1. De Tweede en Eerste Kamer der Staten-Generaal hebben ingestemd met de nota op respectievelijk 17 mei 2005 en 17 januari 2006. Met de bekendmaking op 27 februari 2006 is de Nota Ruimte formeel in werking getreden. Op grond van artikel 9.1.2 lid 1 Overgangsrecht Wro is bepaald dat een planologische kernbeslissing (zoals de Nota Ruimte) gelijkgesteld wordt met een structuurvisie. Het recht van de planologische kernbeslissing zoals gold voor het tijdstip van inwerkingtreding van de Wro blijft van toepassing.
2. Structuurvisie Heino 2006-2020; Gemeente Raalte; Vastgesteld november 2006.
3. Evenementennota 2008. Gemeente Raalte, 2008.
4. Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP Raalte), Beleid op hoofdlijnen; BVA, augustus 2004.
5. Beleidskader Functies op bedrijventerreinen. BRO, 19 februari 2008.
6. Welstandsnota Raalte. BRO, 1 juli 2004 vastgesteld door de gemeenteraad.
7. Externe Veiligheidsbeleid; Hoe veilig wil de gemeente Raalte zijn? Royal Haskoning, 21 februari 2007.
8. Het groepsrisico (GR) is de cumulatieve kans dat een (werkelijk aanwezige) groep van 10, 100 of 1000 personen overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen. Het groepsrisico wordt weergegeven als een grafiek met het aantal personen op de horizontale as en de kans op overlijden op de verticale as.
9. Bij het plaatsgebonden risico (PR) gaat het om de kans per jaar dat een (denkbeeldig) persoon overlijdt als rechtstreeks gevolg van een ongeval met gevaarlijke stoffen als deze persoon zich onafgebroken en onbeschermd in de nabijheid van een risicovolle inrichting of transportas bevindt. Het plaatsgebonden risico wordt weergegeven als een contour rondom de risicovolle inrichting of de transportas.
10. Woonvisie Raalte 2006-2015; RIGO research en Advies BV (rapportnr. 89760); vastgesteld 14 juli 2006.
11. Groenbeleidsplan 'Kernen in het groen', gemeente Raalte, 2003.
12. Bedrijven en milieuzonering, VNG, 2009.
13. Een rustige woonwijk is een woonwijk, die is ingericht volgens het principe van functiescheiding. Afgezien van wijkgebonden voorzieningen komen vrijwel geen andere functies (zoals bedrijven of kantoren) voor. Langs de randen (in de overgang naar mogelijke bedrijfsfuncties) is weinig verstoring door verkeer. Een vergelijkbaar omgevingstype qua aanvaardbare milieubelasting is een rustig buitengebied (eventueel inclusief verblijfsrecreatie), een stiltegebied of een natuurgebied.
14. Een gemengd gebied is een gebied met een matige tot sterke functiemenging. Direct naast woningen komen andere functies voor zoals, winkels, horeca en kleine bedrijven. Ook lintbebouwing in het buitengebied met overwegend agrarische en andere bedrijvigheid kan als gemengd gebied worden beschouwd. Gebieden, die direct langs de hoofdinfrastructuur liggen behoren eveneens tot dit omgevingstype. Hier kan de verhoogde milieubelasting voor geluid de toepassing van kleinere richtafstanden rechtvaardigen. Geluid is voor de te hanteren afstand van milieubelastende activiteiten veelal bepalend.
15. Geactualiseerde Circulaire Risico Normering Vervoer Gevaarlijke Stoffen. Deze Circulaire is gebaseerd op de Risico Normering Vervoer gevaarlijke stoffen en het Bevi en sluit zoveel als mogelijk aan op het Bevi.
16. Zoals bedoeld in artikel 1 van het Besluit externe veiligheid inrichtingen.
17. Risicokaart, provincie Overijssel.
18. Ministerie Verkeer en Waterstaat, RWD Dienst Verkeer en Scheepvaart, Afdeling Veiligheid, 19 maart 2008.
19. VNG, 1998.
20. Duidelijk mag zijn, dat een bestemmingsplanbepaling niet alle elementen hoeft te bevatten. Dit kan per bestemming verschillen.