direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Koe in de Kost, verblijfsrecreatie
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20100002-0003

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Samen vooruit Raalte 2020

Doelstelling van deze strategische visie is richting geven, kaders stellen en keuzes maken voor het lange termijnbeleid van de gemeente Raalte. De rapportage stelt de volgende doelstellingen en ambities met betrekking tot recreatie en toerisme voor 2020.

  • Economische activiteit stimuleren op het platteland.
  • Gerichte gebiedsontwikkeling van het buitengebied.
  • Vormen van verbreding van activiteiten faciliteren, mits ze voldoen aan geformuleerde kwaliteitseisen.
  • De recreatiefunctie van het landschap versterken, ondermeer door het stimuleren van leisurefuncties (bron: www.sallandbuiten.nl, 2010).

Koe in de Kost heeft deelgenomen aan de promotie van Raalte 2020.

3.4.2 Beleidsplan Recreatie en Toerisme gemeente Raalte, 2008

Het beleidsplan Recreatie en Toerisme, dat is opgesteld in 2008, heeft het doel de ambitie op het gebied van recreatie en toerisme in de gemeente Raalte uit te spreken. Een belangrijk onderdeel daarvan is plattelandstoerisme. Een groot deel van de gemeente bestaat uit agrarisch buitengebied. Er is een aantal bedrijven dat zich richt op plattelandstoeristische activiteiten. In de gemeente zijn bijzondere mogelijkheden het platteland te beleven, zoals kaas maken en proeven, een paardenmelkerij bezoeken, ecochalets, het verzorgen van je eigen koe, Bed&Breakfast en een speelboerderij voor kinderen. Op pagina 15 van het beleidsplan staat dat nieuwe ontwikkelingen bij voorkeur innovatief zijn. Aan die ambitie draagt Koe in de Kost bij.

In de recreatief-toeristische profilering van Raalte staan twee profielen centraal. Ten eerste een veelzijdig platteland voor iedereen met daarnaast een gastvrij verblijf in Salland. Raalte kan daarbij inspelen op het volgende.

  • De mogelijkheden voor plattelandsontwikkeling.
  • Het stimuleren van plattelandstoerisme is één van de manieren om te komen tot versterking van de leefbaarheid van het platteland. Vanuit verschillende beleidsprogramma's zijn hiervoor financiële middelen beschikbaar gesteld.
  • Behoefte aan kwalitatief hoogwaardige verblijfsmogelijkheden.
  • De huidige consument hecht steeds meer waarde aan luxe en kwaliteit tijdens zijn verblijf. Om zich in de watten te laten leggen, is met name de 50+er best bereid extra te betalen. Bijzondere accommodaties die hierop inspelen, zijn favoriet.
  • Groei van actieve vakantiemarkt.
  • Actieve korte vakanties (short breaks) zijn onverminderd populair. De recreant trekt er graag op uit om te voet of per fiets bestemmingen te ontdekken.