direct naar inhoud van 3.2 Geluid
Plan: Kiezebos III
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0177.00000012-0004

3.2 Geluid

3.2.1 Algemeen

De Wet geluidhinder (Wgh) beoogt een samenhangend stelstel te bieden ter beperking en ter voorkoming van geluidhinder, met als doel de bescherming van mens en milieu.

In beginsel heeft elke weg een zone en zodoende dient er onderzoek plaats te vinden naar de geluidsbelasting. De voorkeursgrenswaarde voor nieuwe woningen langs de reeds bestaande Molenweg is 48 dB. Indien de grenswaarde overschreden wordt kunnen er geluidbeperkende maatregelen worden toegepast of hogere grenswaarden worden aangevraagd. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden aangevraagd indien kan worden aangetoond dat bron- en overdrachtsmaatregelen onvoldoende doeltreffend zijn of niet mogelijk zijn, of als er sprake is van overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, landschappelijke of financiƫle aard.Dit geldt echter niet voor wegen met een maximumsnelheid van 30 km. Daarvoor geldt geen zone en zijn geen hogere grenswaarden nodig.

Het Akoestisch onderzoek (externe analoge bijlage 1) voor Kiezebos III is in februari 2009 uitgevoerd door DHV. Doel van dit onderzoek is de geluidsbelastingen op de gevels van de woningen vanwege de Molenweg te toetsen aan de grenswaarden. De Molenweg ligt in stedelijk gebied en bestaat uit 2 rijstroken, er is hier daarom uitgegaan van een zone van 200 meter. Er is tevens een correctie toegepast van 5 dB overeenkomstig artikel 110g van de wet geluidhinder. Voor De Hilde, De Rikke en Tarweakker en de andere wegen geldt een maximum snelheid van 30 km/uur en deze hebben daarom geen zone.

3.2.2 Resultaten onderzoek en conclusie

Uitgangspunten

De geluidsbelastingen zijn berekend op drie waarneemhoogtes:

  • 1,5 meter begane grond;
  • 4,5 meter eerste verdieping;
  • 7,5 meter tweede verdieping/zolder.

De geluidsberekeningen zijn verricht met Standaard Rekenmethode II (SRM2). Voor de nieuwbouwlocatie worden de geluidsbelastingen berekend in het maatgevende jaar (in dit geval 2020). De verkeersgegevens voor het onderzoek zijn aangeleverd door de gemeente Raalte. De maximum snelheid op de Molenweg bedraagt 60 km/uur. De klinkerverharding zal worden vervangen door SMA 0/6. Hiermee is rekening gehouden in de berekeningen.

Resultaten en conclusie

Uit de resultaten van het akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting op de gevels van de nieuwe woningen niet meer bedraagt dan 48 dB en de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden. Dit betekent dat de Wet geluidhinder geen gevolgen heeft voor het bouwplan en er geen aanvullende eisen worden gesteld.