direct naar inhoud van 5.5 Geur
Plan: De Flierefluiter, Raarhoeksweg 49
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20100007-0003

5.5 Geur

De Wet geurhinder en veehouderijen stelt regels voor de beoordeling van geurhinder afkomstig van de veehouderij. Bij ruimtelijke plannen moet ook rekening gehouden worden met deze wet. Die uitstraling van de geurregelgeving naar de ruimtelijke ordening wordt wel aangeduid met de term 'omgekeerde werking'.

De reden voor die uitstraling is duidelijk: een geurnorm beoogt mensen te beschermen tegen overmatige geurhinder. Omgekeerd moet een bevoegd gezag dan ook niet toestaan dat mensen zichzelf blootstellen aan die overmatige hinder, door zich binnen een geurcontour te vestigen, in de directe nabijheid van de veehouderij. Daarnaast mag de veehouderij niet beperkt worden in zijn huidige bedrijfsvoering door de ruimtelijke plannen.

In de nabijheid van De Flierefluiter zijn twee agrarische veehouderijen aanwezig die mogelijk beperkt worden in hun bedrijfsuitvoering door de aanwezigheid van De Flierefluiter. De effecten van De Flierefluiter op deze bedrijven is beoordeeld. Hieruit is het volgende gebleken:

Raarhoeksweg 47

Dit betreft een rundveebedrijf. Hiervoor gelden ingevolge artikel 4 van de Wet geurhinder en veehouderij een minimale afstand van 50 meter tot geurgevoelige objecten. Deze afstand wordt ruimschoots gehaald.

Hiermee wordt voldaan aan de bepalingen van de Wet geurhinder en veehouderij.

Raarhoeksweg 53

Dit betreft een vleesschapenveehouderij. De geurbelasting van dit bedrijf op een geurgevoelig object mag niet meer bedragen dan 14 odeur units per m3 lucht.

Countus Accountants en adviseurs heeft onderzoek gedaan naar de geurbelasting. Uit de berekeningen blijkt dat een waarde (geurbelasting) van 11,6 odeur units per m3 lucht van toepassing is op De Flierefluiter. Naast geuroverlast uit dierverblijven geldt is ook het Besluit landbouw milieubeheer van toepassing. Het gaat daarbij onder andere om mest- en voeropslag. In het kader hiervan is 100 m een verdedigbare norm. Hier geldt een vergelijkbare situatie als in het kader van de bescherming ten aanzien van geuroverlast uit dierverblijven. Een afstand van 50 m van mest- en voeropslagen tot het bouwvlak van De Flierefluiter is dan ook voldoende. Op basis van het hier voorgaande kan worden geoordeeld dat zich geen belemmeringen voordoen op het gebied van geurhinder voor de toekomstige bedrijfsvoering op De Flierefluiter.

De gemeente Raalte heeft met behulp van het programma V-Stacks-vergunningen aanvullend geuronderzoek uitgevoerd. De gemeente Raalte hanteert de wettelijke vastgelegde geurnorm van 14 odour voor geurgevoelige objecten buiten de bebouwde kom in het zogenaamde concentratie gebied (Raalte). De geurbelasting van de agrarische inrichting Raarhoeksweg 53 is met het programma V-Stacks-vergunningen in beeld gebracht. De emissiepunten zijn daarbij op de grens van het bouwblok gesitueerd van de Raarhoeksweg 53 gesitueerd. Er zijn drie berekeningen uitgevoerd waarbij het emissiepunt op drie verschillende punten op bouwblok van de Raarhoeksweg 53 zijn gesitueerd. De belasting is op drie punten van het bouwvlak van De Flierefluiter berekend. De berekeningen zijn bijgevoegd in Bijlage 4.

De totale geuruitstoot van de inrichting bedraagt 3760 odour. Uit de geurberekeningen blijkt dat de belasting op het bouwvlak van De Flierefluiter duidelijk lager is dan 14 odour.

Hierdoor kan gesteld worden dat de bestaande bedrijfsactiviteiten van de agrarische inrichting kunnen worden voortgezet en een goed woon- en werkklimaat voor de gebruikers en bewoners van De Flierefluiter kan worden gegarandeerd (zogenaamde omgekeerde werking). Overigens zal de werkelijke geurbelasting lager zijn omdat in deze beoordeling de emissiepunten op de grens van het bouwvlak zijn gesitueerd (zogenaamde worst case). In werkelijkheid liggen de emissiepunten op een iets grotere afstand verspreid binnen het bouwblok.