedrijventerrein scoort op het gebied van kwaliteit slecht op alle beoordeelde aspecten. Het terrein - het gaat hierbij voornamelijk om het gebied ten oosten van het Overijssels Kanaal - staat dan ook op de lijst voor herprofilering.

Uit de visie blijkt dat het landelijke en het provinciale beleid ten aanzien van bedrijventerreinen inzet op duurzaamheid, aandacht voor kwaliteit en zorgvuldig omgaan met de bestaande ruimte. De ruimtelijk-economische ambitie van de gemeente is gericht op het versterken van de economische structuur en het bevorderen van de werkgelegenheid. De gemeente werkt samen met het bedrijfsleven aan optimale randvoorwaarden om het bedrijfsleven te versterken.

Uit de visie blijkt dat de gemeente 188,9 hectare bruto bedrijventerreinen heeft, netto is dit circa 172,2 hectare. Deze terreinen zijn voornamelijk gesitueerd in de kernen Raalte en Heino. Van deze terreinen staan er twee op de lijst met herstructureringsprojecten 2009-2015, dit zijn De Zegge I tot en met V en de Spoorzone-Oost.

Actieve uitbreiding van de bedrijventerreinen voor de lokale behoefte vindt binnen de gemeente plaats binnen de kern Raalte. Voor de overige kernen geldt maatwerk. Bedrijven uit de overige kernen kunnen wel naar de kern Raalte verhuizen, maar bedrijven uit de kern Raalte mogen niet naar de overige kernen verhuizen.

4.4.4 Waterplan Raalte

Het waterplan Raalte "een helder verhaal" is een gezamenlijk plan van de gemeente en het Waterschap. Hierin wordt een kader geschapen voor het maken van beleidsmatige en procesmatige afspraken over de wijze waarop ruimtelijke ordening en water op elkaar afgestemd moeten worden.

Het is een beleidsdocument waarin al het water binnen de gemeentegrenzen van Raalte integraal benaderd wordt. Daarmee vormt het een basis voor het streven naar een duurzaam, toekomstgericht watersysteem en biedt daarnaast een waterkader voor alle beleidsvelden die raken aan het waterbeheer. In het waterplan is ten aanzien van het waterhuishoudkundig aspect waterberging het basisuitgangspunt vastgelegd dat een toename van verhard oppervlak moet worden gecompenseerd. Dit beleidsuitgangspunt is van toepassing op de planontwikkeling behorende bij dit bestemmingsplan.

4.4.5 Gemeentelijk verkeersbeleid

Het verkeers- en vervoersbeleid is vastgelegd in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan. De hoofddoelstelling van het gemeentelijk verkeersbeleid luidt: "Het bevorderen van een veilige en vlotte afwikkeling van het verkeer dat noodzakelijk is voor het verrichten van de wenselijke maatschappelijke activiteiten, waarbij alle vormen van verkeershinder zo veel mogelijk beperkt worden." Deze hoofddoelstelling is uitgewerkt in de een aantal subdoelstellingen, waaronder:

  • bevordering van de verkeersveiligheid;
  • terugdringen hinder door doorgaand verkeer;
  • garanderen van de (vracht)autobereikbaarheid voor (economisch) belangrijke bestemmingen;
  • monitoring van doelstellingen en effecten van het GVVP.

Er worden in het plan concrete maatregelen aangegeven die moeten leiden tot het behalen van genoemde doelstellingen en de gewenste verkeersstructuur.

 

4.4.6 Externe veiligheid

De gemeente Raalte wil haar burgers een veilige leefomgeving bieden. In die zin draagt zij een belangrijke verantwoordelijkheid als het gaat om externe veiligheid. Om die verantwoordelijkheid in te vullen heeft de gemeente Raalte het externe veiligheidsbeleid geformuleerd in het rapport "Externe veiligheid, Hoe veilig wil de gemeente Raalte zijn?" (2007). Doel van het externe veiligheidsbeleid is om duidelijk te maken welke externe veiligheidsrisico's in de gemeente Raalte aanwezig zijn en hoe er met deze en toekomstige risico's om dient te worden gegaan.

Uit een inventarisatie van de risicosituatie in de gemeente Raalte volgt dat het vervoer van gevaarlijke stoffen binnen de gemeente plaats vindt over de weg. De gemeente heeft een routering voor het vervoer van gevaarlijke stoffen vastgesteld, namelijk de N35, en N348 en tevens ontheffingsroutes bepaald. Hierbij bestaan geen risicovolle aandachts- of knelpunten.

Verder wordt gesteld dat op bedrijventerreinen en in het landelijke gebied de gemeente een enigszins minder streng veiligheidsregime accepteert in vergelijking tot bijvoorbeeld woonwijken. De komst van inrichtingen met een geringe risicobelasting op de omgeving is onder voorwaarden mogelijk.

In de externe veiligheidsvisie is opgenomen dat binnen plaatsgebonden risicocontouren zich geen kwetsbare objecten mogen bevinden en dat het groepsrisico in woongebieden door nieuwvestiging van inrichtingen niet mag toenemen. De uitbreiding van Beaphar zal niet leiden tot een toename van het plaatsgebonden risico of het groepsrisico en past binnen de gemeentelijke veiligheidsvisie.

De gemeente neemt bij besluiten in het kader van vergunningverlening en ruimtelijke ordening het externe veiligheidsbeleid in acht, zoals dat in de rapportage is beschreven.

 

4.4.7 Groenbeleidplan kernen in het groen

Het beleidsplan Kernen in het groen (2004) is opgesteld om een helder beleid te voeren voor groen in de openbare ruimte. Het plan gaat in op het groenbeleid in de verschillende kernen en wordt toegepast bij ontwikkelingen in het openbaar gebied. In het plan is de hoofdgroenstructuur aangegeven en zijn toetsingscriteria opgenomen die integraal worden gehanteerd. De belangrijkste uitgangspunten van het plan zijn het handhaven en het versterken van de hoofdgroenstructuur op bovenwijksniveau en het beter ontsluiten en onderling verbinden van groene gebieden. Dit moet leiden tot een multifunctioneel gebruik en recreatief medegebruik van de groengebieden van Raalte. De toetsingscriteria die worden toegepast bij planvorming, inrichting en beheer van het groen betreffen:

  • cultuurhistorisch inpasbaar;
  • stedenbouwkundig toepasbaar;
  • duurzame ontwikkeling;
  • ecologisch waardevol;
  • veilig openbaar groen;
  • criteria ten aanzien van beheer;
  • financiële kaders.

4.4.8 Landschapsontwikkelingsplan

De gemeente Raalte heeft in 2008, samen met de gemeenten Deventer en Olst-Wijhe, een Landschapsontwikkelingsplan (LOP) vastgesteld. Het rapport bevat een beschrijving van de landschapskarakteristiek, een overzicht van beleid en ontwikkelingen en een toelichting op de scenario's. De verscheidenheid in het waardevolle landschap van Salland vormt de basis van de landschapsvisie. Het landschap is de zichtbare resultante van de eeuwenlange wisselwerking tussen de fysieke ondergrond (water en bodem), natuur en menselijk gebruik. Het is door de jaren heen gegroeid tot wat het nu is: een cultuurlandschap met een eigen karakteristiek en bijzondere waarden.

De visie geeft richting aan nieuwe ontwikkelingen. Het huidige landschap is geen statisch gegeven, maar verandert constant door nieuwe woonvormen, schaalvergroting - of juist verbreding - van landbouw, veranderend grondgebruik, klimaatverandering, nieuwe eisen aan de toegankelijkheid van het buitengebied et cetera. De visie gaat hiermee een stap verder: de dynamiek in het gebied wordt aangegrepen om het landschap te versterken en te ontwikkelen.

Het aan de bedrijventerreinen van Raalte grenzende landschap wordt op de visiekaart getypeerd als dekzandvlaktes en dekzandlaagtes. Binnen deze eenheden liggen een aantal essen. Deze essen zijn zeer karakteristiek. Voor dekzandlaagtes is het beleid gericht op het versterken van het landschappelijk raamwerk en het natte karakter. Een geleidelijke overgang van dorp naar landelijk gebied dient te worden ontwikkeld door middel van karakteristieke landschapselementen en fysieke verbindingen.