direct naar inhoud van 7.3 Inspraak
Plan: Raalte Kern, omgeving hoek Stationsstraat - Molenweg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20100008-0003

7.3 Inspraak

De Wro bevat geen procedurevoorschriften met betrekking tot de inspraak, en is in Wro zelf niet verplicht gesteld. Dat neemt niet weg dat het de gemeente vrij staat toch inspraak te verlenen bijvoorbeeld op grond van de gemeentelijke inspraakverordening.

Inspraak zal plaatsvinden volgens de in de inspraakverordening opgenomen procedure. Het voorontwerp bestemmingsplan Raalte Kern, omgeving hoek Stationsstraat – Molenweg heeft overeenkomstig de inspraakverordening gedurende een periode van zes weken (van donderdag 1 juli 2010 tot en met 11 augustus 2010) voor een ieder ter inzage gelegen. Gedurende voornoemde periode zijn de hieronder opgenomen reacties binnengekomen. Hieronder worden de reacties kort samengevat en voorzien van het commentaar van de gemeente

  • 1. H.M. Jansen, Molenweg 4a, 8102 EK te Raalte en
  • 2. A.H.J. Cents, Molenweg 4, 8102 EK te Raalte
  • Insprekers geven beiden aan dat zij het bestemmingsplan beperkt willen zien als vestiging alleen voor logopediepraktijk om te voorkomen dat in de toekomst eventuele niet wenselijke maatschappelijke praktijken zich op de planlocatie vestigen.
  • De drie parkeerplaatsen aan de Molenweg zijn volgens insprekers niet handig en niet veilig gezien de zeer smalle toegang.

Reactie gemeente

  • De gemeente Raalte vindt de gewenste logopediepraktijk op deze locatie een verbetering ten opzichte van de huidige bestemming "Horeca" en "Detailhandel"en is daarom bereid daaraan medewerking te verlenen. Planologisch gezien is een logopediepraktijk beter passend in een woonomgeving dan een café of slijterij. Omdat een bestemmingsplan voor tien jaar geldt is enige flexibiliteit wenselijk. De bestemming wordt daarom niet alleen beperkt tot logopediepraktijk, maar laat ook een beperkt aantal andere maatschappelijke voorzieningen toe. Naar aanleiding van de opmerking van inspreker is het begrip "maatschappelijke voorzieningen" uit de begrippenlijst aangepast. Voorzieningen die eventueel overlast zouden kunnen veroorzaken, zoals sportvoorzieningen en sociaal-culturele voorzieningen zijn niet meer in de begripsbepaling opgenomen en dan ook niet toegestaan.
  • De parkeerplaatsen worden onder een hoek aangelegd. De Molenweg is dan voldoende breed om goed in- en uit te kunnen manoeuvreren. De bereikbaarheid van de parkeerplaatsen is dus goed. Gezien de lage intensiteit van het verkeer en het goede uitzicht (lage beplanting) is ook de verkeersveiligheid geen probleem.

  • 3. J.G. Wilms, Molenweg 16, 8102 EK te Raalte
  • Inspreker geeft aan dat het aantal parkeerplaatsen in de wijk Molenweg, Smidshof, Zuivelhof beneden de daarvoor gestelde is norm. De wijk heeft nu dus al een parkeerprobleem, omdat het aantal parkeerplaatsen later is dan de norm. Daarnaast grenst de wijk aan het betaald parkeren gebied van het centrum van Raalte. Door de vestiging van een logopediepraktijk, wordt het probleem vergroot.
  • Met betrekking tot de verkeersaanzuigende werking meldt inspreker het volgende. De Molenweg is aan de zijde van de Stationsstraat versmald. Op dat stuk is het niet mogelijk dat auto's elkaar passeren. Volgens inspreker zal het inparkeren en laden en lossen van passagiers een stremmende werking hebben.
  • Aangezien het Wapen van Raalte in het verleden een eigen parkeerterrein had achter de zaal, welke nu is bebouwd met woningen, kan de huidige situatie niet vergeleken worden met de oude situatie.

Reactie gemeente

  • De parkeernorm volgens het CROW is 2,0 parkeerplaatsen per behandelkamer met een minimum van 3 parkeerplaatsen per praktijk. Bij 3 behandelkamers zijn dus volgens de CROW normering minimaal 6 parkeerplaatsen benodigd. Op het kavel is ruimte voor maximaal 4 parkeerplaatsen. De Stationsstraat biedt echter voldoende ruimte om in pieksituaties de parkeerdruk op te vangen. Gezien de situering van de praktijk met de ingang aan de Stationsstraat is het logischer om daar de auto te parkeren dan in de Zuivelhof, Smidshof of Molenweg. Omdat de praktijk ook vestigingen heeft in Luttenberg, Heeten en Haarle zullen de cliënten voornamelijk afkomstig zijn uit de kern van Raalte. Vanwege de geringe afstand zal een groot deel van deze bezoekers met de fiets komen. Er is begin 2010 een telling verricht betreffende het aantal cliënten die de logopediepraktijk bezoeken met de auto of met de fiets. Er is in totaal geteld over 324 uur. In deze uren hebben in totaal 100 auto's en 68 fietsers de praktijk bezocht. Dit houdt in dat circa 68% van de cliënten met de auto komt en 32% met de fiets. Er zijn bovendien medewerkers die in deeltijd werken en een medewerker die in Raalte woont. De tellingen zijn gebaseerd op de huidige ligging van de praktijk in Raalte Noord. Door de gunstige ligging van de nieuw te realiseren praktijk nabij het centrum van Raalte is de verwachting dat circa 40% van de cliënten per fiets komt. De vier parkeerplaatsen voor werknemers en bezoekers zullen naar mening van de gemeente in de praktijk voldoende zijn.
  • De Molenweg betreft een erftoegangsweg. Op deze laagste categorie wegen staat de verblijfsfunctie centraal en heeft doorstroming geen prioriteit. De eventuele stremmende werking van het verkeer tijdens in- en uitparkeren/laden en lossen is dan ook geen probleem.
  • Achter de planlocatie van de logopediepraktijk lag voorheen het parkeerterrein dat behoorde tot Het Wapen van Raalte. Op dit terrein bevonden zich circa 33 parkeerplaatsen op eigen terrein. In 2001 is de bouw van vijf woningen mogelijk gemaakt op dit terrein. Voor deze woningen geldt een norm van 1,3 parkeerplaats per woning. Daar voldeden en voldoen de woningen ruimschoots aan. Voor het café lag de norm toen op 6 parkeerplaatsen per 100 m2 bvo. De totale bedrijfsoppervlakte bedroeg 690 m2 (circa 500 m2 bvo). Dit betekent dat er destijds circa 30 parkeerplaatsen dienden te zijn voor de horecafunctie. Dat er parkeerplaatsen zijn vervallen is hierbij niet van belang, omdat de parkeerplaatsen bestemd waren voor het café dat thans niet meer bestaat. Door de realisatie van de vijf vrijstaande woningen zou de parkeerdruk voor de omgeving zelfs iets lager moeten zijn. Het is de gemeente niet bekend dat er feitelijk voor de hele wijk 1,2 parkeerplaatsen is gerealiseerd per woning. Uit de bij de gemeente bekende gegevens is de bezettingsgraad acceptabele en is er in totaal nog ruimte in het aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte.