direct naar inhoud van 3.6 Geluid
Plan: Wijziging Borgwijk, fase 2
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20110018-0002

3.6 Geluid

Op basis van de Wet geluidhinder (Wgh) zijn er drie geluidsbronnen waarmee bij de vaststelling van bestemmingsplannen rekening gehouden dient te worden: wegverkeers-, railverkeers- en industrielawaai. Voor Borgwijk speelt alleen het wegverkeer als mogelijke geluidsbron.


Wegverkeerslawaai

Artikel 76 Wgh verplicht ertoe om bij de vaststelling van een bestemmingsplan dat betrekking heeft op gronden binnen een geluidzone terzake van de geluidsbelasting van de gevel van geprojecteerde geluidsgevoelige bestemmingen (zoals woningen) de grenswaarden uit de Wgh in acht te nemen. Bij het voorbereiden van de vaststelling van zo'n bestemmingsplan moet akoestisch onderzoek worden gedaan naar die geluidsbelasting.

Op grond van artikel 74 Wgh heeft iedere weg van rechtswege een geluidzone, met uitzondering van:

  • 1. wegen die liggen binnen een tot woonerf bestemd gebied;
  • 2. wegen waarop een wettelijke snelheid geldt van ten hoogste 30 km per uur.


De omvang van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van de ligging van de weg in binnen- of buitenstedelijk gebied.

Wanneer woningen worden geprojecteerd binnen een geluidzone moet akoestisch onderzoek worden uitgevoerd naar de geluidsbelasting op de gevels van die woningen. De voorkeursgrenswaarde bedraagt 48 dB. Indien de geluidsbelasting niet hoger is dan de maximale grenswaarde van 53 dB (Lden, inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh) kunnen burgemeester en wethouders een hogere waarde vaststellen.

Situatie

De locatie ligt binnen een gebied dat is aangewezen en ingericht als 30 km/uur-gebied. Ook op de aangrenzende Lemelerweg geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur. Een geluidonderzoek wegverkeerslawaai is derhalve niet noodzakelijk. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is het echter wel van belang om vast te stellen of de specifieke situatie daadwerkelijk geen geluidhinder oplevert.


De Lemelerweg heeft een doorgaande functie. De verkeersintensiteit bedraagt 628 motorvoertuigen per dag. Er is sprake van toepassing van verkeersdrempels en -plateaus op wegkruisingen. Op basis van een SRM1 berekening is nagegaan welke geluidsbelasting aanwezig is op een afstand van 15 m van de weg (zie Bijlage 3). Op deze afstand liggen de voorgevels van de nieuw geprojecteerde woningen langs de Lemelerweg.

Deze berekening toont aan dat een waarde van maximaal 42 dB (inclusief 5 dB aftrek) wordt verwacht. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt daarmee niet overschreden. Dit leidt tot de conclusie dat de situatie ter plaatse overeenkomt met het beeld van een 30 km/uur-gebied en dat daaruit geen geluidhinder volgt voor de nieuw te bouwen woningen.