direct naar inhoud van 2.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Buitengebied Raalte
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20090046-0003

2.5 Gemeentelijk beleid

De gemeente Raalte heeft diverse beleidsdocumenten opgesteld die kaderstellend zijn voor de ontwikkelingen in het buitengebied. Het belangrijkste kaderstellende beleidsdocument is de Nota van Uitgangspunten, die als basis dient voor het beleid voor het buitengebied. De Nota van Uitgangspunten is in september 2008 door de drie gemeenteraden van Raalte, Deventer en Olst-Wijhe vastgesteld en vormt de basis voor het bestemmingsplan Buitengebied.

Overige relevante beleidsstukken zijn in deze paragraaf kort weergegeven. Het betreft:

  • de Strategische visie Raalte;
  • Ontwikkelingsplan LOG's Raalte;
  • het Waterplan;
  • Beleidsplan Recreatie en Toerisme;
  • Welstandsnota;
  • Woonvisie 2006-2015.

Gemeentelijke beleidsstukken die ingaan op één specifiek beleidsthema (zoals de gemeentelijke regeling ten aanzien van Rood voor Rood of externe veiligheid) worden beschreven in hoofdstuk 4 Nadere uitwerking.

Strategische Visie gemeente Raalte: Samen vooruit Raalte 2020

Doelstelling van deze strategische visie (vastgesteld in de raadsvergadering van 28 mei 2008) is richting geven, kaders stellen en keuzes maken voor het langetermijnbeleid van de gemeente Raalte. In deze visie is een aantal ambities en doelstellingen verwoord. Voor het buitengebied zijn de ambities 'Raalte werkt!', 'Raalte zorgt!' en 'Raalte biedt ruimte!' relevant.

De ambitie 'Raalte werkt!' is dat in 2020 de gemeente Raalte een bruisende en vitale lokale economie heeft. De agrarische sector zal in 2020 ingrijpend veranderd zijn, maar nog steeds van vitaal belang voor Raalte. De ambitie wordt gerealiseerd door vrijkomende agrarische bebouwing onder voorwaarden te gebruiken voor (startende) ondernemingen, grootschaligheid in de landbouw (passend in een kleinschalig landschap en zorgen voor variatie in het landschap) mogelijk te maken, economische activiteit stimuleren op het platteland.

De ambitie 'Raalte zorgt!' houdt in dat in 2020 de gemeente Raalte zich op het gebied van zorg onderscheidt. Deze ambitie wordt onder andere gerealiseerd door realisatie van zorgboerderijen.

De ambitie 'Raalte biedt ruimte!' wordt als volgt ingevuld: in 2020 is de landschappelijke kwaliteit van het buitengebied een van de kernkwaliteiten van Raalte. De agrarische sector die in 2020 gevarieerder is geworden, is partner in het natuur- en landschapsbeheer. Grootschalige bedrijven zijn landschappelijk ingepast in daartoe aangewezen gebieden. Nieuwe vormen van economische activiteit hebben hun plaats gevonden in het buitengebied. De gemeente wil de ambitie realiseren door onder andere: gerichte gebiedsontwikkeling van het buitengebied, vormen van verbreding van activiteiten faciliteren, mits ze voldoen aan geformuleerde kwaliteitseisen, herbestemming van agrarische gebouwen toestaan, mits overbodige schuren worden opgeruimd en de recreatiefunctie van het landschap versterken, onder meer door het stimuleren van leisurefuncties.

Ontwikkelingsplan LOG's Raalte

In het Reconstructieplan Salland-Twente zijn 26 landbouwontwikkelingsgebieden (LOG's) aangewezen, waarvan 4 in de gemeente Raalte, te weten Luttenberg, Haarle, Heeten en Raalte. In het Reconstructieplan is opgenomen dat intensieve veehouderijbedrijven en gemeenten aan zet zijn voor het initiëren en ontwikkelen van de landbouwontwikkelingsgebieden (LOG's). Naar aanleiding hiervan heeft de gemeente Raalte het Ontwikkelingsplan LOG's opgesteld. Dit plan is vastgesteld door de gemeenteraad op 25 september 2008. Het belangrijkste doel van het ontwikkelingsplan is om sturing te geven aan de gewenste ontwikkeling van de intensieve veehouderij in de LOG's in Raalte. Het Ontwikkelingsplan dient als handvat om aanvragen voor nieuw- en hervestiging van de intensieve veehouderij in deze gebieden te kunnen beoordelen. Ook worden ongewenste ontwikkelingen zo mogelijk tegengegaan.

Het grondgebied van de voormalige gemeente Heino behoort niet tot het Reconstructiegebied Salland-Twente. De bepalingen van de Reconstructie zijn daarom niet op dat gebied van toepassing.

Op basis van de analyse van de beschikbare ruimte in een LOG, van de omgevingsfactoren (milieu, landschap, verkeer etc.), van de vraag vanuit de intensieve veehouderij sector naar ruimte voor her- en nieuwvestiging èn van de inbreng van de bevolking (maatschappelijk draagvlak), is de onderstaande visie op de LOG's opgesteld.

De gemeente kiest voor hervestiging van intensieve veehouderijbedrijven met beperkte mogelijkheden voor nieuwvestiging van intensieve veehouderijbedrijven.

Hervestiging vindt plaats op agrarische bouwblokken. Hervestiging is zowel doorontwikkeling van een intensief veehouderijbedrijf op een bestaand agrarisch bouwblok binnen het LOG als een vestiging van een intensief veehouderijbedrijf op een bestaand agrarisch bouwblok binnen het LOG waar nu geen intensieve veehouderij gevestigd is.

Voor de nieuwvestiging van intensieve veehouderijbedrijven zijn per LOG maximaal twee locaties mogelijk. Nieuwvestiging is het realiseren van een nieuw agrarisch bouwblok voor een intensief veehouderijbedrijf binnen het LOG. Nieuwvestiging kan in principe binnen de aangegeven zones. De zones zijn gebaseerd op een integrale afweging van de ruimtelijke kwaliteit, de milieugebruiksruimte en de verkeersruimte.

Voor de nieuwvestigingslocaties wordt een agrarisch bouwblok van maximaal 2 ha toegestaan. Voor hervestiging op een bestaand bouwblok en voor uitbreiding van reeds gevestigde intensieve veehouderijbedrijven wordt een bouwblok tot maximaal 2,5 ha toegestaan.

Voor de toetsing van verzoeken voor nieuwvestiging of uitbreiding van een bestaand agrarisch bouwblok gelden spelregels voor waarborging van de ruimtelijke kwaliteit, het milieu en overige van belang zijnde aspecten.

Voor andere ontwikkelingen, zoals wonen en recreatie en toerisme, geldt dat deze alleen mogelijk zijn als ze geen invloed hebben op de ontwikkelingsruimte voor de intensieve veehouderij in de LOG's.

Waterplan Raalte 'Een helder verhaal!'

Het Waterplan Raalte (14 november 2008) is een gezamenlijke productie van de gemeente Raalte en het Waterschap Groot Salland. In het Waterplan wordt het kader geschapen voor het maken van beleidsmatige en procesmatige afspraken over de wijze waarop ruimtelijke ordening en water op elkaar afgestemd worden.

Het Waterplan vormt een basis voor het streven naar een duurzaam, toekomstgericht (klimaatbestendig) watersysteem en biedt daarnaast een waterkader voor alle beleidsvelden die raken aan het waterbeheer. Het Waterplan heeft geen wettelijke basis, maar vormt een functioneel beleidsdocument. Het plan richt zich op zowel het watersysteem binnen de bebouwde kernen van de gemeente Raalte als daarbuiten.

In het waterplan is de visie weergegeven hoe de gemeente Raalte en het Waterschap Groot Salland om wensen te gaan met water. Kern van de visie is dat in 2015 het watersysteem binnen de gemeente Raalte veilig, schoon en aantrekkelijk is. Het watersysteem voldoet aan de eisen vanuit landelijk, provinciaal en regionaal beleid en heeft een duidelijke meerwaarde. Bij het nemen van maatregelen wordt geanticipeerd op de gevolgen van klimaatverandering.

De volgende thema's zijn onderscheiden in de visie: teveel en te weinig water (wateroverlast), waterkwaliteit en ecologie, waterbeleving en communiceren. In onderstaande tabel zijn de concrete maatregelen opgenomen bij de thema's om de visie te realiseren.

Tabel 2.1 Maatregelen om waterplan uit te voeren

thema   nr.   maatregel   beleidslijn  
te veel en te weinig water   1.1   uitvoeren maatregelen GRP   KRW, WGW  
  1.2   oplossen stedelijke wateropgave   WB21, Nb-wet  
  1.3   herinrichten watergangen   Nb-wet, KRW, WBP  
waterkwaliteit en ecologie   2.1   benutten potenties Rekoplas   KRW  
  2.2   aanleg vispasseerbare stuwen   KRW, WBP  
  2.3   vasthouden 'mooie' kwel   KRW  
  2.4   ander beheer en onderhoud van watergangen   Waterwet, WGW  
  2.5   herinrichten Klaproosvijver   KRW  
  2.6   inrichting bergingsvijver Broekland   KRW  
waterbeleving   3.1   recreatie aan waterkant, Overijssels Kanaal   overig  
communiceren   4.1   opzetten waterloket   Nb-wet, Waterwet  
  4.2   opstellen en uitvoeren communicatieplan   WB21, KRW  

KRW: Kader Richtlijn Water

WGW: Wet gemeentelijke watertaken

WB21: Waterbeheer 21e eeuw

WBP: Waterbeheersplan

Nb-wet: Natuurbeschermingswet

Beleidsplan Recreatie en Toerisme gemeente Raalte (september 2008)

In dit beleidsplan wordt de visie op de ontwikkeling van recreatie en toerisme in de gemeente Raalte weergegeven en wordt hier een concreet actieplan aan gekoppeld. Daarnaast biedt dit beleidsplan een toetsingskader voor de verblijfsrecreatieve sector.

De gemeente Raalte kiest voor een gemiddeld tot hoog ambitieniveau ten aanzien van de ontwikkeling van recreatie en toerisme. Dit houdt in dat zij zich inzet voor versterking en verdere ontwikkeling van toerisme en recreatie binnen de gemeente, mits passend bij de gekozen profilering en de maat en schaal van de gemeente. De versterking van toerisme en recreatie mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid in de kernen en de kernkwaliteiten van natuur, landschap en cultuurhistorie. De gemeente kiest ervoor in haar toeristisch-recreatieve profilering aan te sluiten bij de regio Salland.

Afbeelding 2.4 vormt de ruimtelijke vertaling van de visie. De kaart pretendeert niet volledig te zijn in de weergave van het recreatief-toeristisch aanbod.

Voor het hele grondgebied van de gemeente Raalte geldt dat er kansen zijn voor nieuwe ontwikkelingen voor plattelandstoerisme. De ontwikkeling van nieuwe verblijfsrecreatie is niet gewenst in gebieden met bijzondere natuurwaarden (EHS) en niet in de Landbouwontwikkelingsgebieden waar landbouw het primaat heeft, tenzij in de LOG-visie anders aangegeven. In de rest van het gebied zijn er wel mogelijkheden voor de ontwikkeling van verblijfsrecreatie.

In het beleidsplan is een toetsingskader voor verblijfsrecreatie opgenomen. Hiermee wil de gemeente duidelijkheid scheppen richting bestaande en nieuwe ondernemers over hun ontwikkelmogelijkheden. De gemeente onderscheidt de volgende vormen van verblijfsrecreatie: regulier kampeerterrein, kleinschalig kampeerterrein, groepskamperen buiten kampeerterrein, kamperen buiten kampeerterrein en kamperen op eigen terrein, nachtvissen, trekkershuttten, bed & breakfast, boerderijkamers/appartementen, groepsaccommodaties, bungalowparken, hotels en nieuwe vormen van verblijfsrecreatie. Bij iedere vorm is een definitie opgenomen, worden richtlijnen gegeven en is de periode en zonering beschreven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0177.BP20090046-0003_0006.png"

Afbeelding 2.4 Ruimtelijke vertaling visie recreatie en toerisme

Het toetsingskader uit het beleidsplan is zoveel mogelijk vertaald in dit bestemmingsplan. Verscheidene vormen van verblijfsrecreatie zijn in dit plan opgenomen (bijvoorbeeld bed & breakfast, boerderijkamers en mogelijkheden voor kleinschalige kampeerterreinen). Vanwege specifieke situaties of vigerende bestemmingsplannen is het niet mogelijk gebleken het toetsingskader 1 op 1 over te nemen. Voor de nadere uitwerking van het beleidsplan in dit bestemmingsplan wordt verwezen naar hoofdstuk 4.

Welstandsnota (januari 2011)

De Welstandsnota bevat de basisvoorwaarden waaraan bouwaanvragen (omgevingsvergunning voor activiteit bouwen) op welstandsaspecten getoetst worden. Het legt voor een bepaald gebied, bijvoorbeeld het buitengebied, een beoordelingskader vast. Het beoordelingskader is opgesteld vanuit een visie op de toekomst van het gebied en vanuit een beeld van aanwezige waarden. Het gemeentelijk welstandsbeleid is op hoofdlijnen gestoeld op een gebiedsgerichte benadering. Deze benadering blijkt uit gebiedsgerichte criteria. Daarnaast gelden enkele algemene criteria (basisprincipes die onafhankelijk van de gebiedsgerichte criteria gelden) en criteria voor kleine bouwwerken.

Voor het bestemmingsplan buitengebied zijn de volgende gebiedstypen relevant:

  • buitengebied;
  • sport- en recreatieterreinen;
  • landgoederen.

Voor deze gebieden worden vier niveaus van toezicht onderscheiden:

  • welstandsvrij;
  • basis;
  • plus;
  • bijzonder.

Voor sport- en recreatieterreinen is gekozen voor het niveau 'welstandsvrij', met uitzondering van reclame-uitingen. Voor buitengebied geldt het niveau 'basis'. Voor landgoederen geldt het niveau 'bijzonder'. Binnen de gebiedstypen wordt tenslotte nog een nader onderscheid gemaakt tussen verschillende typen bebouwing (bijvoorbeeld agrarische bebouwing of woonbebouwing).

Woonvisie Raalte 2006-2015

De gemeente Raalte heeft een woonvisie opgesteld voor de periode 2006-2015. Wonen staat hoog op de politieke agenda van Raalte. In 2002 is een woningmarktanalyse Raalte uitgevoerd. Dit onderzoek is in 2005 herijkt.

Met de woningmarktanalyse en deze Woonvisie wil de gemeente Raalte:

  • inzicht geven in de ontwikkelingen op de woningmarkt in Raalte;
  • een visie neerleggen over het wonen in Raalte in pakweg 2015, als basis voor keuzen die rond het wonen gemaakt moeten worden. Daarmee is deze Woonvisie tevens een kader voor uitwerking van concrete projecten of besluiten over de inzet van middelen. Op het niveau van de gemeente en op het niveau van de afzonderlijke kernen;
  • de link leggen tussen wonen sec en andere beleidsterreinen. Enkele jaren geleden is de term volkshuisvesting veranderd in de term wonen. Deze nieuwe term geeft uitdrukking aan het feit dat wonen niet alleen bestaat uit voldoende daken, maar dat het ook te maken heeft met leefbaarheid, met welzijn en zorg, ruimtelijke inrichting enzovoort;
  • een duidelijke structuur neerleggen voor de inzet van de gemeente en de vraag aan derden, om de ambities in deze Woonvisie te verwezenlijken. Deze structuur gaat in op instrumenten en op het proces. Het aantal sturingsinstrumenten van de gemeenten is de afgelopen jaren drastisch beperkt. Subsidiemogelijkheden zijn er nauwelijks meer. Dit neemt niet weg dat de gemeente nog wel degelijk kan beïnvloeden wat er met het wonen in Raalte gebeurt. Dit zal meer dan voorheen in coproductie met andere partijen moeten gebeuren. Deze Woonvisie legt de basis onder de activiteiten van de gemeente en de communicatie en samenwerking met derden.

Een nieuwe woonvisie is op dit moment in voorbereiding. Omdat in dit bestemmingsplan geen nieuwe woningbouw wordt mogelijk gemaakt (behoudens Rood voor Rood) is hier alleen het doel van de vastgestelde woonvisie weergegeven.