direct naar inhoud van 4.2 Toekomstige situatie
Plan: Kiezebos III
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.00000012-0004

4.2 Toekomstige situatie

Het plan sluit aan op de uitbreidingen van de kern Heino, zoals genoemd, en voorziet in de realisering van in totaal 110 woningen van verschillende prijsklassen en voor verschillende doelgroepen. Dit aantal komt overeen met het programma van eisen dat was opgesteld. Ten aanzien van de verdeling wordt eveneens in grote lijnen aangesloten bij de voorwaarden. Een uitzondering daarop is een verschuiving tussen het aantal vrijstaande en halfvrijstaande woningen. Dit is ingegeven door de huidige economische situatie, die het noodzakelijk maakt om meer flexibel te zijn in de keuze tussen de verschillende woningtypen. Dit is met name relevant bij deze categorieën. De juridische panregeling voorziet hierin. Hierbij wordt nadrukkelijk aangetekend dat dit geen nadelige gevolgen heeft voor de beoogde stedenbouwkundige kwaliteit.

Voor de hoekpercelen geldt dat er geen bijgebouwen mogen worden gebouwd in een strook van 3 meter, indien de percelen direct aan de openbare weg gelegen zijn. Deze regeling is bedoeld om de stedenbouwkundige principes overeind te houden. Tevens zijn ze praktisch opgesteld zodat er rekening kan worden gehouden met de wensen van de bewoners. Met de regeling wordt verder voorkomen dat bijgebouwen op de zijdelingse perceelsgrens of voor de gevelrooilijn van de naastgelegen woningen worden gebouwd.

Het gebied wordt ontsloten op de Molenweg in het noorden en de Tarweakker in het zuiden. Binnen het ontwerp is rekening gehouden met een toekomstige ontwikkeling van woningbouw ten westen van dit plangebied. Dan is ook een nieuwe, meer westelijke, ontsluiting op de Molenweg denkbaar. In dit kader moet de achtergrens aan de westzijde van het plangebied dan ook als een tijdelijke situatie worden gezien. Was dit niet het geval, dan zou een meer landschappelijke inpassing zijn voorgesteld.

De groenstructuur bestaat uit wadi's, langs de Molenweg en langs de oostelijke plangrens, welke een belangrijke rol voor de waterhuishouding in het plan vervullen. Centraal in het plangebied is een groene ruimte gepland om het dorpse, open karakter te benadrukken. De westzijde van het plangebied kent ook een groene aankleding waarmee de dorpsrand wordt afgerond. Voor toekomstige ontwikkelingen is dit tevens een passende afronding.

4.2.1 Verkeer en Parkeren

In Kiezebos III zal een 30 km-zone gelden waarbij alle wegen gelijkwaardig op elkaar aansluiten. Op strategische punten zijn snelheidsremmende maatregelen noodzakelijk op de noordzuidas temeer omdat er een (speel)veld aan deze as wordt gerealiseerd.

Met betrekking tot de parkeerbehoefte hanteert de gemeente Raalte de parkeernormen uit het CROW (publicatie 182).

De normen die voor dit plan gelden zijn:

  • Parkeernorm voor woning duur: 2,2 parkeerplaatsen per woning.
  • Parkeernorm voor woning middel: 1,9 parkeerplaatsen per woning.
  • Parkeernorm voor woning goedkoop: 1,7 parkeerplaatsen per woning.
  • Parkeernorm seniorenwoningen: 0,6 parkeerplaatsen per woning.
  • Het bezoekersaandeel bedraagt in alle gevallen 0,3 parkeerplaats per woning.

Deze parkeernorm mag worden gecorrigeerd wanneer er geparkeerd wordt op eigen erf. In theorie kan bij een oprit geschikt voor het stallen van 1 voertuig de parkeernorm naar beneden worden bijgesteld met 1. Aangezien in de praktijk een groot deel van het theoretische aanbod niet wordt gebruikt is de correctie minder fors.

Uitgaande van de richtlijnen van het CROW mag er dan als volgt gecorrigeerd worden op de parkeernorm:

  • 0,8 parkeerplaats bij een enkele oprit van minimaal 5,0 meter diep zonder garage;
  • 1,0 parkeerplaats bij een lange oprit zonder garage of carport;
  • 1,7 parkeerplaats bij een dubbele oprit van minimaal 4,5 meter breed zonder garage.

De parkeerplaatsen moeten evenredig over het gebied worden verdeeld, bij voorkeur voor de woning en binnen een loopafstand van 50 meter.