Plan: | Raalte Kern |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0177.BP20080002-0003 |
Structuurvisie Raalte 2003
In de structuurvisie wordt het wensbeeld van de ruimtelijke structuur in een onbepaald verre toekomst gegeven. Het levert de ruimtelijke context waarbinnen aangediende ontwikkelingen een plaats kunnen krijgen. De gemeente Raalte streeft naar handhaving van haar subregionale functie voor zowel de voorzieningen als voor de werkgelegenheid. De bevolkingsgroei van Raalte dient daarmee in harmonie te zijn.
Het centrum is zowel in kwalitatieve zin als in kwantitatieve zin een belangrijk concentratiegebied voor de werkgelegenheid. Een goede ruimtelijke opzet van het centrum is dan ook een belangrijke voorwaarde voor het functioneren van de lokale economie.
In de structuurvisie zijn twee scenario's aangegeven voor de toekomstige ruimtelijke structuur van Raalte. Het belangrijkste verschil in de scenario's is de tracering van de N348 (Oost of West). Er wordt een voorkeur aangegeven voor de variant Oost. Het streven voor de toekomst is een duurzame stedelijke structuur te realiseren en een duurzame locale economie. Tevens biedt de visie de basis voor een duurzame sociale structuur. In de visie wordt aangegeven op welke manier dit bereikt zal moeten worden. Hiervoor wordt verwezen naar genoemd document. Gelet op het conserverende karakter van het bestemmingsplan wordt het niet van belang geacht hier uitgebreid aandacht aan te besteden. Dit beleidsstuk vormt een basis voor het beleid ten aanzien van het centrumgebied, zoals dit verderop in deze paragraaf wordt beschreven onder het kopje "beleid centrumgebied".
Economische beleidsvisie 2005-2020
In de economische beleidsvisie is een lange termijnvisie gedefinieerd: "Waar willen de gemeente Raalte en haar partners de komende 15 jaar naar toe…? Waar moeten we staan met elkaar…?".
Er zijn drie hoofddoelen gedefinieerd:
De reikwijdte van deze visie is opgedeeld in ontwikkelprogramma's. Om lijn te brengen in de activiteiten van de gemeente Raalte en haar partners wordt gewerkt langs een aantal programmalijnen:
De notitie geeft primair inhoud aan de economische beleidsvisie voor de komende jaren. Daarbij is zoveel mogelijk aangegeven met welke projecten het thema verder uitgewerkt zou kunnen worden in samenwerking met betrokkenen.
Ook deze economische beleidsvisie vormt de basis voor het centrumbeleid, zoals dat verderop wordt beschreven. Er wordt gestreefd naar een onderscheidend vermogen dat kan worden bewerkstelligd met een kwalitatieve toevoeging van horeca.
Groenbeleidsplan 2003, kernen in het groen
Doel van het groenbeleidsplan is het versterken en handhaven van het groene karakter van de gemeente Raalte. Bij ruimtelijke ontwikkelingen wordt getoetst aan bepaalde criteria, zoals cultuurhistorisch inpasbaarheid en ecologisch waardevol. Daarnaast is in het groenbeleidsplan een groenhoofdstructuur aangegeven. Het beleid is gericht op het handhaven, versterken het beter ontsluiten en onderling verbinden van de onderdelen van de groenhoofdstructuur. Van belang is dat de hoofdgroenstructuur een netwerk of structuur blijft vormen en niet wordt versnipperd. De groenhoofdstructuur is weergegeven op een kaart. Op de kaart wordt onderscheid gemaakt tussen Bomenstructuur en Schaalbepalende groenelementen.
De Bomenstructuur bestaat uit een bomenhoofdstructuur, een bomensubstructuur en puntelementen. De puntelementen betreft de in de groenstructuurvisie opgenomen monumentale bomen. Deze zijn in de nieuwe bestemmingsplannen als "waardevolle boom" aangeduid. Monumentale bomen zijn speciaal door hun hoge leeftijd, schoonheid of zeldzaamheid. Sinds 1990 bestaat het landelijk register van Monumentale bomen. Hierin zijn de belangrijkste bomen en boomgroepen van ons land opgenomen. Er is echter geen landelijke wetgeving en zelfs geen nationaal beleid voor de bescherming van bomen.
De Schaalbepalende groenelementen bestaan uit multifunctioneel groen (inclusief bomen), multifunctioneel groen dat in eigendom is van derden en Groene verbindingszones.
Waterplan Raalte
Het waterplan Raalte "een helder verhaal" is een gezamenlijk plan van de gemeente en het Waterschap. Hierin wordt een kader geschapen voor het maken van beleidsmatige en procesmatige afspraken over de wijze waarop ruimtelijke ordening en water op elkaar afgestemd moeten worden. Het is een beleidsdocument waarin al het water binnen de gemeentegrenzen van Raalte integraal benaderd wordt. Daarmee vormt het een basis voor het streven naar een duurzaam, toekomstgericht watersysteem en biedt daarnaast een waterkader voor alle beleidsvelden die raken aan het waterbeheer.
In het rapport is een visie op de toekomst van het watersysteem uiteengezet. Deze visie heeft een vertaling gekregen in een concrete set van maatregelen voor de thema's:
Open plekken
Met betrekking tot zogenaamde 'open plekken' kan vermeld worden dat het uitgangspunt van de gemeente is om verdere verstening van de bebouwde kom te voorkomen. Het zeldzame groen in de kernen moet worden behouden. In het Groenbeleidsplan wordt dit beleid onderschreven. Per situatie zal een nauwkeurige stedenbouwkundige afweging plaatsvinden, waarbij de leefbaarheid en kwaliteit worden betrokken. Ter voorkoming van precedentwerking wordt in principe geen medewerking verleend aan verzoeken om op grote kavels een extra woning te realiseren.
Het groene karakter van de woonwijken in de kern Raalte wordt gevormd door de ruime aanwezigheid van privé- en openbaar groen. Voor behoud van dit groene karakter is het noodzakelijk de open ruimten die vanaf de weg zichtbaar zijn te vrijwaren van bebouwing.
Gemeentelijk verkeersbeleid
In het gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is het beleid op het gebied van verkeer en vervoer in de gemeente Raalte aangegeven met als planhorizon 2010. De hoofddoelstelling van het gemeentelijk verkeersbeleid luidt:
"Het bevorderen van een veilige en vlotte afwikkeling van het verkeer dat noodzakelijk is voor het verrichten van de wenselijke maatschappelijke activiteiten, waarbij alle vormen van verkeershinder zo veel mogelijk beperkt worden."
Deze hoofddoelstelling is uitgewerkt in de volgende subdoelstellingen:
Er worden in het plan concrete maatregelen aangegeven die moeten leiden tot het behalen van genoemde doelstellingen en de gewenste verkeersstructuur. Met betrekking tot het voorliggende bestemmingsplan moet vermeld worden dat de categorisering van wegen een vertaling heeft gekregen in het bestemmingsplan voor zover de situatie op het moment hiermee overeenkomt.
Woonvisie Raalte 2006-2015
De gemeente Raalte heeft in juni 2006 de Woonvisie Raalte 2006-2015 vastgesteld. In 2002 is een woningmarktanalyse Raalte uitgevoerd. Dit onderzoek is in 2005 herijkt. Belangrijkste vraag hierbij was: Wat zijn de meest recente ontwikkelingen en wat komt er de komende jaren op Raalte af?
Met de woningmarktanalyse en deze Woonvisie wil de gemeente Raalte:
Ontwikkelingen zijn niet in het plan meegenomen. Wel wordt in hoofdstuk 5 nog een korte beschrijving gegeven van ontwikkelingen die spelen. Te zijner tijd zal bij daadwerkelijke ontwikkelingen rekening moeten worden gehouden met het dan vigerende woonbeleid.
Welstandsnota
In de Woningwet is vastgelegd voor welke bouwwerkzaamheden een bouwvergunning nodig is. Bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) is bepaald welke bouwwerken vergunningvrij zijn en voor welke bouwwerken een bouwvergunning aangevraagd moet worden. Alle vergunningplichtige bouwwerken dienen te worden getoetst aan welstandseisen.
Op 1 juli 2004 is de Welstandsnota gemeente Raalte door de gemeenteraad vastgesteld. Hierin wordt het kader aangereikt, waarbinnen de welstandstoetsing plaats heeft.
De Welstandsnota bevat de basisvoorwaarden, waaraan bouwaanvragen op welstandsaspecten getoetst zullen worden. Het legt voor een bepaald gebied een beoordelingskader vast. Dit is opgesteld vanuit een visie op de toekomst van het gebied en vanuit een beeld van aanwezige waarden. Er worden criteria benoemd die ertoe moeten bijdragen dat de toekomstige bebouwing past in de omgeving. Afhankelijk van de waarde van het gebied kan het kader meer of minder streng zijn.
Voor de omschrijving en nadere detaillering van de toetsingscriteria wordt verwezen naar genoemde nota.
Beleid centrumgebied
Het beleid met betrekking tot het centrumgebied met in het bijzonder de functies detailhandel en horeca is weergegeven in diverse beleidsnota's, onderzoeksrapporten en de vigerende planologische regeling. Zo is er het DPO van 1996, het vigerende bestemmingsplan Raalte Centrum e.o. 1997, de Detailhandelsstructuurvisie (2001), de structuurvisie kern Raalte 2003, het koopstromenonderzoek 2005 en de economische beleidsvisie 2005-2020. Hierna wordt het beleid van de gemeente Raalte samengevat, zoals dat volgt uit deze documenten.
De winkelvoorzieningen in Raalte worden door de consument positief beoordeeld. De kwaliteit van een centrum is gebaat bij de aanwezigheid van een grote hoeveelheid winkels binnen een beperkt gebied. In combinatie hiermee wordt gestreefd naar behoud en versterking van de ruimtelijke samenhang. Het beleidsmatige uitgangspunt is om detailhandel en horeca te concentreren in het centrum. Momenteel is er sprake van enige leegstand in het centrum. De ruimte die er is voor detailhandel is niet volledig ingevuld. Dit pleit voor het handhaven van de concentratie van detailhandel in het centrum en het versterken van de bestaande kracht van het centrum van Raalte.
Het kernwinkelgebied heeft een bestemming "Centrum" gekregen in voorliggend bestemmingsplan. Buiten het centrum heeft verder alleen het winkelsteunpunt in Het Raan een bestemming "Centrum" gekregen.
Het beleid en deze wijze van bestemmen is er op gericht om de nog verspreid voorkomende detailhandel en horeca, die voor vestiging in het centrum in aanmerking komen, naar het centrum te verplaatsen. In het bestemmingsplan is de bestaande situatie voor deze locaties vastgelegd met een bestemming "Detailhandel" of "Horeca", maar de gemeente staat welwillend tegenover ontwikkeling van dergelijke locaties met bijvoorbeeld woningbouw.
Er moet naar gestreefd worden om volumineuze detailhandel op een perifere locatie te vestigen. Bepaalde vormen van volumineuze detailhandel zijn in het centrum toelaatbaar mits de oppervlakte kleiner is dan 2.000 m². Dit geldt ook voor supermarkten. Indien deze groter zijn dan 2.000 m² zijn ze niet in het centrum gewenst. Visie is om volumineuze detailhandel zoveel als mogelijk op de daarvoor aangewezen gronden op het bedrijventerreinen te krijgen.
Ondanks de huidige trends (afname inwoners, vergrijzing en ontgroening) is er sprake van economische groei en een toename van inkomen. Beperkte uitbreidingsmogelijkheden sluiten hier bij aan. Het winkelaanbod moet zich positief onderscheiden ten opzichte van vergelijkbare winkelcentra. Dit sluit aan bij de concentratievisie en het stimuleren van volumineuze detailhandel buiten het centrum. Het centrum van Raalte moet zich hoogwaardig ontwikkelen voor woon-/verblijf-/ en ontmoetingsgebied.
Daghoreca speelt een belangrijke rol bij recreatief winkelen. Ten aanzien van het aanbod van daghoreca kan vermeld worden dat in de afgelopen jaren een flinke verbeteringsslag is gemaakt. Versterking van de daghoreca in het centrum kan de aantrekkingskracht verder doen toenemen. Die mogelijkheden biedt onderhavig bestemmingsplan. Horecagelegenheden die in een hoge categorie vallen, zoals coffeeshops, discotheken en nachtclubs zijn uitgesloten in verband met mogelijke overlast voor de omgeving. Het onbeperkt toestaan van horeca is niet gewenst.
Momenteel geldt een regeling waarbij de bruto-vloeroppervlakte aan horecavoorzieningen met maximaal 800 m2 mag toenemen. Deze regeling is gebaseerd op het DPO van 1996. Tevens is een vrijstelling opgenomen tot 1.300 m2 , mits er sprake is van een kwalitatieve toevoeging, of als er sprake is van een uitbreiding van een destijds bestaande horecavestiging met niet meer dan 100 m2. Inmiddels zijn er beperkt horecavestigingen verdwenen en is er een aantal bijgekomen/uitgebreid. Gezien het aantal m2 dat in de tussentijd is opgebruikt mag er vanuit worden gegaan dat de bestaande 800 m2 met de bijbehorende vrijstellingen nog steeds voldoende flexibiliteit/ mogelijkheden bieden voor de vestiging/uitbreiding van horeca. In dit bestemmingsplan is aangesloten bij deze oppervlaktes in de geldende regeling. Verder is er onderscheid gemaakt in categorieën horeca.
Evenementennota 2008
In 2008 is de Evenementennota vastgesteld. De doelstelling van de nota valt uiteen in vier doelen:
In de nota wordt ook aangegeven dat binnen de bebouwde kom de meeste evenemententerreinen zijn meegenomen in de bestemmingsplannen. In het plangebied Kern Raalte gaat het onder meer om de volgende evenementen: voorjaarskermis, Ribs & Blues, Salland Festival en Stöppelhaene. Deze evenementen vinden plaats op het terrein Domineeskamp en de openbare ruimte in het kernwinkelgebied (Grote Markt, De Plas, Grotestraat, Herenstraat, Marktstraat en Molenhof).
In de APV staat aangegeven wat onder een evenement wordt verstaan en dat het verboden is zonder vergunning een evenement te organiseren. Daarnaast is ook in de planregels een omschrijving van het begrip evenement opgenomen en zijn evenementen binnen diverse openbare bestemmingen toegestaan. Eén en ander laat echter onverlet dat wel een vergunning op basis van de APV is vereist.
Externe Veiligheid
De gemeente wil haar burgers een veilige leefomgeving bieden. Om de verantwoordelijkheid in te vullen heeft de gemeente Raalte externe veiligheidsbeleid geformuleerd in het rapport "Externe Veiligheid, Hoe veilig wil de gemeente Raalte zijn?" (2007).
Bij externe veiligheid gaat het om de risico's op de omgeving die samenhangen met het produceren, verwerken, opslaan en vervoeren van gevaarlijke stoffen. Doel van het externe veiligheidsbeleid is om een toetsingskader te hebben dat duidelijk maakt welke externe veiligheidsrisico's in de gemeente aanwezig zijn en hoe er met deze en toekomstige risico's dient te worden omgegaan. De gemeente neemt bij besluiten in het kader van vergunningverlening en ruimtelijke ordening het externe veiligheidsbeleid in acht, zoals dat in de rapportage is beschreven.
Duurzaamheid
De gemeente Raalte erkent de gevolgen van de klimaatverandering en heeft zich geconformeerd aan het Klimaatakkoord tussen de VNG en het rijk. De gemeenteraad heeft bij de begrotingsraad van 2008 een bedrag van € 500.000,00 gereserveerd voor de uitvoering van het klimaatbeleid. Op het moment van actualisatie van dit bestemmingsplan wordt ook het gemeentelijk klimaatbeleid opgesteld. Omdat het hier echter een actualisatie van de huidige situatie betreft zijn de mogelijkheden voor een duurzame invulling van het plan beperkt.
Hoewel het bestemmingsplan alleen de huidige situatie regelt wordt ook een doorkijk gegeven naar nabije ontwikkelingen binnen het plangebied. Een groot aandeel in die ontwikkelingen betreft het realiseren van nieuwbouw. Hier ziet de gemeente wel kansen voor duurzaamheid. Het dan vastgestelde klimaatbeleid zal een leidraad zijn voor een duurzame invulling van deze ontwikkelingen.