direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Raalte, Drostenkamp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20120012-0002

3.4 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie Raalte 2025+
In de op 27 september 2012 vastgestelde Structuurvisie Raalte 2025+ legt de gemeente Raalte het ruimtelijke beleid voor de periode tot 2025 vast. Waar nodig wordt verder gekeken dan 2025, vandaar de titel Structuurvisie Raalte 2025+.

De opgaven waar Raalte voor staat zijn zowel ruimtelijk als programmatisch van aard. De ruimtelijke opgaven concentreren zich met name in de kern Raalte. De programmatische opgaven zijn - geheel in de geest van deze tijd - gericht op het afwegen van de (vele) mogelijkheden voor (nieuw)bouw tegen een teruglopend programma. De reeds bekende uitbreidingslocaties voor woningbouw (voor Drostenkamp zijn die niet opgenomen) en bedrijventerreinen (daarvoor is geen locatie aangewezen in Drostenkamp) zullen in de meeste gevallen afdoende zijn. Tegelijkertijd wordt het op het gebied van woningbouw steeds belangrijker de bouwstroom te koppelen aan de wensen van een verouderende bevolking. Kwaliteit is daarom in alle gevallen het uitgangspunt. Dat geldt ook voor de lastige opgave waar Raalte voor staat, namelijk het zo goed mogelijk instandhouden van de voorzieningen in de kleine kernen.

De gemeente heeft een belangrijke rol bij de vestiging van publieke voorzieningen zoals sportaccommodaties (velden en sportzalen of sporthallen), zwembaden, eerstelijns zorg (een huisarts en/of consultatiebureau) en de openbare bibliotheek. Door de demografische ontwikkelingen wordt het steeds moeilijker om deze voorzieningen in alle kernen overeind te houden, terwijl het de verwachting is dat de vraag naar bijvoorbeeld zorg juist toe zal nemen. De gemeente moet daarom keuzes maken over de beste manier om publieke voorzieningen voor een zo groot mogelijk deel van de Raalter bevolking bereikbaar en van voldoende niveau te houden.

Voor publieke voorzieningen op het gebied van sport en ontmoeting zoekt de gemeente naar combinaties van functies in multifunctionele accommodaties. Dat betekent dat niet altijd de huidige voorziening in stand kan blijven, maar wel de ‘functie’. De gemeente voert hierbij de regie, waarbij partnerschap wordt gezocht met andere partijen om concepten te ontwikkelen die qua investering en exploitatie haalbaar zijn.

Raalte wil ook op termijn instellingen voor voortgezet onderwijs binnen de gemeente hebben op HAVO-VWO niveau en op MBO-niveau. De gemeente wil de financiële haalbaarheid van nieuwbouw voor het Carmel College Salland onderzoeken. Daarnaast is het van belang dat het middelbaar beroepsonderwijs in Raalte behouden blijft, zodat de keuzemogelijkheden en daarmee de aansluiting op de arbeidsmarkt van jongeren zo goed mogelijk blijven.

De gemeente Raalte heeft de ambitie om een grotere rol te spelen op het gebied van toerisme en recreatie dan op dit moment het geval is. Het gaat daarbij zowel om het vergroten van het aantal recreanten als het verhogen van de gemiddelde besteding per recreant, die in Raalte wat achterblijft bij het landelijke gemiddelde. Om deze sterkere positie op het gebied van toerisme en recreatie te realiseren wil Raalte nog meer dan nu gebruik maken van de bijzondere ligging van de gemeente, op de overgang van de Sallandse Heuvelrug naar de IJsselvallei. Een toename van toerisme en recreatie zal echter altijd aan grenzen gebonden zijn. Uitgangspunt is namelijk het behoud van de rust, kwaliteit en identiteit van het Raalter buitengebied. De gemeente Raalte heeft niet de intentie hierbij de bovengrens op te zoeken.

Bovenstaande grote(re) ontwikkelingen met een vergaande ruimtelijke impact zijn niet rechtstreeks in onderhavig conserverend bestemmingsplan meegenomen. Te zijner tijd zullen hiervoor indien nodig aparte procedures doorlopen worden, waarbij rekening zal worden gehouden met de Structuurvisie Raalte 2025+. Binnen de marges van een conserverend bestemmingsplan zijn wel kleine verruimingen meegenomen om het plangebied ondanks haar conserverende karakter niet voor de komende 10 jaar op slot te zetten en enige flexibiliteit te bieden om toekomstige vragen te kunnen beantwoorden. Dit betreft onder andere de ruime(re) uitbreidingsmogelijkheden binnen de woonbestemming, de brede maatschappelijke bestemming en het toestaan van kinderopvang binnen de bestemming "Sport".

Economische beleidsvisie 2005-2020
In de economische beleidsvisie is een lange termijnvisie gedefinieerd: "Waar willen de gemeente Raalte en haar partners de komende 15 jaar naar toe…? Waar moeten we staan met elkaar…?".

Er zijn drie hoofddoelen gedefinieerd:

  • de regionaal verzorgende en schragende functie van Raalte vereist een aanpak die voornamelijk is gericht op bestendigen en beheerst uitbouwen van de traditionele bedrijvigheid;
  • de gemeente wil haar kansen op het gebied van recreatie en toerisme gaan benutten;
  • het winkelaanbod van Raalte zal toewerken naar een onderscheidend vermogen ten opzichte van vergelijkbare winkelharten.


De reikwijdte van deze visie is opgedeeld in ontwikkelprogramma's. Om lijn te brengen in de activiteiten van de gemeente Raalte en haar partners wordt gewerkt langs een aantal programmalijnen:

  • het netwerk: de wijze waarop samen met ondernemers en andere partners aan de economie wordt gewerkt;
  • de wijze waarop ruimte wordt gecreëerd voor de vestiging van bedrijven;
  • een aantal thema's: werkgelegenheid en arbeidsmarkt, centrumfunctie, reconstructie platteland en toerisme en recreatie.

De economische beleidsvisie geeft primair inhoud aan de economische visie voor de komende jaren. Daarbij is zoveel mogelijk aangegeven met welke projecten het thema verder uitgewerkt zou kunnen worden in samenwerking met betrokkenen. Er wordt gestreefd naar een onderscheidend vermogen dat kan worden bewerkstelligd met een kwalitatieve toevoeging van horeca. Dit beleid bevat geen punten die relevant zijn voor dit conserverend bestemmingsplan.

Groenbeleidsplan 2004, kernen in het groen - Nota Groenhoofdstructuur 2010
Doel van het groenbeleidsplan is het versterken en handhaven van het groene karakter van de gemeente Raalte. Bij ruimtelijke ontwikkelingen wordt getoetst aan bepaalde criteria, zoals cultuurhistorisch inpasbaarheid en ecologisch waardevol. Daarnaast is in het groenbeleidsplan een groenhoofdstructuur aangegeven. Het beleid is gericht op het handhaven, het versterken, het beter ontsluiten en onderling verbinden van de onderdelen van de groenhoofdstructuur. Van belang is dat de groenhoofdstructuur een netwerk of structuur blijft vormen en niet wordt versnipperd. De groenhoofdstructuur is weergegeven op een kaart. Op de kaart wordt onderscheid gemaakt tussen de bomenstructuur en de schaalbepalende groenelementen.

De bomenstructuur bestaat uit een bomenhoofdstructuur, een bomensubstructuur en puntelementen. De puntelementen betreft de in de groenstructuurvisie opgenomen monumentale bomen. Monumentale bomen zijn speciaal door hun hoge leeftijd, schoonheid of zeldzaamheid. Sinds 1990 bestaat het landelijk register van monumentale bomen. Hierin zijn de belangrijkste bomen en boomgroepen van ons land opgenomen. Er is echter geen landelijke wetgeving en zelfs geen nationaal beleid voor de bescherming van bomen.

De schaalbepalende groenelementen bestaan uit multifunctioneel groen (inclusief bomen), multifunctioneel groen dat in eigendom is van derden en groene verbindingszones.

Met betrekking tot zogenaamde 'open plekken' kan vermeld worden dat het uitgangspunt van de gemeente is om verdere verstening van de bebouwde kom te voorkomen. Het zeldzame groen in de kernen moet worden behouden. In het Groenbeleidsplan wordt dit beleid onderschreven. Per situatie zal een nauwkeurige stedenbouwkundige afweging plaatsvinden, waarbij de leefbaarheid en kwaliteit worden betrokken. Ter voorkoming van precedentwerking wordt in principe geen medewerking verleend aan verzoeken om op grote kavels een extra woning te realiseren. Het groene karakter van de kern Raalte wordt gevormd door de ruime aanwezigheid van privé- en openbaar groen. Voor behoud van dit groene karakter is het noodzakelijk de open ruimten die vanaf de weg zichtbaar zijn te vrijwaren van bebouwing.

De gebieden die op de bij het Groenbeleidsplan behorende kaart zijn aangeduid als 'multifunctioneel groen' en van voldoende formaat zijn, zijn bestemd tot 'Groen' en worden zo beschermd. Op de bij het Groenbeleidsplan behorende kaart zijn binnen het plangebied van onderhavig bestemmingsplan geen puntelementen aangeduid. Er komen binnen het plangebied dus geen waardevolle bomen voor.

Op grond van het vigerende bestemmingsplan was het al mogelijk binnen de gehele bestemming 'Groenvoorzieningen' een jongeren ontmoetingsplek (JOP) te realiseren. Het is nog steeds gewenst ter plaatse een dergelijke voorziening te realiseren. Daarom is in het onderhavige nieuwe bestemmingsplan binnen de bestemming 'Groen' de aanduiding 'jongeren ontmoetingsplek' opgenomen. Binnen deze aanduiding is de realisatie van één JOP mogelijk. Er zijn voor de JOP twee qua oppervlakte beperkte zoekgebieden opgenomen waarbinnen één JOP is toegestaan. Over de realisatie van de JOP heeft tot op heden geregeld overleg plaatsgevonden met jongeren en met de buurt (bewoners en school). Qua situering is de mogelijke locatie nu gebonden aan de opgenomen zoekgebieden (de opgenomen aanduidingen op de verbeelding), hetgeen voor de omgeving duidelijkheid schept over de mogelijke locatie. voor omwonenden is derhalve 'gunstiger' dan het vigerende bestemmingsplan. Volgens de handreiking 'Bedrijven en milieuzonering' van de VNG uit 2009 is de richtafstand van een jongeren ontmoetingsplaats 50 meter. In dit geval bedraagt de afstand tussen de rand van het zoekgebied en de dichtstbijzijnde woning aan de Florens Radewijnsstraat 4 circa 170 meter. De locatie voldoet dan ook ruimschoots aan de richtlijnen. Voor overlast behoeft dan ook niet te worden gevreesd. In de planregels is de toegestane bouwhoogte en het oppervlak vastgelegd. Verder is de locatie goed bereikbaar voor jongeren en landschappelijk goed in te passen in het terrein. Met de jongeren en de politie zullen bovendien duidelijke afspraken worden gemaakt over het gebruik van de jongeren ontmoetingsplaats.

Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan
In het gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is het beleid op het gebied van verkeer en vervoer in de gemeente Raalte aangegeven met als planhorizon 2010. De hoofddoelstelling van het gemeentelijk verkeersbeleid luidt:

Het bevorderen van een veilige en vlotte afwikkeling van het verkeer dat noodzakelijk is voor het verrichten van de wenselijke maatschappelijke activiteiten, waarbij alle vormen van verkeershinder zo veel mogelijk beperkt worden."

Deze hoofddoelstelling is uitgewerkt in de volgende subdoelstellingen:

  • bevordering van de verkeersveiligheid;
  • terugdringen hinder door verkeerslawaai; trillingen door het gemotoriseerde verkeer en barrièrewerking;
  • terugdringen hinder door doorgaand verkeer;
  • verbetering van het verkeersklimaat voor de voetganger;
  • verdere stimulering van het gebruik van de fiets;
  • terugdringen van het vermijdbaar autogebruik;
  • garanderen van de (vracht)autobereikbaarheid voor (economisch) belangrijke bestemmingen;
  • het op elkaar afstemmen van functie (conform categorisering), vorm en gebruik van de wegen;
  • het gebruik van het openbaar vervoer dan wel het collectief personenvervoer verbeteren;
  • bevorderen van een evenwichtige verhouding tussen vraag en aanbod van parkeerplaatsen en zorgdragen voor een goed parkeersysteem in de centra;
  • zorgdragen voor een goede bereikbaarheid voor hulpverleningsdiensten;
  • herinrichtingsplannen, reconstructies, onderhoudswerkzaamheden en dergelijke dienen te worden getoetst aan het categoriseringsplan;
  • controle op naleving van de verkeersregels dient een speerpunt te blijven;
  • samenwerken met en ondersteunen van instanties die zich inzetten ten aanzien van educatie en voorlichting;
  • monitoring van doelstellingen en effecten van het GVVP.


Er worden in het plan concrete maatregelen aangegeven die moeten leiden tot het behalen van genoemde doelstellingen en de gewenste verkeersstructuur. Met betrekking tot het voorliggende bestemmingsplan moet vermeld worden dat de categorisering van wegen een vertaling heeft gekregen in het bestemmingsplan voor zover de feitelijke situatie op dit moment hiermee overeenkomt. De verlengde Ceintuurbaan is inmiddels juridisch geregeld en dit wordt overgenomen in dit bestemmingsplan. Ook het afsluiten van de Zwolseweg als doorgaande weg met aansluiting op de N348 is verwerkt in dit bestemmingsplan. Tevens biedt het bestemmingsplan binnen de bestemmingen 'Verkeer' en 'Verkeer - Verblijfsgebied' voldoende ruimte voor herprofilering en herstructurering van wegen en worden in onder andere de groenbestemming ook voet- en fietspaden toegelaten, zodat het bestemmingsplan ook voldoende ruimte biedt voor het verbeteren van het netwerk voor langzaam verkeer.

Woonvisie Raalte 2006-2015 - Actualisatienotitie woonvisie
De gemeente Raalte heeft in juni 2006 de Woonvisie Raalte 2006-2015 vastgesteld. Vanaf 2006 hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan, noch op de woningmarkt, noch op de verschillende beleidsterreinen. In 2010 is, op basis van het destijds uitgevoerde woningmarktonderzoek, het rapport ´De woningmarkt in Raalte 2009-2025´ verschenen. Dit rapport geeft een beeld van de woningbehoefte in de toekomst. Met de provincie zijn in 2010 prestatieafspraken wonen voor de periode 2010-2015 gemaakt. Op basis van het woningmarktonderzoek, de prestatieafspraken 2010-2015 en actuele ontwikkelingen, is de actualisatienotitie van de Woonvisie Raalte 2011-2015 opgesteld. Deze notitie moet in samenhang worden gezien met de Woonvisie Raalte 2006-2015.

Op hoofdlijnen zijn de ambities uit de vigerende woonvisie nog steeds actueel en kan de ingezette koers worden voortgezet. Echter de huidige economische ontwikkelingen en de invloed daarvan op de woningmarkt vragen om acccentverschuivingen voor de korte termijn (tot en met 2015).

Belangrijkste beleidsuitgangspunten voor de komende periode zijn:

  • Aandacht blijven houden voor de kansen voor starters;
  • Betaalbaarheid prominent op de agenda voor de korte termijn;
  • Inspelen op de vergrijzing en extramuralisatie van zorg;
  • Inspelen op de vraag naar kwaliteit.


De komende jaren staan nog diverse nieuwbouwprojecten op de planning. Gezien de demografische ontwikkelingen zal op de middellange termijn een verschuiving plaatsvinden van uitbreiding door middel van nieuwbouw naar het duurzaam beheren van de bestaande voorraad. Bij nieuwbouw blijft fasering en zorgvuldige afweging van de exacte invulling belangrijk. Er moeten toekomstbestendige woningen worden gebouwd en niet meer woningen worden gerealiseerd dan de markt op dat moment aankan. Een constante monitoring van de markt is daarom essentieel.

De nieuwbouwprojecten zijn niet in het plan meegenomen, de bestaande situatie is vastgelegd in onderhavig bestemmingsplan. Te zijner tijd zullen voor de nieuwbouwprojecten aparte procedures doorlopen worden, waarbij rekening zal worden gehouden met het dan vigerende woonbeleid. Binnen de bestaande bebouwing wordt wel ruimte geboden om bij te dragen aan enkele belangrijke beleidsuitgangspunten. Zo bieden de uitbreidingsmogelijkheden de mogelijkheid om woonwensen te realiseren binnen de huidige woningvoorraad. Daarnaast is er ook een regeling opgenomen voor inwoning om zo in te spelen op de vraag naar mantelzorg.

Welstandsnota
In januari 2011 is de Welstandsnota gemeente Raalte door de gemeenteraad vastgesteld. In de welstandsnota van Raalte staat beschreven aan welke eisen het uiterlijk van een bouwwerk moet voldoen. Bij de behandeling van omgevingsvergunningaanvragen voor de activiteit bouwen speelt deze nota dus een belangrijke rol. De welstandsnota is een duidelijk en objectief toetsingskader voor de welstandscommissie. Voor de inwoners van de gemeente Raalte biedt de nota meer inzicht in deze toetsing door de commissie en - minstens zo belangrijk - meer zekerheid vooraf over de haalbaarheid van bouwplannen.

De gebiedsgerichte criteria in de welstandsnota zijn opgesteld vanuit een visie op de toekomst van het gebied en vanuit een beeld van aanwezige waarden. Er worden criteria benoemd die ertoe moeten bijdragen dat de toekomstige bebouwing past in de omgeving. Afhankelijk van de waarde van het gebied kan het kader meer of minder streng zijn. Naast de gebiedsgerichte criteria zijn in de welstandsnota voorwaarden opgenomen voor veel voorkomende, kleine bouwplannen.

De inhoud van de welstandsnota en het onderhavige bestemmingsplan zijn op elkaar afgestemd. Voor de omschrijving en nadere detaillering van de toetsingscriteria wordt verwezen naar genoemde nota.

Evenementennota 2008
In 2008 is de Evenementennota vastgesteld. De doelstelling van de nota valt uiteen in vier doelen:

  • 1. openstaan voor initiatieven vanuit de bevolking;
  • 2. de gemeente leefbaar houden door (overmatige) overlast te beperken;
  • 3. duidelijke en eenduidige kaders stellen waarbinnen een evenement kan plaatsvinden zodat aan alle evenementen dezelfde voorschriften worden gesteld;
  • 4. vereenvoudigen van procedures tot vergunningverlening (deregulering).


In de nota wordt ook aangegeven dat binnen de bebouwde kom de meeste evenemententerreinen zijn meegenomen in de bestemmingsplannen. In de kern Raalte gaat het onder meer om de volgende evenementen: voorjaarskermis, Ribs & Blues, Salland Festival en Stöppelhaene. Deze evenementen vinden plaats op het terrein Domineeskamp en de openbare ruimte in het kernwinkelgebied van Raalte. Binnen het plangebied van onderhavig bestemmingsplan worden met name kleinschalige loop- en viswedstrijden gehouden aan en om de Drostenkampvijver. Daarnaast kunnen de inrichtingen in het plangebied (Carmel College Salland, Landstede, Tijenraan, Motorhotel, Harley museum, etc.) een incidentele festiviteit houden.

In de APV staat aangegeven wat onder een evenement wordt verstaan en dat het verboden is zonder vergunning een evenement te organiseren. Daarnaast is ook in de planregels een omschrijving van het begrip evenement opgenomen en zijn evenementen binnen diverse openbare bestemmingen toegestaan. Eén en ander laat echter onverlet dat wel een vergunning op basis van de APV is vereist.

Externe Veiligheid
De gemeente wil haar burgers een veilige leefomgeving bieden. Om de verantwoordelijkheid in te vullen heeft de gemeente Raalte het externe veiligheidsbeleid geformuleerd in het rapport "Externe Veiligheid, Hoe veilig wil de gemeente Raalte zijn?" (2007).

Bij externe veiligheid gaat het om de risico's op de omgeving die samenhangen met het produceren, verwerken, opslaan en vervoeren van gevaarlijke stoffen. Doel van het externe veiligheidsbeleid is om een toetsingskader te hebben dat duidelijk maakt welke externe veiligheidsrisico's in de gemeente aanwezig zijn en hoe er met deze en toekomstige risico's dient te worden omgegaan. De gemeente neemt bij besluiten in het kader van vergunningverlening en ruimtelijke ordening het externe veiligheidsbeleid in acht, zoals dat in de rapportage is beschreven.

Ten noorden van het plangebied van onderhavig bestemmingsplan vindt vervoer van gevaarlijke stoffen plaats over de N35, de N348 en de spoorlijn Zwolle - Almelo. Binnen het plangebied is het zwembad Tijenraan met een chloorinstallatie aan de Zwolsestraat gesitueerd. In paragraaf 4.10 Externe veiligheid zal nader worden ingegaan op de consequenties van deze inrichting en het vervoer van gevaarlijke stoffen voor het bestemmingsplan.

Kadernota Duurzaam Raalte 2012
Tijdens de raadsvergadering van 18 juni 2009 zijn het huidige klimaatbeleid en het uitvoeringsprogramma 2009-2013 vastgesteld. De toen geformuleerde doelstelling kwam overeen met de in het Klimaatakkoord geformuleerde doelstelling:

De gemeente Raalte als samenleving stoot per jaar in 2013 niet meer dan 150 Kton en in 2020 per jaar niet meer dan 96 Kton CO2 uit. Dit bereiken we door grondige energiebesparing en een aandeel van 20% duurzame energie in 2020 te realiseren.

In het bestuursakkoord 2010-2014 “kiezen in de kern” staat in het onderdeel “Raalte werkt duurzaam en onderneemt maatschappelijk verantwoord” het streven opgenomen om samen met inwoners en het bedrijfsleven in 2025 te komen tot een klimaatneutrale gemeente. De doelstelling uit dit bestuursakkoord is ambitieuzer dan de oorspronkelijke doelstelling.

Hoewel het bestemmingsplan alleen de huidige situatie regelt en conserverend van aard is, biedt het voldoende mogelijkheden bij te dragen aan een duurzamere toekomst.

Sportvisie binnensportaccommodaties en zwembaden gemeente Raalte
Raalte streeft naar een optimaal sportief- en bewegingsaanbod, dat bijdraagt aan een gezonde en vitale samenleving (Programmabegroting 2012-2015). De gemeente hanteert daarbij drie subdoelstellingen:

  • 1. het stimuleren van sport- en bewegingsdeelname door 50-plussers en mensen met een beperking;
  • 2. het stimuleren van sport- en bewegingsdeelname door basisscholieren en jongeren tussen 12 en 18 jaar;
  • 3. sportverenigingen ondersteunen en het (verder) versterken van hun maatschappelijke functie.


De gemeente besteedt in 2012 afgerond € 4 miljoen aan sport (programmabegroting 2012). Het grootste deel van deze middelen besteedt de gemeente aan het aanbieden van sportaccommodaties (zwembaden, binnen- en buitensportaccommodaties).

Van de huidige zwem- en binnensportvoorzieningen in de gemeente Raalte, vervult het sportcentrum Tijenraan een unieke positie, door haar ligging tegenover de onderwijsinstellingen Landstede en Carmel College Salland. Carmel College Salland en Landstede maken veel gebruik van Tijenraan voor zwemmen (natte gym), voor droge gym (sporthal/spelzaal) en voor fitness/beweegprogramma's (Multi Movez). De gemeente wil ook in de toekomst de voordelen van een sportcentrum dicht bij onderwijsinstellingen behouden.

Er komt nieuwbouw voor de havo/vwo-afdeling van het Carmel College Salland. Momenteel beschikt de havo/vwo-afdeling over een eigen gymlokaal. Het Carmel College Salland heeft ook een sporthal en maakt gebruik van Tijenraan. Geredeneerd vanuit de ambitie in de strategische visie (één multifunctioneel sportcomplex van hoge kwaliteit in Raalte) is gekozen voor situering van de grotere sportvoorzieningen rond Tijenraan. Er zal geen gymzaal gebouwd worden bij de nieuwbouw van het Carmel College Salland. Deze capaciteit wordt bij Tijenraan ondergebracht.

Het uitbouwen van de relaties van sportcentrum Tijenraan met onderwijs en zorg, sluit aan op veranderingen in de vraag en past uitstekend in de strategische visie van de gemeente. In de strategische visie is tevens de ambitie geformuleerd om voor de kern Raalte één multifunctioneel sportcomplex van hoge kwaliteit te ontwikkelen. Een modern overdekt zwembad maakt daar deel van uit en dat heeft alles te maken met de behoefte nu en in de toekomst.

Het huidige zwembad is in 1971 gebouwd en daarna is het telkens een stukje uitgebreid (1984, 1994). In de periode 2005-2008 is het complex gerenoveerd voor een periode van circa 10 jaar (circa 2017).

Voorliggend bestemmingsplan staat een verdergaande samenwerking tussen het onderwijs en het sportcentrum, zoals de sportvisvie voorstaat, niet tegen. Meervoudig gebruik van sportvoorzieningen door bijvoorbeeld buitenschoolse opvang (BSO) of kinderdagverblijven (KDV) wordt in dit bestemmingsplan zelfs bij recht mogelijk gemaakt. De nieuwbouw bij het Carmel College Salland en de renovatie van Tijenraan zijn echter niet meegenomen in onderhavig conserverend bestemmingsplan. Indien nodig zullen te zijner tijd aparte procedures doorlopen worden, waarbij rekening zal worden gehouden met de Sportvisie binnensportaccommodaties en zwembaden gemeente Raalte.