direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Luttenberg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.BP20090035-0004

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Structuurvisie Luttenberg 2003

Doel van de structuurvisie Luttenberg, vastgesteld door de gemeenteraad op 27 maart 2003, is het geven van een visie op de gewenste en mogelijke toekomstige ontwikkelingen op langere termijn. De visie is uitdrukkelijk gericht op hoofdlijnen die richtinggevend zijn voor verdere uitwerking in ruimtelijke plannen.

De visie gaat in op enkele specifieke aspecten gericht op ontwikkeling en geeft aan wat er per aspect in de toekomst verwacht kan worden.

  • Woningbouw
    Voor de periode van 2010 tot 2014 kan op basis van het inwoneraantal de woningvoorraad met 25 woningen worden uitgebreid. 20 van deze woningen zullen door middel van een nieuwbouwplan gerealiseerd worden.
  • Bedrijventerrein
    Op het bedrijventerrein in Luttenberg zijn nog mogelijkheden voor uitgifte van kavels voor nieuwe bedrijvigheid. Bij de vestiging van nieuwe bedrijven dient wel gekeken te worden naar de schaal en aard van de bedrijvigheid.
  • Onderzoeksaspecten
    In de structuurvisie is onderzocht waar mogelijke uitbreidingslocaties zijn gelegen, zonder dat deze locaties belemmerd worden door geurhinder, archeologische waarden of waterhuishoudkundige onderwerpen.

Naast ontwikkelingsgerichte aspecten gaat de visie ook in op versterking en behoud van nu aanwezige stedenbouwkundige elementen. Het betreft hier onder meer:

  • Centrumgebied
    Herinrichting van het centrumgebied gelegen aan weerszijden van de Butzelaarstraat. Door de herinrichting dient het gebied haar specifieke dorpse eigenschappen en karakteristieken beter uit te stralen. De herinrichting is gericht op zowel de bestrating als de groene openbare ruimte. Daarnaast dienen ook enkele kale ruimten in het gebied herontwikkeld te worden.
  • Beplanting
    De beeldbepalende bestaande beplantingselementen in de bermen van de straten zijn karakteristiek voor Luttenberg. Het ontbreken van deze boombeplanting langs een deel van de Luttenbergerweg en de Wispelweg wordt als een gemis ervaren. Het is wenselijk om het straatbeeld hier te verbeteren.

Het bestemmingsplan is conserverend van aard en staat geen nieuwe ontwikkelingen toe met betrekking tot woningbouw en/of bedrijventerreinen. De aandachtspunten voor de toekomst zoals gesteld in de structuurvisie hebben voor een deel consequenties voor het bestemmingsplan. In paragraaf 5.3 van deze toelichting wordt daar nader op in gegaan.

Het bestemmingsplan sluit wel aan bij de uitgangspunten voor de herinrichting van het centrumgebied en de beplanting. Zo is het binnen de verkeers- verblijfsbestemming mogelijk om het profiel opnieuw in te richten. Daarnaast zijn de beeldbepalende groenstructuren als zodanig bestemd. Herstel van deze beeldbepalende boombeplanting is binnen deze bestemming goed mogelijk.

3.4.2 Groenbeleidsnota ‘Kernen in het groen’

In 2004 is de Groenbeleidsnota ‘Kernen in het groen’ door de gemeenteraad vastgesteld. In deze beleidsnota worden de waarden van het groen, de toetsingscriteria bij planontwikkeling en de groenhoofdstructuur beschreven. Verder worden uitgangspunten voor het beheer en de verwachte financiële ontwikkelingen aangegeven. De groenbeleidsnota heeft ook betrekking op de kern Luttenberg.

Doel van de groenbeleidsnota is het versterken en handhaven van het groene karakter van de kernen in de gemeente Raalte. Bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen wordt getoetst aan bepaalde criteria, zoals cultuurhistorisch inpasbaarheid en ecologisch waardevol. Daarnaast is in het plan een groenhoofdstructuur aangegeven. Het beleid is gericht op het handhaven, versterken, beter ontsluiten en onderling verbinden van de onderdelen van de groenhoofdstructuur. Van belang is dat de groenhoofdstructuur een netwerk of structuur blijft vormen en niet wordt versnipperd. De groenhoofdstructuur is weergegeven op de afbeelding.

afbeelding "i_NL.IMRO.0177.BP20090035-0004_0003.jpg"

Doordat vrijwel langs alle invalswegen het groen vanuit het buitengebied naar binnen wordt meegenomen, wordt de groene uitstraling van het dorp verstrekt. Langs vele wegen staan bomenrijen. Dit is een belangrijk kenmerk van de ruimtelijke structuur van Luttenberg. De bomenrijen langs de wegen in de kern kennen over het algemeen een goede vitaliteit en toekomstverwachting. Gesproken kan worden over een vrij gaaf stelsel van lanen. Behoud is van groot belang, strijdige functies moeten zoveel mogelijk worden voorkomen (bijv. extra uitritten, kabels en leidingen, parkeerplaatsen e.d.). Indien bomenrijen moeten worden vervangen dan dient dit zoveel mogelijk zonder beperkingen gerealiseerd te kunnen worden. Het puntelement in Luttenberg betreft de milleniumboom die in 2000 in alle dorpen van de toenmalige gemeente Raalte is geplant.

In dit bestemmingsplan hebben de bestaande, structuur bepalende groengebieden de specifieke groenbestemming gekregen. Door deze gebieden als groen te bestemmen behouden ze hun uitstraling en blijven ze van waarde voor de uitstraling van het openbaar gebied.

Omdat de kleinere groenstroken niet bepalend zijn voor de groenstructuren in het plangebied zijn deze stroken over het algemeen opgenomen in de bestemmingen "Verkeer" of "Verkeer - Verblijfsgebied".

3.4.3 Waterplan Raalte (2008)

Het waterplan Raalte "een helder verhaal" is een gezamenlijk plan van de gemeente en het Waterschap Groot Salland. Hierin wordt een kader geschapen voor het maken van beleidsmatige en procesmatige afspraken over de wijze waarop ruimtelijke ordening en water op elkaar afgestemd moeten worden. Het is een beleidsdocument waarin al het water binnen de gemeentegrenzen van Raalte integraal benaderd wordt. Daarmee vormt het een basis voor het streven naar een duurzaam, toekomstgericht watersysteem en biedt daarnaast een waterkader voor alle beleidsvelden die betrekking hebben op het waterbeheer.

In het rapport is een visie op de toekomst van het watersysteem uiteengezet. Deze visie heeft een vertaling gekregen in een concrete set van maatregelen voor de thema's:

  • te veel en te weinig water (wateroverlast);
  • waterkwaliteit en ecologie;
  • waterbeleving;
  • communiceren.

Voor dit bestemmingsplan is een waterparagraaf opgenomen in hoofdstuk 4.3. Hierin is opgenomen welke waterhuishoudkundige thema's relevant zijn voor het plangebied en op welke manier daarmee wordt om gegaan. Tevens wordt hier het advies van het waterschap opgenomen.

3.4.4 Gemeentelijk rioleringsplan (2008)

Volgens de Wet Milieubeheer dient elke gemeente te beschikken over een Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht voor de doelmatige inzameling en transport van afvalwater.


In het GRP zijn de zorgplichten ingevuld en is de benodigde financiële dekking bepaald. Het nieuwe GRP vervangt het kostendekkingsplan uit 2004 en het Plan van Aanpak van de maatregelen uit 2005. Door ontwikkelingen in het waterbeleid, klimaatsverandering en de verbreding van de zorgplicht gaan de benodigde investeringen in het gemeentelijke rioolstelsel stijgen.


Het GRP heeft als doel om een goede invulling te geven aan de wettelijke zorgplichten, gedekt door een gezonde voorziening zodat:

  • De wettelijke basisinspanning gemeentebreed op 1 januari 2011 is behaald;
  • De knelpunten met betrekking tot wateroverlast in de gemeente Raalte zijn verholpen;
  • De gemeentelijke formatie is afgestemd op de rioleringstaak.

3.4.5 Gemeentelijk verkeersbeleid

In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is het beleid aangegeven op het gebied van verkeer en vervoer in de gemeente Raalte.


Hoofddoelstelling

Centraal staat het bevorderen van een veilige en vlotte afwikkeling van het verkeer dat noodzakelijk is voor het verrichten van de wenselijke maatschappelijke activiteiten, waarbij alle vormen van verkeershinder zoveel mogelijk beperkt worden. Deze hoofddoelstelling is uitgewerkt in een aantal subdoelstellingen. Voor dit bestemmingsplan zijn de volgende doelstellingen van belang:

  • Bevordering van de verkeersveiligheid: Het Duurzaam Veilig inrichten van het wegennet om het aantal verkeersongevallen te verminderen.
  • Terugdringen hinder doorgaand verkeer: Voorkomen dat het doorgaand verkeer gebruik maakt van wegen en straten waar dit ongewenst is.
  • Afstemming van functie, vorm en gebruik van de wegen: Het instellen van verkeers - en verblijfsgebieden conform het categoriseringsplan.

Bovenstaande beleidsdoelstellingen passen binnen het landelijke Duurzaam Veilig beleid. Luttenberg kent een weginrichting die afgestemd is op de inrichtingskenmerken van Duurzaam Veilig. Alle wegen maken onderdeel uit van een 30 km/u zone en op strategische punten zijn snelheidsremmende maatregelen getroffen. Voorts is, vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen, ter hoogte van de basisschool de Esmoreit een schoolzone ingesteld op de Butzelaarstraat.

3.4.6 Woonvisie Raalte 2006-2015

De gemeente Raalte heeft in juni 2006 de Woonvisie Raalte 2006-2015 vastgesteld.

Met de Woonvisie 2006-2015 wil de gemeente Raalte:

  • inzicht geven in de ontwikkelingen op de woningmarkt in de gemeente Raalte;
  • een visie neerleggen over het wonen in de gemeente Raalte in ongeveer 2015, als basis voor keuzen die rond het wonen gemaakt moeten worden. Daarmee is de Woonvisie tevens een kader voor uitwerking van concrete projecten of besluiten over de inzet van middelen. Op het niveau van de gemeente en op het niveau van de afzonderlijke kernen.
  • De link leggen tussen wonen en andere beleidsterreinen. Enkele jaren geleden is de term volkshuisvesting veranderd in de term wonen. Deze nieuwe term geeft uitdrukking aan het feit dat wonen niet alleen bestaat uit voldoende daken, maar dat het ook te maken heeft met bijvoorbeeld leefbaarheid, welzijn en zorg en ruimtelijke inrichting.
  • Een duidelijke structuur neerleggen voor de inzet van de gemeente en de vraag aan derden, om de ambities in de Woonvisie te verwezenlijken.

In de Woonvisie 2006-2015 van de gemeente Raalte gaat de aandacht uit naar voldoende

woningen voor starters, senioren en woningbouw in de sociale sector.

In dit bestemmingsplan wordt voor wat betreft het wonen de bestaande situatie

vastgelegd. Ontwikkelingen zijn niet in het plan meegenomen. Vertaling van de uitgangspunten uit de woonvisie in het bestemmingsplan is hierdoor niet direct mogelijk. Wanneer er daadwerkelijk sprake is van ontwikkelingen in het bestemmingsplangebied zal rekening gehouden worden met het dan geldende woonbeleid.

3.4.7 Welstandsnota

In de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is vastgelegd voor welke activiteiten een omgevingsvergunning nodig is. In de bijlage bij het Besluit omgevingsrecht is bepaald welke bouwwerken vergunningvrij zijn. Alle omgevingsvergunningplichtige bouwwerken dienen te worden getoetst aan welstandseisen.

Op 1 juli 2004 is de Welstandsnota gemeente Raalte door de gemeenteraad vastgesteld. Hierin wordt het kader aangereikt, waarbinnen de welstandstoetsing plaats heeft.

De welstandsnota bevat de basisvoorwaarden, waaraan bouwaanvragen op welstandsaspecten getoetst zullen worden. Het legt voor een bepaald gebied een beoordelingskader vast. Dit is opgesteld vanuit een visie op de toekomst van het gebied en vanuit een beeld van specifiek aanwezige waarden. Voor sommige gebieden wordt bijvoorbeeld de architectonische kant belicht en voor een ander gebied kan het de cultuurhistorie zijn. Per gebied gelden criteria die ertoe moeten bijdragen dat de toekomstige bebouwing past in de omgeving. Afhankelijk van de waarde die in het gebied aanwezig is kan het kader meer of minder streng zijn.

Voor de woningen in het plangebied gelden veel verschillende criteria. Voor de omschrijving en nadere detaillering van deze toetsingscriteria wordt verwezen naar vermelde nota.

Het is de planning dat in 2010 de welstandsnota wordt aangepast. De nota dient na de aanpassing minder gedetailleerd, eenvoudiger en gebruiksvriendelijker te zijn.

3.4.8 Evenementennota 2008

In 2008 is de Evenementennota vastgesteld. De doelstelling van de nota valt uiteen in vier doelen:

  • 1. openstaan voor initiatieven vanuit de bevolking;
  • 2. de gemeente leefbaar houden door (overmatige) overlast te beperken;
  • 3. duidelijke en eenduidige kaders stellen waarbinnen een evenement kan plaatsvinden zodat aan alle evenementen dezelfde voorschriften worden gesteld;
  • 4. vereenvoudigen van procedures tot vergunningverlening (deregulering).

In de nota wordt ook aangegeven dat binnen de bebouwde kom de meeste evenemententerreinen zijn meegenomen in de bestemmingsplannen. In Luttenberg worden jaarlijks circa zes grootschalige evenementen georganiseerd. De evenementen vinden hoofdzakelijk plaats in het buitengebied van Luttenberg maar ook enkele in het openbare gebied binnen de kern Luttenberg. Voor het organiseren van een evenement is het verkrijgen van een vergunning noodzakelijk. Dit is aangegeven in de APV.

In de planregels behorende bij dit bestemmingsplan is een omschrijving van het begrip evenement opgenomen en zijn evenementen binnen diverse openbare bestemmingen toegestaan of apart geregeld. Eén en ander laat echter onverlet dat wel een vergunning op basis van de APV is vereist.

3.4.9 Beleidsnota Archeologie

Door de wetswijziging van de Monumentenwet 1988 op 1 september 2007 met de Wet voor de archeologische monumentenzorg (Wamz) zijn gemeenten zelf verantwoordelijk voor het archeologische erfgoed binnen hun gemeente grenzen. Gemeenten dienen rekening te houden met mogelijke archeologische waarden bij het opstellen van nieuwe bestemmingsplannen. De gemeente heeft de mogelijkheid om bij het afgeven van een omgevingsvergunning archeologisch onderzoek te eisen.

De gemeente Raalte heeft haar verantwoordelijkheid vastgelegd in de beleidsnota archeologie die in maart 2010 is vastgesteld. In het kader van de Beleidsnota Archeologie is een uitgebreid onderzoek uitgevoerd voor het hele grondgebied van de gemeente Raalte. Op basis van het onderzoek is een archeologische verwachtings- en beleidsadvieskaart opgesteld. Per verwachting en ligging van een gebied geldt een onderzoeksplicht.

In de planregels behorende bij het bestemmingsplan dient de juridische bescherming geregeld te worden. Er zijn drie verschillende categorieën:

  • 1. Beschermd archeologisch monument
    Deze terreinen zijn op grond van de Monumentenwet 1988 aangewezen als beschermd archeologisch monument. Dergelijke terreinen zijn in de gemeente Raalte niet aanwezig.
  • 2. Archeologisch waardevol gebied
    Dit zijn terreinen die staan op de Archeologische Monumenten Kaart (AMK) van Overijssel. In deze terreinen zijn archeologische waarden vastgesteld. Voor diverse activiteiten op deze terreinen dient een omgevingsvergunning te worden aangevraagd.
  • 3. Archeologisch onderzoeksgebied
    Voor diverse activiteiten in de gebieden met een archeologische verwachting moet ook een omgevingsvergunning worden aangevraagd. Binnen de bebouwde kom geldt in een gebied met een hoge verwachtingswaarde dat voor bouwplannen met een kleinere oppervlakte dan 100 m² geen archeologisch onderzoek is vereist. In gebieden met een middelhoge verwachtingswaarde ligt die grens bij 250 m².

De omgevingsvergunningen kunnen zijn worden verkregen wanneer het plangebied gelegen is binnen een straal van 50 meter van een AMK-terrein of archeologische waarneming.

In het plangebied komen gebieden met een hoge en middelhoge verwachtingswaarde voor. In dit bestemmingsplan is ter bescherming van de mogelijk aanwezige archeologische (verwachtings)waarden een dubbelbestemming opgenomen. In deze dubbelbestemming wordt de mogelijkheid geboden om een omgevingsvergunning te krijgen, voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde, of werkzaamheden, waaruit blijkt dat die de archeologische waarden niet schaden.

3.4.10 Duurzaamheid

In 2009 is het klimaatbeleid van de gemeente Raalte vastgesteld. Hierin is als doelstelling opgenomen om in 2020 onze uitstoot ten opzichte van 2009 gehalveerd te hebben en een aandeel van 20% aan duurzame energie gerealiseerd te hebben. Vanwege de conserverende aard van dit bestemmingsplan zijn er geen zaken die in het kader van duurzaamheid in dit plan geregeld moeten worden.