direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Kiezebos III
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.00000012-0004

2.4 Gemeentelijk beleid

2.4.1 Structuurvisie Heino 2006-2020

Door de gemeente Raalte is een Structuurvisie opgesteld (vastgesteld november 2006) door middel van een samenwerkingsproces met de vereniging Plaatselijk Belang Heino, sleutelfiguren uit het dorp en in samenspraak met inwoners.

In de visie staat het behoud van voorzieningen en de vitalisering van het dorp centraal, waarbij woningbouw als belangrijk thema wordt gezien. De woningproductie moet hier gericht zijn op het evenwicht tussen het lokale vraag en aanbod. Op basis van het woningbehoefteonderzoek is gebleken dat tussen 2006 en 2020, er 400 woningen bij moeten komen. In de eerste jaren (2006-2010) zullen er volgens de visie jaarlijks 40 woningen worden gerealiseerd, om zodoende tegemoet te komen aan vraag van starters en ouderen.

Het merendeel van de woningen zal overigens in Kiezebos III worden gerealiseerd, waarvoor dit bestemmingsplan bedoeld is.

Naast Kiezebos III wordt er in de visie uitgegaan van woningbouw in Heino Noordwest.

Met de bouw van extra woningen voor een evenwichtige bevolkingssamenstelling moet het voorzieningenniveau gehandhaafd kunnen worden. De voorzieningen moeten op hun beurt ook meewerken om jongeren vast te houden. Ook het bedrijventerrein zal mogelijk worden uitgebreid.

2.4.2 Waterplan Raalte

Het waterplan Raalte "een helder verhaal" is een gezamenlijk plan van de gemeente en het Waterschap. Hierin wordt een kader geschapen voor het maken van beleidsmatige en procesmatige afspraken over de wijze waarop ruimtelijke ordening en water op elkaar afgestemd moeten worden. Het is een beleidsdocument waarin al het water binnen de gemeentegrenzen van Raalte integraal benaderd wordt. Daarmee vormt het een basis voor het streven naar een duurzaam, toekomstgericht watersysteem en biedt daarnaast een waterkader voor alle beleidsvelden die raken aan het waterbeheer.

In het rapport is een visie op de toekomst van het watersysteem uiteengezet.

Deze visie heeft een vertaling gekregen in een concrete set van maatregelen voor de thema's:

  • te veel en te weinig water (wateroverlast);
  • waterkwaliteit en ecologie;
  • waterbeleving;
  • communiceren.
2.4.3 Gemeentelijk verkeersbeleid

In het gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan is het beleid op het gebied van verkeer en vervoer in de gemeente Raalte aangegeven met als planhorizon 2010.

De hoofddoelstelling van het gemeentelijk verkeersbeleid luidt:

"Het bevorderen van een veilige en vlotte afwikkeling van het verkeer dat noodzakelijk is voor het verrichten van de wenselijke maatschappelijke activiteiten, waarbij alle vormen van verkeershinder zo veel mogelijk beperkt worden."

Deze hoofddoelstelling is uitgewerkt in de volgende subdoelstellingen:

  • bevordering van de verkeersveiligheid;
  • terugdringen hinder door verkeerslawaai; trillingen door het gemotoriseerde verkeer en barrièrewerking;
  • terugdringen hinder door doorgaand verkeer;
  • verbetering van het verkeersklimaat voor de voetganger;
  • verdere stimulering van het gebruik van de fiets;
  • terugdringen van het vermijdbaar autogebruik;
  • garanderen van de (vracht)autobereikbaarheid voor (economisch) belangrijke bestemmingen;
  • het op elkaar afstemmen van functie (conform categorisering), vorm en gebruik van de wegen;
  • het gebruik van het openbaar vervoer dan wel het collectief personenvervoer verbeteren;
  • bevorderen van een evenwichtige verhouding tussen vraag en aanbod van parkeerplaatsen en zorgdragen voor een goed parkeersysteem in de centra;
  • zorgdragen voor een goede bereikbaarheid voor hulpverleningsdiensten;
  • herinrichtingsplannen, reconstructies, onderhoudswerkzaamheden en dergelijke dienen te worden getoetst aan het categoriseringsplan;
  • controle op naleving van de verkeersregels dient een speerpunt te blijven;
  • samenwerken met en ondersteunen van instanties die zich inzetten ten aanzien van educatie en voorlichting;
  • monitoring van doelstellingen en effecten van het GVVP.
2.4.4 Woonvisie Raalte 2006-2015

De gemeente Raalte heeft in juni 2006 de Woonvisie Raalte 2006-2015 vastgesteld. In 2002 is een woningmarktanalyse voor de gemeente Raalte uitgevoerd. Dit onderzoek is in 2005 herijkt. Belangrijkste vraag hierbij was: Wat zijn de meest recente ontwikkelingen en wat komt er de komende jaren op Raalte af?

Met de woningmarktanalyse en deze Woonvisie wil de gemeente Raalte:

  • Inzicht geven in de ontwikkelingen op de woningmarkt in Raalte.
  • een visie neerleggen over het wonen in Raalte in ongeveer 2015, als basis voor keuzen die rond het wonen gemaakt moeten worden. Daarmee is de Woonvisie tevens een kader voor uitwerking van concrete projecten of besluiten over de inzet van middelen. Op het niveau van de gemeente en op het niveau van de afzonderlijke kernen.
  • De link leggen tussen wonen en andere beleidsterreinen. Enkele jaren geleden is de term volkshuisvesting veranderd in de term wonen. Deze nieuwe term geeft uitdrukking aan het feit dat wonen niet alleen bestaat uit voldoende daken, maar dat het ook te maken heeft met leefbaarheid, met welzijn en zorg, ruimtelijke inrichting enzovoort.
  • Een duidelijke structuur neerleggen voor de inzet van de gemeente en de vraag aan derden, om de ambities in de Woonvisie te verwezenlijken. Deze structuur gaat in op instrumenten en op het proces. Het aantal sturingsinstrumenten van de gemeenten is de afgelopen jaren drastisch beperkt. Subsidiemogelijkheden zijn er nauwelijks meer. Dit neemt niet weg dat de gemeente nog wel degelijk kan beïnvloeden wat er met het wonen in Raalte gebeurt. Dit zal meer dan voorheen in coproductie met andere partijen moeten gebeuren. Deze Woonvisie legt de basis voor de activiteiten van de gemeente en de communicatie en samenwerking met derden.

Voor wat betreft nieuwbouw spreekt de visie over een uitbreiding van de woningvoorraad die nodig is om de huidige spanning aan te pakken en om in te kunnen spelen op groei van het aantal huishoudens richting 2015. Raalte wil tenminste het aantal woningen realiseren, dat nodig is om de eigen behoefte op te kunnen vangen. Uit de woningmarktanalyse blijkt ook dat er vraag is naar meer kwaliteit. Dit is een gevolg van het groeien van de groep gezinnen met hogere inkomens en de groep senioren die (nog) niet toe is aan een zorgwoning. Dit leidt tot een grote vraag naar vrijstaande koopwoningen.

In Heino zijn op dit moment locaties voor 150 woningen. In het kader van de Structuurvisie zullen in Heino ongeveer 30 woningen per jaar worden gerealiseerd (300 in totaal in de Woonvisie-periode).

De ontwikkeling van Kiezebos past hiermee binnen de Woonvisie van Raalte.

2.4.5 Groenbeleidsnota 'Kernen in het Groen'

In 2004 is de Groenbeleidsnota 'Kernen in het Groen' door de gemeenteraad vastgesteld. In deze beleidsnota worden de waarden van het groen, de toetsingscriteria bij planontwikkeling en de groenhoofdstructuur beschreven. Verder worden uitgangspunten voor het beheer en de verwachte financiële ontwikkelingen weergegeven. De groenbeleidsnota is van toepassing op het gebied Kiezebos III.

Dat betekent dat groenvoorzieningen in ieder geval:

  • cultuurhistorisch inpasbaar zijn;
  • stedenbouwkundig inpasbaar zijn;
  • duurzaam worden ontwikkeld;
  • ecologisch waardevol zijn;
  • veilig zijn;
  • getoetst worden aan criteria voor beheer.

De groenvoorzieningen in het plangebied zijn ingepast in het stedenbouwkundig plan. De wadi's krijgen een duurzame en natuurlijke inrichting. De groenvoorzieningen dienen tevens als speelruimte. Voorliggend plan voldoet aan de uitgangspunten zoals beschreven in de Groenbeleidsnota 'Kernen in het Groen'.

2.4.6 Welstandsnota

In de Woningwet is vastgelegd voor welke bouwwerkzaamheden een bouwvergunning nodig is. Bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) is bepaald welke bouwwerken vergunningvrij zijn en voor welke bouwwerken een bouwvergunning aangevraagd moet worden. Alle vergunning-plichtige bouwwerken dienen te worden getoetst aan welstandseisen.

Op 1 juli 2004 is de Welstandsnota gemeente Raalte door de gemeenteraad vastgesteld. Hierin wordt het kader aangereikt, waarbinnen de welstandstoetsing plaats heeft.

De welstandsnota bevat de basisvoorwaarden, waaraan bouwaanvragen op welstandsaspecten getoetst zullen worden. Het legt voor een bepaald gebied een beoordelingskader vast. Dit is opgesteld vanuit een visie op de toekomst van het gebied en vanuit een beeld van aanwezige waarden. Er worden criteria benoemd die ertoe moeten bijdragen dat de toekomstige bebouwing past in de omgeving. Afhankelijk van de waarde van het gebied kan het kader meer of minder streng zijn.

Voor de omschrijving en nadere detaillering van de toetsingscriteria wordt verwezen naar genoemde nota.

2.4.7 Beeldkwaliteitsplan Kiezebos III

Ten behoeve van de ruimtelijke kwaliteit is aan de hand van de Welstandsnota en een Stedenbouwkundig Programma van Eisen een beeldkwaliteitsplan opgesteld dat moet dienen als kader voor de coördinatie van de (beoordeling van de) ontwerpen. Er zal hiermee nadrukkelijk worden gestuurd op ruimtelijke kwaliteit. De inrichting van de openbare ruimte is in het beeldkwaliteitsplan een belangrijk onderdeel. Het beeldkwaliteitsplan zal als een partiële herziening van de welstandsnota worden vastgesteld, op grond van artikel 12a van de woningwet.

2.4.8 Externe Veiligheid

De gemeente wil haar burgers een veilige leefomgeving bieden. Om de verantwoordelijkheid in te vullen heeft de gemeente Raalte externe veiligheidsbeleid geformuleerd in het rapport "Externe Veiligheid, Hoe veilig wil de gemeente Raalte zijn?" (2007).

Bij externe veiligheid gaat het om de risico's op de omgeving die samenhangen met het produceren, verwerken, opslaan en vervoeren van gevaarlijke stoffen. Doel van het externe veiligheidsbeleid is om een toetsingskader te hebben dat duidelijk maakt welke externe veiligheidsrisico's in de gemeente aanwezig zijn en hoe er met deze en toekomstige risico's dient te worden omgegaan. De gemeente neemt bij besluiten in het kader van vergunningverlening en ruimtelijke ordening het externe veiligheidsbeleid in acht, zoals dat in de rapportage is beschreven.

2.4.9 Duurzaamheid

De gemeente Raalte erkent de gevolgen van de klimaatverandering en heeft zich geconformeerd aan het Klimaatakkoord tussen de VNG en het rijk. Op 18 juni 2009 heeft de gemeenteraad het klimaatbeleid vastgesteld. Een van de speerpunten uit dit beleid is de energiezuinige gebouwde omgeving. Bij de nieuwbouw van woningen zijn er veel kansen voor energiebesparende maatregelen. De gemeente kan echter geen strengere eisen stellen dan de eisen die gesteld zijn in het bouwbesluit. Daarom start de gemeente een informatiecampagne richting aspirant bouwers zodat ook zij overtuigd worden van de energiebesparende mogelijkheden die zij hebben bij de nieuwbouw van hun woning. Hierdoor kan er gekozen worden om zuiniger te bouwen dan wettelijk vereist is.