direct naar inhoud van 12.2 Verkeer en infrastructuur
Plan: Buitengebied Raalte
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20090046-0003

12.2 Verkeer en infrastructuur

12.2.1 Huidige verkeersontsluiting en infrastructuur

Het plangebied wordt doorsneden door enkele doorgaande wegen. De N35 zorgt voor de oost-westverbinding, richting Zwolle en Almelo/Enschede. De N756 (Wijheseweg) verbindt Raalte met Wijhe. De noord-zuidverbindingen worden gevormd door de N348 (Nieuwe Deventerweg/Raalterweg) tussen Deventer en Ommen en de N332 (Holterweg) richting Holten. Eveneens zijn er diverse lokale wegen, ontsluitingswegen en zandpaden in het buitengebied van Raalte aanwezig. Daarnaast liggen er enkele voet- en fietspaden in het buitengebied.

Door de gemeente loopt de spoorlijn Zwolle-Enschede. Binnen de gemeente is in de kernen Heino en Raalte een station aanwezig.

Ook het Overijssels Kanaal loopt door het plangebied. Het kanaal verbindt Deventer en de IJssel met Raalte en Lemelerveld, maar heeft nu zijn functie verloren.

12.2.2 Nutsvoorzieningen

Binnen het plangebied ligt een aantal hogedruk aardgastransportleidingen. Op de relatie tussen deze leidingen en dit bestemmingsplan is in de paragraaf externe veiligheid ingegaan.

Ook loopt door het plangebied een 110 kV-hoogspanningsverbinding. Voor deze verbinding geldt een belemmeringenstrook van 22 m aan weerszijden. De hoogspanningsverbinding wordt opgenomen op de plankaart. Rondom deze verbinding dient rekening te worden gehouden met een magneetveldzone (de zogenaamde 0,4 microtesla zone) van 50 m aan weerszijde van de hoogspanningsverbinding. Vanuit het Rijk wordt aangeraden om binnen deze zone geen nieuwe functies waar kinderen van 0 tot 15 jaar langdurig kunnen verblijven, zoals wonen, scholen en kinderopvangvoorzieningen, te realiseren. Aangezien het bestemmingsplan consoliderend van aard is en niet (direct) voorziet in de ontwikkeling van dergelijke functies, vormt de hoogspanningsverbinding geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.

12.2.3 Laagvliegroute en straalpaden

In het plangebied is een militaire laagvliegroute aanwezig. Onder de laagvliegroute mogen geen obstakels hoger dan 40 m gebouwd worden. In het bestemmingsplan worden geen bouwwerken hoger dan 40 m mogelijk gemaakt. Om die reden is het niet noodzakelijk de laagvliegroute op de verbeelding en in de regels op te nemen.

Ook liggen binnen het plangebied verschillende straalpaden. Ook hiervoor geldt dat bebouwing die wordt mogelijk gemaakt in het bestemmingsplan veel lager is dan de maximale bouwhoogtes ter hoogte van de straalpaden.

12.2.4 Ontwikkelingen

Nieuwe ontwikkelingen zijn niet gepland. Een verbreding van de N35 is een mogelijk toekomstige ontwikkeling, maar is nog te onzeker om rekening mee te houden in dit bestemmingsplan.

In het plangebied komt een aantal onverharde wegen voor, die een landschappelijke of cultuurhistorische waarde vertegenwoordigen. Door gebruikers bestaat de neiging deze wegen te verharden met puin, zodat de berijdbaarheid van deze wegen gedurende het jaar kan worden verbeterd.

12.2.5 Conclusie

Het bestemmingsplan houdt geen rekening met de aanleg van nieuwe infrastructuur.

Wel kan het bestemmingsplan bescherming bieden aan cultuurhistorisch waardevolle (onverharde) wegen. Deze wegen zijn bestemd als Verkeer - Onverhard. Verharding van deze wegen mag alleen plaatsvinden nadat een afweging, gevolgd door een bestemmingswijziging, heeft plaatsgevonden.

De binnen het plangebied aanwezige leidingen en hoogspanningsverbinding dienen te worden (met belemmeringenstrook) opgenomen op de verbeelding en in de regels. De aanwezige nutsvoorzieningen, laagvliegroute en straalpaden vormen geen belemmering voor de uitvoering van het bestemmingsplan.