Plan: | Angeli Custodes |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0177.BP20120007-0003 |
Een groot deel van het plangebied, met uitzondering van de begraafplaats, wordt door Zorggroep Raalte en de woningstichting onder handen genomen. Voornaamste uitgangspunten hierbij zijn: zoveel mogelijk handhaven van het huidige hoofdgebouw, de boerderij en de kloostertuin.
Het bestaande zorgcomplex zal worden gerenoveerd. Dit leidt ertoe, dat het aantal bestaande zorgplaatsen van 90 wordt verminderd tot 70. De bestaande fietsenstalling achter het hoofdgebouw wordt vervangen door een nieuwe (deels) afsluitbare fietsenstalling.
De huidige boerderij zal nieuwe functies krijgen. In de huidige situatie doet hij dienst als beheerderswoning, maar na realisatie van het plan zal het ook geschikt zijn voor dagbesteding, maatschappelijke voorzieningen, detailhandel, lichte horeca, koffie-/theehuis, galerie/exposities/workshops en dienstverlening. De huidige werkplaats in de boerderij blijft gehandhaafd.
In het noordelijk deel van het plangebied worden 28 appartementen geschikt voor zorg, inclusief inpandige bergingen gerealiseerd. De appartementen zullen verdeeld worden over twee gebouwdelen (twee bouwlagen, plat afgedekt) die middels een atrium (met kap) met elkaar verbonden worden. De voorgevel van het nieuwe gebouw is parallel aan de Hofstedelaan gesitueerd. De voorgevel wordt niet ín de rooilijn van de beheerderswoning geplaatst, maar iets erachter.
De bouw van de appartementen is de eerste stap om te komen tot een toekomstbestendig Angeli Custodes. Het stedenbouwkundig plan is in onderstaande figuur weergegeven.
Figuur 5: Stedenbouwkundig plan terrein Angeli Custodes
Onderstaande figuur geeft een indruk van de verschijningsvorm van het appartementencomplex. Er is duidelijk te zien dat de twee gebouwdelen met elkaar verbonden worden middels het atrium (grotendeels in glas uitgevoerd).
Figuur 6: Indruk verschijningsvorm appartementencomplex
De Hofstedelaan is en blijft eenrichtingsverkeer. De infrastructuur binnen het plan blijft ongewijzigd, met dien verstande dat per saldo 11 extra parkeerplaatsen op eigen terrein worden gerealiseerd. Op het terrein moeten minimaal 38 parkeerplaatsen aanwezig zijn om aan de parkeernormen te voldoen (zie ook paragraaf 4.4).