direct naar inhoud van 4.9 Verkeer en parkeren
Plan: Raalte Kern, omgeving de Meerleweg 1
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20100006-0003

4.9 Verkeer en parkeren

Het plangebied wordt door autoverkeer ontsloten door de Munstersestraat en de Meerleweg. Het te realiseren kantoor zal worden ontsloten door de Munstersestraat, de woning door de Meerleweg.

Het aantal benodigde parkeerplaatsen wordt bepaald door de aard en omvang van de activiteit waarin het plan voorziet. Om de parkeerbehoefte in te schatten, is gebruik gemaakt van de standaardnorm van het CROW. De realisatie van een nieuw kantoor betekent een uitbreiding van de parkeerbehoefte waarin het plan in voldoende mate moet voorzien. Voor deze realisatie is aangesloten bij de gemiddelde parkeernormen voor kantoren zonder baliefunctie in een centrumgebied van een weinig stedelijk gebied. Voor deze kantoren geld een norm van 1,6 parkeerplaatsen per 100m2 bruto vloeroppervlak. Dit betekent dat de benodigde parkeercapaciteit wordt ingeschat op 11.2 parkeerplaatsen.

Bij de nieuwbouw is voorzien in 11 parkeerplaatsen op eigen terrein.Vanwege de benodigde uitrit aan de Meerleweg komt er een openbare parkeerplaats te vervallen. Het plan veroorzaakt hiermee geen onevenredige aantasting van de parkeerbalans in de openbare ruimte gezien het aantal openbare parkeerplaatsen in de nabije omgeving zoals aan de Domineeskamp en de Koestraat.

Voor de woning wordt eveneens de gemiddelde parkeernorm gehanteerd. Voor deze realisatie is aangesloten bij de gemiddelde parkeernormen van een dure woning in het centrum van een weinig stedelijk gebied. Voor een dergelijke woning geld een norm tussen de 1.5 en 1.7 parkeerplaatsen. Op het moment dat er gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid een beroep/bedrijf aan huis, zal rekening gehouden moeten worden in het plan met de parkeervoorziening op eigen terrein. De CROW-normen worden gehanteerd. Voor wat betreft de uitrit zal deze gerealiseerd worden aan de Meerleweg waar geen openbare parkeerplaatsen aanwezig zijn.

Conclusie

Het aspect Verkeer en parkeren vormt geen belemmering voor onderhavige ontwikkeling.