direct naar inhoud van 4.4 Verkeer & Parkeren
Plan: De Flierefluiter, Raarhoeksweg 49
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20100007-0003

4.4 Verkeer & Parkeren

4.4.1 Verkeer

De Flierefluiter wordt ontsloten via de Hogebroeksweg en de Raarhoeksweg, die zijn aangesloten op de Ommerweg (N348) en de Heinoseweg (N35). Volgens de gemeentelijke geluidsniveaukaart geldt de volgende verkeersintensiteit voor de wegen (gebaseerd op gegevens uit 2008):

  • Berkendijk (kruising Berkendijk met N35): 921 mvt/etm;
  • Crismanweg (kruising met N348): 722 mvt/etm;
  • Raarhoeksweg: 533 mvt/etm;
  • Hogebroeksweg: 533 mvt/etm.


Gelet op de beperkte breedte van de wegen in het buitengebied Raalte-noord is een te hoge belasting vanuit verkeersveiligheid en vanuit beheerskosten niet gewenst. De bepaling van de maximale verkeersintensiteit is een zaak van de wegbeheerder, maar over het algemeen is een intensiteit van circa 2.500 mvt/etmaal een soort van bovengrens. Het is de vraag in hoeverre het extra verkeer van en naar De Flierefluiter een verzwaring is van de verkeersbelasting. In de huidige situatie is het verkeer van en naar De Flierefluiter al aanwezig. De verwachting is echter dat door de in dit plan opgenomen ontwikkeling het bezoekersaantal zal stijgen van 30.000 nu tot 37.500 in de toekomst. Aangenomen kan dus worden dat de verkeersdruk als gevolg van verkeer van en naar De Flierefluiter ook met circa 25% zal stijgen. Het aantal auto’s per dag dat deze stijging met zich meebrengt bedraagt ongeveer 40. Gelet op de getelde intensiteiten van 2008 en het aandeel daarin voor De Flierefluiter zal een uitbreiding van De Flierefluiter niet leiden tot een overmatig gebruik van de wegen in het gebied Raalte-noord. De intensiteit blijft beneden de 2.500 mvt/etmaal. Het blijkt ook dat de absolute groei ten gevolge van De Flierefluiter zeer beperkt zal zijn.

De routering naar De Flierefluiter wordt op de eigen website goed beschreven. Het verkeer wordt via de hoofdwegen naar de meest geschikte toegangspunten van het grotere gebied geleid en vandaar naar De Flierefluiter.

Geconcludeerd wordt dat de vestiging van De Flierefluiter niet leidt tot een overmatig gebruik van de wegen in het gebied Raalte-noord. Er vindt geen overschrijding plaats van de bovengrens van circa 2.500 mvt/etmaal.

4.4.2 Parkeren

Uitgegaan kan worden van een toekomstig bezoekersaantal van 37.500. Dit betekent een toename van 25% ten opzichte van het huidige aantal bezoekers. Voor het aantal parkeerplaatsen in de toekomstige situatie wordt ook uitgegaan van een toename van 25%. In de huidige situatie zijn 150 parkeerplaatsen plus overloop op een weiland aanwezig. Een voorziening als een kinderboerderij kent een aantal 'topdrukte' dagen. Dit zijn de bekende dagen in het voorjaar waarbij ook de scholen vakantie hebben en er veel uitstapjes worden gemaakt. De Flierefluiter valt precies in die categorie. Pasen, Hemelvaart en Pinksteren zijn de drukste dagen. In het plan zijn 216 parkeerplaatsen ingetekend. Dit is ook voldoende om op piekdagen het parkeren te kunnen opvangen.

De camping staat qua parkeren en bereikbaarheid los van het kinderboerderij- en speelgedeelte. Er is een aparte toegang tot het campingterrein. De voertuigen van de campinggasten kunnen bij de tent/caravan staan. Hierdoor zijn er geen problemen te verwachten tussen bezoek voor de kinderboerderij en de campinggasten.