Plan: | Raalte Kern, omgeving Markeweg 25 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | wijzigingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0177.BP20100004-0003 |
Algemeen
De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid".
In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluids)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies. In deze paragraaf wordt ingegaan op de geluidsaspecten met betrekking tot wegverkeerslawaai.
Akoestisch onderzoek
Door Adviesbureau de Haan BV is onderzoek in het kader van de Wet geluidhinder (Wgh) uitgevoerd omdat de woningen binnen de invloedsfeer van de Burgemeester Kerssemakersstraat, de Markeweg en de Nieuwe Deventerweg (N348) liggen.
De geluidsbelasting ten gevolge van wegverkeer op de toekomstige woningen is nader uitgesplitst in de kavels 1+2 aan de Burgemeester Kerssemakersstraat (groep 1) en de kavels 3, 4 en 5 aan de Markeweg (groep 2). De geluidsbelasting Lden op de woningen ten gevolge van het wegverkeer is voor 2020 bepaald.
Burgemeester Kerssemakersstraat
De maximale geluidsbelasting Lden ten gevolge van de Burgemeester Kerssemakersstraat op de twee woningen op de kavels 1 en 2 bedraagt 51 dB wanneer de woningen op 30 meter van de weg-as gerealiseerd gaan worden (inclusief aftrek ex art. 110g Wgh). Om aan de wettelijke grenswaarde te voldoen zouden de woningen op minimaal 45 meter van de weg geprojecteerd moeten worden. De geplande afstand tot de Burgemeester Kerssemakersstraat zorgt er voor dat niet voldaan kan worden aan de grenswaarde van 48 dB. Er zal daarom een ontheffing voor hogere grenswaarde verleend moeten worden. Deze hogere grenswaardeprocedure start gelijk met het ontwerpbestemmingsplan.
De maximale geluidsbelasting Lden ten gevolge van de Burgemeester Kerssemakersstraat en de Markeweg op de drie woningen op de kavels 3, 4 en 5 bedraagt respectievelijk 44 en 45 dB (inclusief aftrek ex art. 110g Wgh). Hiermee wordt voor beide wegen, en alle overige wegen, voldaan aan de grenswaarde van 48 dB. De geplande nieuwbouw van de woningen op de kavels 3, 4 en 5 kan zonder verdere procedures in het kader van de Wgh plaatsvinden.
Cumulatieve geluidsbelasting
De gecumuleerde geluidsbelastingen Lden op de geplande woningen op kavel 1 en 2 ten gevolge van alle wegen samen bedragen maximaal 52 dB wanneer de woningen op 30 meter van de weg-as gerealiseerd gaan worden (inclusief aftrek ex art. 110g Wgh).
De gecumuleerde geluidsbelastingen Lden op de geplande woningen ten gevolge van alle wegen samen bedragen maximaal 43 dB op de noordgevels van de woningen (inclusief aftrek ex art. 110g Wgh).De geplande nieuwbouw van de woningen op de kavels 3, 4 en 5 kan zonder verdere procedures in het kader van de Wgh plaatsvinden.
Maatregelen
Maatregelen aan de bron zijn niet goed mogelijk en maatregelen in de overdracht stuiten op financiƫle en landschappelijke bezwaren en zijn evenmin voldoende om de geluidsbelastingen op alle gevels terug te brengen tot de grenswaarde van 48 dB.
Daarom dient in dit geval een ontheffingsverzoek ingediend te worden bij B en W voor een hogere grenswaarde voor de noordgevel ter hoogte van de geluidgevoelige ruimten voor uitsluitend de woningen op de kavels 1 + 2 aan de Burgemeester Kerssemakersstraat.
Bij het aanvragen van een bouwvergunning zal tevens aangetoond moeten worden dat de karakteristieke geluidwering van de gevel van beide woningen voldoet aan de wettelijke eisen zodat aan een binnenniveau van 33 dB wordt voldaan.
Het Akoestisch onderzoek is als bijlage bij de toelichting gevoegd.
Tegelijkertijd met het ontwerpbestemmingsplan start de procedure voor een hogere grenswaarde.