Plan: | Raalte Kern, omgeving de Meerleweg 1 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0177.BP20100006-0003 |
Algemeen
Het gebied rondom de Munstersestraat - de Meerleweg heeft een groen karakter, dat in hoge mate wordt bepaald door de tuinen van de aanwezige villabebouwing. Voor de invulling van het kavel van de voormalige school betekent dat een groen karakter op de kavel uitgangspunt is.
Stedenbouwkundig historisch onderzoek laat zien, dat de Meerleweg een restant is van een zeer oude route in Raalte. De functie van de huidige weg zal niet veranderen, anders dan dat deze gebruikt zou kunnen worden als ontsluiting van de woonbestemming.
De vorm van de kavel, alsmede de omringende bebouwing, is bepalend voor de vorm van de nieuwe verkaveling. Functioneel drukken de TNT en het naast gelegen schildersbedrijf een duidelijke stempel op de beeldvorming langs de Munstersestraat. De Meerleweg is een straatje met eenrichtingsverkeer en tevens een langzaam verkeersroute. Dit straatje vormt de ontsluiting voor de woonkavel. De ruimte aan de zijkant van het schildersbedrijf is als tuin ingericht, waardoor de toekomstige ruimtelijke kwaliteit van de Meerleweg positief wordt beïnvloed.
Randvoorwaarden
Als programma voor het kavel Munstersestraat is een invulling gekozen van een kantoorvilla en woonhuis. Beide gebouwen dienen te passen in het karakter van het gebied. Gezien de grootte van de kavel kan geparkeerd worden op eigen terrein. Door de diepe voortuinen wordt de voorwaarde geboden om onder andere grote bomen aan te kunnen planten. Daarvoor is in de voortuin van het kantoor geen parkeren toegestaan.
Het parkeren voor de kantoorvilla is aan de achterzijde op het binnenterrein. Het parkeerterrein dient zodanig te worden ontworpen, dat dit past in het beeld van de tuinen.
De kantoorvilla draagt bij aan het karakter van de Munstersestraat als aanrijroute naar het centrum. Het pand bestaat uit twee kantoorlagen met kap in een traditionele bouwstijl. De vrijstaande woning sluit qua sfeer en karakter aan bij de woningen aan de Koestraat. De hoogte is één bouwlaag met een kap.. Op de verbeelding zijn bouwvlakken aangegeven, waarbinnen het kantoor en de woning moeten worden gebouwd. De gezamenlijke oppervlakte aan bijgebouwen mag niet meer bedragen dan in de regels is vermeld.
Ten aanzien van de parkeernorm wordt uitgegaan van de CROW-normen.