Plan: | Raalte Kern, omgeving de Meerleweg 1 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0177.BP20100006-0003 |
Per 1 januari 2007 is de gewijzigde Wet geluidhinder (Wgh) in werking getreden. Deze vervangt de gelijknamige wet die stamt uit 1980. Hierin staat dat voor een bestemmingsplan inzichtelijk moet worden gemaakt welke geluidsbronnen in het gebied aanwezig zijn en wat de geluidsbelasting is voor woningen en andere gevoelige bestemmingen.
Op basis van de Wet geluidhinder (Wgh) zijn er drie geluidsbronnen waarmee bij de opstelling van ruimtelijke plannen rekening gehouden dient te worden: wegverkeers-, railverkeers- en industrielawaai.
Er bevinden zich geen spoorwegen of industriële bedrijven in de nabije omgeving van het plangebied.
Wegverkeerslawaai
Artikel 76 Wgh verplicht ertoe om bij de vaststelling van een bestemmingsplan dat betrekking heeft op gronden binnen een geluidszone terzake van de geluidsbelasting van de gevel van geprojecteerde geluidsgevoelige bestemmingen (zoals woningen) de grenswaarden uit de Wgh in acht te nemen. Bij het voorbereiden van de vaststelling van een bestemmingsplan moet akoestisch onderzoek worden gedaan naar die geluidsbelasting.
Op grond van artikel 74 Wgh heeft iedere weg van rechtswege een geluidszone, met uitzondering van:
In maart 2009 heeft het college van B&W een verkeersbesluit genomen voor het instellen van een 30 km/uur zone in het centrum van Raalte.
Dit betekent dat de Wet geluidhinder voor deze locatie formeel niet van toepassing is. Wel is de geluidbelasting voor de woning (kantoorvilla is géén geluidgevoelig object) inzichtelijk gemaakt voor het toekomstige jaar 2020 op basis van de gemeentelijke geluidniveaukaart. De geplande woning is op ongeveer gelijke afstand van de Munstersestraat gesitueerd als de (reeds gesloopte) school. Op navolgend afbeelding staat de school nog aangegeven en daaruit valt af te leiden dat de te verwachten geluidbelasting op de toekomstige woning ongeveer 48 dB zal bedragen. Dit komt zelfs overeen met de voorkeursgrenswarde van de Wet geluidhinder, zodat sprake is van een zeer acceptabel geluidsniveau.
(geluidscontouren 2008 Bron: gemeentelijk milieumodel)
(geluidscontouren 2020 Bron: gemeentelijk milieumodel)
Conclusie
Het aspect geluid vormt geen belemmering voor onderhavige ontwikkeling.