direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding tot nieuw bestemmingsplan
Plan: Beaphar te Raalte
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20100012-0003

1.1 Aanleiding tot nieuw bestemmingsplan

Beaphar is een producent van geneesmiddelen, verzorgingsmiddelen, voeding en voedingssuplementen voor kleine huisdieren. Het bedrijf is gevestigd aan de Oude Linderteseweg en ligt ingeklemd tussen de spoorlijn Zwolle - Almelo en de rijksweg N35. Gedwongen door de veranderde wetgeving en door verdere optimalisatie van de bedrijfsprocessen is Beaphar voornemens om in de komende jaren haar activiteiten op de locatie aan de Oude Linderteseweg te concentreren en verder uit te bouwen. De voorgenomen uitbreiding is gebaseerd op de toekomstvisie die Beaphar heeft sinds 1994. Deze visie is in de periode 2004-2006 nader geconcretiseerd. Beaphar is voornemens om al haar activiteiten zoveel mogelijk te concentreren, in tegenstelling tot hetgeen nu het geval is. Deze ontwikkeling zal een grote bijdrage hebben in de bedrijfseconomische ontwikkelingen van Beaphar. Hiervoor zal uitbreiding plaatsvinden van de huidige bedrijfsgebouwen. De ruimtebehoefte betreft circa 2,84 hectare inclusief de bijbehorende infrastructuur. Voor deze expansie heeft het bedrijf al gronden aangekocht, gelegen aansluitend op het huidige bedrijfsterrein. De voorgenomen ontwikkelingen passen niet binnen de vigerende bestemmingsplannen, zijnde het bestemmingsplan buitengebied Raalte uit 1994 en het bestemmingsplan Linderteseweg uit 1978. Doel van dit bestemmingsplan “Beaphar“ is derhalve om de gewenste uitbreiding planologisch mogelijk te maken.

De aanleiding voor het opstellen van dit bestemmingsplan is dus:

  • De uitbreidingsplannen van Beaphar
  • De leeftijd van het bestemmingsplan Linderteseweg
  • Het feit dat er twee bestemmingsplannen gelden voor één kadastraal perceel.

Om toekomstige ontwikkelingen mogelijk te maken is een lange termijn visie nodig die zo goed mogelijk recht doet aan de verschillende gemeentelijke- en bedrijfsbelangen.