direct naar inhoud van 4.7 Geluid
Plan: Raalte, Drostenkamp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20120012-0002

4.7 Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid". In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluids)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies. In deze paragraaf wordt ingegaan op de geluidsaspecten met betrekking tot (spoor)wegverkeerslawaai en industrielawaai.

Wegverkeerslawaai
Wat betreft geluid veroorzaakt door het wegverkeer is in de Wet geluidhinder de verplichting opgenomen tot het verrichten van onderzoek naar de geluidsbelasting op gevels van woningen en daarmee gelijk te stellen geluidgevoelige objecten. Voor een weg bestaande uit één of twee rijstroken in een stedelijk gebied bedraagt de breedte van de onderzoekszone aan weerszijden van de weg 200 meter. Dit onderzoek kan achterwege blijven indien een weg reeds aanwezig of in aanleg is en de woningen of andere geluidgevoelige objecten ook reeds aanwezig of in aanbouw zijn. Bovendien kan het onderzoek voor wegen waar een maximale snelheid van 30 km/uur geldt of wegen die zijn aangeduid als 'woonerf' achterwege blijven. Geconcludeerd kan worden dat onderzoek in verband met wegverkeerslawaai in het kader van dit bestemmingsplan niet nodig is.

Spoorweglawaai
De breedte van de zone langs een spoorweg is vastgelegd in de regeling zonekaart spoorwegen. De breedte van de zone behorend bij het traject Zwolle-Almelo is 100 meter ter weerszijden van de spoorlijn gemeten vanuit buitenste spoorstaaf. Binnen deze zone kan de geluidsbelasting hoger zijn dan de grenswaarde van 55 dB. Als binnen de zone nieuwe woningen, of andere geluidsgevoelige functies, worden geprojecteerd in een bestemmingsplan dan moet daarbij een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd dat aangeeft welke geluidsbelasting ter plaatse van de geluidsgevoelige functie heerst. Zo'n onderzoek wordt gebruikt voor de vaststelling van een eventuele hogere waarde van de geluidsbelasting dan de grenswaarde van 55 dB uit de Wet, en het bepalen van de minimaal noodzakelijke gevelisolatie.

Binnen het plangebied van onderhavig bestemmingsplan bevinden zich binnen de zone van 100 meter geluidsgevoelige functies. Dit betreft de bestaande situatie. In onderhavig bestemmingsplan wordt het realiseren van nieuwe geluidsgevoelige functies binnen deze zone niet mogelijk gemaakt. Nader onderzoek is dan ook niet nodig.

Industrielawaai 
Op basis van de Wet geluidhinder geldt een verplichte zonering voor industrieterreinen, waarop inrichtingen zijn gevestigd of kunnen worden gevestigd, die in belangrijke mate geluidhinder veroorzaken. Binnen het plangebied is geen industrieterrein met een verplichte geluidzonering aanwezig. Ook is het plangebied niet gelegen binnen de vastgestelde geluidszone rond een dergelijk industrieterrein in de omgeving.