direct naar inhoud van 5.1 Verkeer
Plan: Beaphar te Raalte
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20100012-0003

5.1 Verkeer

Om de invloed van de beoogde planontwikkeling op de verkeersstromen inzichtelijk te maken heeft onderzoek plaatsgevonden (Verkeersonderzoek Tauw bv, 10 februari 2010, N001-4591028PWL-rvb-V01-NL). Gekeken is naar de verkeersbewegingen in de huidige vergunde situatie en de verwachte toekomstige situatie. Tevens is onderzoek verricht naar de meest gebruikte aan- en afvoerroutes.

5.1.1 Verkeersbewegingen
5.1.1.1 Huidige situatie

De verkeersbewegingen van vrachtwagens vinden volgens de vigerende situatie alleen in de dagperiode plaats. Dit wordt in hoofdzaak veroorzaakt doordat het huidige distributiecentrum beperkte openingstijden heeft. Deze zijn van 07.00 uur tot 17.00 uur. Personenverkeer vindt ook in de avond- en nachtperiode plaats omdat de productie om circa 06.00 uur begint en doorloopt tot in de avond (23.00 uur).

afbeelding "i_NL.IMRO.0177.BP20100012-0003_0006.png"

5.1.1.2 Toekomstige situatie

In de onderstaande tabel zijn de verwachte aantallen verkeersbewegingen in 2018 weergegeven. Deze verwachting is gebaseerd op de huidige toekomstvisie (anno 2010). Voor het volledige akoestisch onderzoek wordt verwezen naar de notitie 'Beaphar akoestisch onderzoek' uitgevoerd door Tauw bv, met kenmerk 'N001-46911036JEA-rvb-V02-NL van 20 mei 2010'. Het onderzoek is al bijlage opgenomen bij dit plan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0177.BP20100012-0003_0007.png"

Uit onderzoek is gebleken dat circa 50 % van het personeel niet met de auto komt, maar met de fiets dan wel met ander (openbaar) vervoer naar de inrichting komt. Beaphar zal een aantal organisatorische maatregelen nemen die zullen leiden tot een betere logistiek wat zal leiden tot nagenoeg gelijk aantal vrachtwagenbewegingen dan in de huidige situatie. Eén van die maatregelen is het beter dan wel geheel vullen van pallets. In de huidige situatie wordt een pallet niet volledig gevuld. In de toekomstige situatie zullen de pallets vrijwel altijd volledig gevuld zijn met producten. Dit leidt er toe dat per vrachtwagen in de toekomst meer goederen worden vervoerd dan dat nu het geval is. Ofwel met hetzelfde aantal vrachtwagens zullen veel meer goederen worden vervoerd. Verder is er sprake van 'uitwisseling' van vrachtverkeer. In de huidige situatie worden goederen na productie te Raalte vervoerd naar de distributie centra in Emmerich en Hedel. Daarna worden de goederen vanaf deze centra naar de afnemers vervoerd. In de toekomstige situatie zullen de goederen worden opgeslagen in het (nieuwe) distributiecentrum aan de Oude Linderteseweg en vanaf hier direct naar de afnemer worden getransporteerd.

Ook zal de productie bij derden die goederen aangeleverd krijgen van Beaphar en weer retour zenden, stoppen. Dit leidt tot een halvering van het aantal vrachtwagenbewegingen voor deze producten.

Kortom, doordat Beaphar logistieke maatregelen en het proces efficiënter indeelt neemt zal het aantal verkeersbewegingen van vrachtverkeer afnemen waardoor de verkeersaantrekkende werking afneemt.

5.1.1.3 Vergelijking huidige en toekomstige situatie

Op basis van vergelijking van het totale aantal vrachtwagenbewegingen blijkt dat het vrachtverkeer van en naar de inrichting nagenoeg gelijk blijft met de vergunde situatie. Wel zal dit aantal meer verdeeld zijn over de dag- nacht- en avondperiode. In de huidige situatie komt het vrachtverkeer alleen in de dagperiode.

afbeelding "i_NL.IMRO.0177.BP20100012-0003_0008.png"

5.1.2 Aanvoerroutes Beaphar

De aanvoerroutes die vrachtwagens nemen om Beaphar te bereiken dan wel te verlaten worden in hoofdzaak bepaald door enerzijds de beperkte hoogte van het viaduct onder de N35 door en anderzijds de herkomst/bestemming van een vrachtwagen. De hoogte van het viaduct onder de N35 is dermate laag dat vrachtwagens hier niet onder door kunnen. Alleen kleine vrachtwagens (bestelbus formaat) en personen auto's kunnen deze route nemen. Opgemerkt wordt dat ook over een langer traject de N35 gevolgd kan worden en via N348, Weidelaan en Ganzeboomlaan de Oude Linderteseweg bereikt kan worden.

Vanwege de ontsluiting van Beaphar is het wenselijk dat de doorgang onder de N35 ook geschikt wordt gemaakt voor vrachtverkeer. Hiervoor is verdieping van de tunnel noodzakelijk. De haalbaarheid voor deze verdieping is gering vanwege de onzekerheid van de plannen met de N35, de hoge kosten van realisatie en de constructieve risico's van de verdieping in verband met het naastliggende kanaal. Hoewel het de meest wenselijke oplossing zou zijn voor de gehele vervoerskwestie wordt hier in het licht van genoemde problematiek vooralsnog niet als mogelijke optie beschouwd.

Naast verdieping van de tunnel onder de N35 is tevens de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg, ter vervanging van de Oude Linderteseweg onderzocht. Op grond van een verkennend onderzoek, inzake toename verkeersproductie- en attractie, uitgevoerd door de gemeente Raalte, wordt de aanleg van een alternatieve ontsluitingsweg als ongewenst beschouwd. Argumenten hiervoor zijn:

  • Ondanks dat de aansluiting zo zuidelijk mogelijk is geprojecteerd is de zichtafstand, door de aanwezigheid van het viaduct, op het fietspad en de Ganzeboomlaan dusdanig beperkt dat de verkeersveiligheid mogelijk in het geding komt;
  • De aanlegkosten van de weg van circa EUR 100.000,00 vallen zeer waarschijnlijk hoger uit dan de kosten die gemaakt moeten worden voor de maatregelen aan de woningen;
  • Het ongevallenbeeld op de huidige aansluiting geeft geen aanleiding om de huidige situatie te wijzigen. In de periode 2004 tot en met 2008 zijn door de politie geen verkeersongevallen op de huidige aansluiting geregistreerd (de geregistreerde ongevallen in 2009 en 2010 zijn vooralsnog onbekend);
  • De alternatieve ontsluitingsweg doet afbreuk aan de kwaliteit van het aanwezige groen.

Huidige routes

Op basis van ervaring en informatie van vrachtwagenchauffeurs is vastgesteld dat er in de huidige situatie een zestal routes van en naar Beaphar zijn die gebruikt worden. Deze routes zijn:

Route 1: Kerssemakersstraat

afbeelding "i_NL.IMRO.0177.BP20100012-0003_0009.png"

Deze route gaat vanaf de N348 - Burgemeester Kerssemakersstraat - Westdorplaan - Zwolsestraat - Kerkstraat - Stationsstraat - Mettingenlaan - Ganzeboomlaan naar de Oude Linderteseweg. Deze route gaat voornamelijk door woonwijken.

Route 2: Westdorplaan, Acacialaan

afbeelding "i_NL.IMRO.0177.BP20100012-0003_0010.png"

Deze route gaat vanaf de N348 - Westdorplaan - Acacialaan - Aakstraat - Heesweg - Almelosestraat – Kanaalzijde Oost - Mettingenlaan - Ganzeboomlaan naar de Oude Linderteseweg. Route 2 gaat deels door woonwijken, deels door industrie en is een relatief lange route.

Route 3: N35

afbeelding "i_NL.IMRO.0177.BP20100012-0003_0011.png"

Deze route gaat via de N348 - N35 / N348 - Almelosestraat - Mettingenlaan - Ganzeboomlaan naar de Oude Linderteseweg. Route 3 gaat voornamelijk over de rijksweg N35 en maar beperkt door Raalte. Tevens gaat deze route langs het industrieterrein.

Route 4: Overkampsweg, industrieterrein

afbeelding "i_NL.IMRO.0177.BP20100012-0003_0012.png"

Deze route gaat vanaf de N348 - Overkampsweg - Heesweg - Almelosestraat - Kanaalzijde Oost - Mettingenlaan - Ganzeboomlaan naar de Oude Linderteseweg. Route 4 gaat voornamelijk over een weg in het buitengebied rond Raalte en door het industrieterrein van Raalte.

Route 5: Zwolsestraat, Ceintuurbaan

afbeelding "i_NL.IMRO.0177.BP20100012-0003_0013.png"

Deze route gaat vanaf de N348 - Zwolsestraat - Ceintuurbaan - Mettingenlaan - Ganzeboomlaan naar de Oude Linderteseweg. Route 5 gaat voornamelijk over de provinciale weg N348, langs een school aan een doorgaande weg. Tevens passeert de route een spoorovergang.

Voor deze route geldt dat in verband met het doortrekken van de Ceintuurbaan tot aan de N348 in 2012 het deel over de Zwolsestraat zal vervallen. In de nieuwe situatie wordt de Ceintuurbaan doorgetrokken naar de N348. Daarbij wordt een nieuwe rotonde in de N348 gemaakt, ter hoogte van de huidige oversteek Hondemotsweg.

Route 6: Westdorplaan, via centrum

afbeelding "i_NL.IMRO.0177.BP20100012-0003_0014.png"

Deze route gaat vanaf de N348 - Westdorplaan - Zwolsestraat - Kerkstraat - Mettingenlaan - Ganzeboomlaan naar de Oude Linderteseweg. Deze route gaat voornamelijk door het centrum en door woonwijken.

Samengevat zijn, gezien de verkeersveiligheid van de routes van en naar Beaphar door een aantal woonwijken, de routes 1, 2, 5 en 6 minder geschikt. De routes 3 en 4 zijn daarentegen meer geschikt. Deze routes verdienen de voorkeur aangezien deze routes door het minst kwetsbare gebied lopen. Bovendien zijn de verwachte aantallen dusdanig laag dat deze aantallen opgaan in het heersende verkeersbeeld. Bovendien zal Beaphar zoveel mogelijk stimuleren dat de genoemde voorkeursroutes worden gebruikt.

Zoals hiervoor al aangegeven valt de route onder de N35 af voor vrachtwagens in verband met de geringe hoogte van het viaduct.

5.1.3 Intensiteit aan- en afvoerroutes
5.1.3.1 Intensiteit vrachtverkeer

afbeelding "i_NL.IMRO.0177.BP20100012-0003_0015.png"Uit de bovenstaande tabel blijkt dat ten opzichte van de huidige situatie het aantal verkeersbewegingen door vrachtwagens in 2018 marginaal toeneemt op route 4 en 5. Aangezien deze routes naar en door het centrum van Raalte leiden, wordt verwacht dat dit opgaat in het heersende verkeersbeeld en niet te onderscheiden is van de autonome verkeerstoename inzake vrachtverkeer van en naar het centrum van Raalte dan wel overige bedrijven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0177.BP20100012-0003_0016.png"

Uit de bovenstaande tabel blijkt dat ten opzichte van de huidige situatie het aantal enkelvoudige verkeersbewegingen door vrachtwagens in 2018 met maximaal 10 stuks toeneemt in de avondperiode. De grootste toename (4 bewegingen, 2 vrachtwagens) wordt verwacht op route 5. Dit komt overeen met gemiddeld één vrachtwagenbeweging per uur in de avondperiode (19.00 tot 23.00 uur).

Gezien deze route een goede verbindingsweg is tussen de N348 en het centrum van Raalte, zal naar verwachting deze route ook gebruikt worden voor het bevoorraden van de winkels in het centrum. Beaphar verwacht dan ook dat de toename van circa 2 vrachtwagens voor Beaphar over deze route op gaat in het heersende verkeersbeeld op de Ceintuurbaan en niet te onderscheiden is van de autonome verkeerstoename inzake vrachtverkeer.

5.1.3.2 Intensiteit personenvervoer

De gemeente Raalte heeft in het verleden (2005) tellingen uitgevoerd naar de verkeersintensiteit op de Ganzeboomlaan. In de onderstaande tabel zijn de resultaten (alleen licht verkeer) van deze tellingen weergegeven.

Type voertuig   Periode  
  Dagperiode
07.00- 19.00  
Avondperiode
19.00 - 23.00  
Nachtperiode
23.00 - 07.00  
Licht verkeer   4.761   1.154   225  

Verkeersintensiteitstellingen Ganzeboomlaan 2005

De toename van 52 enkelvoudige verkeersbewegingen in de dagperiode vallen geheel in het niet bij het totaal aantal bewegingen van de lichte voertuigen. De toename bedraagt 1,1 % van het aantal bewegingen in 2005. Gesteld wordt dat deze groei geheel opgaat in het heersend verkeersbeeld en de autonome groei van het aantal verkeersbewegingen op de Ganzeboomlaan. Immers het is een belangrijke verbindingsweg tussen Raalte Noord en Raalte Centrum en het aantal woningen in Raalte Noord groeit. Ditzelfde kan ook gesteld worden voor de avondperiode en de nachtperiode (toename respectievelijk 1,4 % en 4,4 %).

De toename van zowel het vrachtvervoer als het personenvervoer is dusdanig beperkt dat dit opgaat het heersende verkeersbeeld. Dit levert geen belemmering op voor de uitvoering van het plan.