direct naar inhoud van 4.3 Verkeer en infrastructuur
Plan: Buitensportcentrum Raalte
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20120009-0003

4.3 Verkeer en infrastructuur

Verkeersstructuur

De locatie wordt ontsloten vanaf de Berkendijk. Via een deel verhard pad en een deel onverhard pad wordt ontsloten naar de accommodatie. De Berkendijk maakt onderdeel uit van de Boerenlandroute. Via deze weg wordt in westelijke richting aangesloten op de N35 (rondweg Heino) tussen Zwolle en Enschede. In oostelijke richting kan via de wegen in het buitengebied aangesloten worden op de N348 (Raalte-Ommen).

Het fietsverkeer wordt eveneens afgewikkeld over de Berkendijk. Conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig wordt het verkeer hier gemengd afgewikkeld. Nagenoeg geen bezoekers zullen met de fiets naar de locatie komen. In de nabijheid van de locatie is geen openbaar vervoer gelegen. De meeste bezoekers zullen met de auto of met bussen komen.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

Omni Mobilae trok tot voor kort jaarlijks circa 20.000 bezoekers. Deze informatie blijkt uit het Natuurbedrijfsplan van het buitensportbedrijf. In het hoogseizoen juni-september worden ongeveer 4.000 bezoekers per maand ontvangen. In het laagseizoen trekt Omni Mobilae hoofdzakelijk bezoekers in het weekend, gemiddeld 1.000 bezoekers per maand. Binnen het bedrijf zijn circa 8 medewerkers fulltime aan het werk en zijn er circa 25 stagiaires per jaar. Dit komt neer op circa 2 stagiaires per maand.

Voor de berekening van de verkeersgeneratie dient te worden uitgegaan van een gemiddeld aantal bezoekers per dag. Gelet op bovenstaande zijn er gemiddeld 2.000 bezoekers per maand. Dit komt neer op circa 65 bezoekers per dag. Aangenomen is dat het percentage van mensen dat met de auto komt 100% bedraagt, gezien de ligging in het buitengebied en het ontbreken van het openbaar vervoer. Tevens is aangenomen dat de bezetting 2,2 personen per voertuig bedraagt.

Dit betekent dat op een gemiddelde dag circa 30 auto's met bezoekers naar de locatie komen. Hierbij dient het personeel nog te worden opgeteld. Uitgaande van 10 werknemers per dag zullen nog eens 10 auto's naar de locatie komen.

Uit bovenstaande kan geconcludeerd worden dat de gemiddelde verkeersgeneratie 80 mvt/etmaal bedraagt (40 auto's x 2 (heen en terug)). Dit verkeer wikkelt zich af over de Berkendijk. Er zijn geen knelpunten in de verkeersafwikkeling bekend.

Parkeren

Uit bovenstaande blijkt dat op een dag circa 10 werknemers naar het centrum komen. Voor deze 10 leden zijn dan 10 parkeerplaatsen benodigd. Bij de accommodatie zijn 4 parkeerplaatsen aanwezig. De overige werknemers dienen elders te parkeren.

Tevens komen op een gemiddelde dag circa 30 auto's met bezoekers naar de locatie. De bezoekers komen echter gespreid over de dag zodat een parkeerplaats meerdere keren gebruikt kan worden. Langs de paden naar de locatie toe zijn nu in totaal 21 parkeerplaatsen aanwezig. Deze parkeerplaatsen komen te vervallen en worden geconcentreerd op het grasveld ten oosten van het highlandgamesterrein. Op het grasveld zijn voldoende parkeerplaatsen aanwezig voor een gemiddelde dag.

Op piekdagen zullen meer parkeerplaatsen nodig zijn. Een deel van het highlandgamesterrein kan dan gebruikt worden voor parkeren. Hier is ruimte voor maximaal 80 parkeerplaatsen. Dit is op piekdagen voldoende om in de parkeerbehoefte te voorzien.

Conclusie

De bereikbaarheid van de locatie is goed. Gezien de ligging in het buitengebied en het ontbreken van het openbaar vervoer, zullen veel bezoekers met de auto naar de locatie komen. Dit leidt echter niet tot problemen in de verkeersafwikkeling. Ook zijn op eigen terrein voldoende parkeerplaatsen om in de eigen parkeerbehoefte te voorzien.