direct naar inhoud van 4.10 Externe veiligheid
Plan: Raalte, Salland I
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20120015-0002

4.10 Externe veiligheid

In hoofdstuk 3 is reeds stilgestaan bij het door de gemeente opgestelde beleidsdocument over externe veiligheid. Externe veiligheid gaat over het beheersen van de risico's voor de omgeving bij gebruik, opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen over weg, water en spoor en door buisleidingen.

Van de ramptypes die verband houden met externe veiligheid zijn met name ongevallen met brandbare/explosieve of giftige stoffen van belang. Deze ongevallen kunnen nader worden onderscheiden in ongevallen met betrekking tot:

  • inrichtingen;
  • vervoer gevaarlijke stoffen door buisleidingen;
  • vervoer gevaarlijke stoffen over weg, water of spoor.


De risico's waaraan burgers in hun leefomgeving worden blootgesteld door activiteiten met gevaarlijke stoffen in inrichtingen dienen tot een aanvaardbaar minimum te worden beperkt. Daartoe zijn in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) regels gesteld. Bij het toekennen van bepaalde bestemmingen dient onderzocht te worden:

  • of voldoende afstand in acht wordt genomen tussen (beperkt) kwetsbare objecten enerzijds en risicovolle inrichtingen anderzijds in verband met het plaatsgebonden risico;
  • of (beperkt) kwetsbare objecten liggen binnen in het invloedsgebied van risicovolle inrichtingen en zo ja, wat de bijdrage is aan het groepsrisico.


Het plaatsgebonden risico is de kans per jaar dat een persoon die onafgebroken en onbeschermd op een plaats langs een transportroute verblijft, komt te overlijden als gevolg van een incident met het vervoer van gevaarlijke stoffen. Wat betreft het plaatsgebonden risico geldt ten opzichte van kwetsbare objecten een grenswaarde van 10-6 per jaar.

Het groepsrisico is de kans per jaar per kilometer transportroute dat een groep van 10 of meer personen in de omgeving van de transportroute in één keer het (dodelijk) slachtoffer wordt van een ongeval op die transportroute. Het groepsrisico geeft de aandachtspunten op een transportroute aan waar zich mogelijk een ramp met veel slachtoffers kan voordoen en houdt daarmee rekening met de aard en dichtheid van de bebouwing in de nabijheid van de transportroute.

Wat betreft het groepsrisico is de oriëntatiewaarde bij het vervoer van gevaarlijke stoffen per transportsegment gemeten per kilometer per jaar:

  • 10-5 voor een ongeval met ten minste 10 dodelijke slachtoffers;
  • 10-7 voor een ongeval met ten minste 100 dodelijke slachtoffers;
  • 10-9 voor een ongeval met ten minste 1000 dodelijke slachtoffers;
  • et cetera.

Inrichtingen
Het plangebied is gelegen ver buiten het invloedsgebied van de dichtstbijzijnde Bevi-inrichting die relevant is in het kader van externe veiligheid.

Buisleidingen
Kabels en leidingen zijn elementen waarmee bij ruimtelijke ontwikkelingen nadrukkelijk rekening moet worden gehouden. In het plangebied en in de directe omgeving daarvan zijn geen buisleidingen gesitueerd.

Vervoer gevaarlijke stoffen over weg
De gemeente Raalte heeft aangegeven welke wegen binnen de gemeente een route voor gevaarlijke stoffen betreft. Deze route is als volgt: N348 Deventer-Raalte tot aan de N35; vervolgens de N35 richting Zwolle en de N35 richting Nijverdal tot de afslag Ommen-Hoogeveen en de N348 richting Hoogeveen. Uitsluitend over deze aangewezen wegen mogen routeplichtige gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Op overige wegen is dat alleen bij ontheffing toegestaan. Het invloedsgebied bedraagt 300 meter.

Het plangebied van onderhavig bestemmingsplan ligt binnen het invloedsgebied van de N35. Daarom is een groepsrisicoberekening uitgevoerd. De rapportage van de groepsrisicoberekening is als bijlage bij onderhavig bestemmingsplan gevoegd (zie Bijlage 3 Groepsrisicoberekening N35). Hieronder volgt de conclusie uit de rapportage.

Het plaatsgebonden risico mag op het midden van de provinciale weg N35 niet meer bedragen dan de grenswaarde van 1.0 10-6/jr. Het plaatsgebonden risico vormt daarmee geen belemmering voor het onderhavige bestemmingsplan. Het groepsrisico is kleiner dan de oriëntatiewaarde. De fractie waarmee het groepsrisico onder de oriëntatiewaarde blijft, is 0,074.


Op basis van de onderzoeksresultaten kan volstaan worden met een beperkte verantwoording van het groepsrisico:

  • vermelding van de personendichtheid in het invloedsgebied van de N35: zie bijlage 1 van de onderzoeksrapportage.
  • verantwoording van de hoogte van het groepsrisico en bijdrage van de ontwikkeling (toegelaten beperkt kwetsbare en kwetsbare objecten) aan de hoogte van het groepsrisico: zie hoofdstuk 5 van het onderzoeksrapport voor de hoogte van het groepsrisico. Onderhavig bestemmingsplan "Raalte, Salland I" is een conserverend bestemmingsplan waardoor er geen sprake is van een bijdrage van de ontwikkeling van het groepsrisico.
  • de mogelijkheden tot bestrijding en beperking van rampen: onderhavig bestemmingsplan "Raalte, Salland I" is een conserverend bestemmingsplan. Het meest nabijgelegen (beperkt) kwetsbaar object bevindt zich op 90 meter van de N35. Gemeente Raalte heeft beleid op het gebied van prioriteitswegen; de 'Beleidsregels bereikbaarheid en bluswatervoorziening'. Dit beleid is onder andere van belang voor een goede bereikbaarheid van de hulpdiensten.
  • de mogelijkheden tot zelfredzaamheid van personen in het plangebied: onderhavig bestemmingsplan "Raalte, Salland I" is een conserverend bestemmingsplan. Het meest nabijgelegen (beperkt) kwetsbaar object bevindt zich op 90 meter van de N35. Bij een ongeval zijn een waarschuwing aan de bevolking om te schuilen (ramen en deuren sluiten) en evacuatie naar locaties buiten het invloedsgebied de belangrijkste taken van de brandweer en het bevoegd gezag. Binnen 90 meter van de N35 bevinden zich alleen agrarische gronden en geen woningen of kantoren. Er is voldoende mogelijkheid om zich van de risicobron te verwijderen.

Vervoer gevaarlijke stoffen over water
Het plangebied is gelegen ver buiten de invloedsgebied van de dichtstbijzijnde vaarweg die relevant is in het kader van externe veiligheid.

Vervoer gevaarlijke stoffen over spoor
Voor de spoorbaan Zwolle-Almelo geldt geen 10-6 plaatsgebonden risicocontour. Ook in de toekomst worden geen knelpunten voor het plaatsgebonden risico verwacht. Een nadere beschouwing is niet nodig. Ook voor het groepsrisico wordt Raalte niet vermeld als knelpunt en de verwachting is dat ook in de toekomst hiervan geen sprake zal zijn. Overigens is deze spoorbaan slechts een omleidingsroute en geen vaste transportroute voor wat betreft het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Brandweer
Het bestemmingsplan is als voorontwerp ter beoordeling aan de brandweer en de Veiligheidsregio IJsselland voorgelegd. De reactie van deze partijen is in onderhavig bestemminsplan verwerkt.