Plan: | Raalte Kern, omgeving de Meerleweg 1 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0177.BP20100006-0003 |
Structuurvisie Raalte 2003
In de structuurvisie wordt de gewenste ruimtelijke structuur in een verre toekomst gegeven. Het levert de ruimtelijke context waarbinnen aangediende ontwikkelingen een plaats kunnen krijgen.
De gemeente Raalte streeft naar handhaving van haar subregionale functie voor zowel de voorzieningen als voor werkgelegenheid. Het centrum is zowel in kwalitatieve als in kwantitatieve zin een belangrijk concentratiegebied voor de werkgelegenheid. Een goede ruimtelijk opzet van dit gebied is dan ook een belangrijke voorwaarde voor het functioneren van de lokale economie. Het streven voor de toekomst is een duurzame stedelijke structuur te realiseren en een duurzame lokale economie.
Waterplan Raalte
Het waterplan Raalte "een helder verhaal" is een gezamenlijk plan van de gemeente en het Waterschap Groot Salland. Hierin wordt een kader geschept voor het maken van beleidsmatige en procesmatige afspraken over de wijze waarop ruimtelijke ordening en water op elkaar afgestemd moeten worden. Het is een beleidsdocument waarin al het water binnen de gemeentegrenzen van Raalte integraal benaderd wordt. Daarmee vormt het een basis voor het streven naar een duurzaam, toekomstgericht watersysteem en biedt daarnaast een waterkader voor alle beleidsvelden die het waterbeheer raken.
In het rapport is een visie op de toekomst van het watersysteem uiteengezet. Deze visie heeft een vertaling gekregen in een concrete set van maatregelen voor de thema's:
Woonvisie Raalte 2006-2015
De gemeente Raalte heeft in juni 2006 de Woonvisie Raalte 2006-2015 vastgesteld. In 2002 is een woningmarktanalyse Raalte uitgevoerd. Dit onderzoek is in 2005 herijkt. Het doel van de woonvisie is;
Groenbeleidsplan 2004, kernen in het groen
Doel van het groenbeleidsplan is het versterken en handhaven van het groene karakter van de gemeente Raalte. Bij ruimtelijke ontwikkelingen wordt getoetst aan bepaalde criteria, zoals cultuurhistorisch inpasbaarheid en ecologisch waardevol. Daarnaast is in het groenbeleidsplan een groenhoofdstructuur aangegeven. Het beleid is gericht op het handhaven, versterken het beter ontsluiten en onderling verbinden van de onderdelen van de groenhoofdstructuur. Van belang is dat de hoofdgroenstructuur een netwerk of structuur blijft vormen en niet wordt versnipperd. De groenhoofdstructuur is weergegeven op een kaart. Op de kaart wordt onderscheid gemaakt tussen Bomenstructuur en Schaalbepalende groenelementen. De Bomenstructuur bestaat uit een bomenhoofdstructuur, een bomensubstructuur en puntelementen. De puntelementen betreft de in de groenstructuurvisie opgenomen monumentale bomen. Deze worden in nieuwe bestemmingsplannen als "waardevolle boom" aangeduid. Monumentale bomen zijn speciaal door hun hoge leeftijd,schoonheid of zeldzaamheid.
Economische beleidsvisie 2005-2020
In de economische beleidsvisie is een lange termijnvisie gedefinieerd: "Waar willen de gemeente Raalte en haar partners de komende 15 jaar naar toe…? Waar moeten we staan met elkaar…?". Er zijn drie hoofddoelen gedefinieerd:
De reikwijdte van deze visie is opgedeeld in ontwikkelprogramma's. Om lijn te brengen in de activiteiten van de gemeente Raalte en haar partners wordt gewerkt langs een aantal programmalijnen:
De notitie geeft primair inhoud aan de economische beleidsvisie voor de komende jaren. Daarbij is zoveel mogelijk aangegeven met welke projecten het thema verder uitgewerkt zou kunnen worden in samenwerking met betrokkenen. Ook deze economische beleidsvisie vormt de basis voor het centrumbeleid, zoals dat verderop wordt beschreven. Er wordt gestreefd naar een onderscheidend vermogen dat kan worden bewerkstelligd met een kwalitatieve toevoeging van horeca.
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan
De gemeente heeft in 2004 het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) vastgesteld. De hoofddoelstelling uit dit beleid is als volgt geformuleerd:
'Het bevorderen van een veilige en vlotte afwikkeling van het verkeer dat noodzakelijk is voor het verrichten van de wenselijke maatschappelijke activiteiten, waarbij alle vormen van verkeershinder zo veel mogelijk beperkt worden.'
De hoofddoelstellingen is nader uitgewerkt in een aantal subdoelstellingen. Voor het voorliggende bestemmingsplan zijn onder andere de volgende subdoelstellingen van belang:
- het garanderen van de (vracht)autobereikbaarheid voor (economisch) belangrijke voorzieningen;
- het bevorderen van een evenwichtige verhouding tussen vraag en aanbod van parkeerplaatsen;
Het beleid van de gemeente ten aanzien van parkeren is erop gericht dat parkeren in principe op eigen terrein wordt ondervangen.